Forumet - Någon som äter sertralin?

Någon som äter sertralin?

7602 0 10
Jag har ätit sertralin actavis i typ 2 månader nu mot depression och har fått lite knasiga biverkningar. Bla. mår jag väldigt ofta illa, och kräks ibland. Kan bli yr, svimfärdig och darrig. Men dessa biverkningar kommer bara ibland, dvs ganska sällan.
Dessutom så har jag haft problem när jag druckit. Vet att det inte rekommenderas att blanda alkohol och sertralin, men att det ändå ska funka och jag pratade med jättemånga som sa att det hände nada shit. Men ibland när jag dricker (bara ibland dock) så blir jag sådär, yr, svimfärdig och skakig och sen kräks jag. Det kan lätt räcka med ett glas vin för att framkalla detta. Men det händer som sagt bara ibland när jag dricker.
En tredje sak, har gått ner typ 6 kg sen jag började, men antar att det är bieffekt av illamåendet och kräkningar typ..
Därför undrar jag nu, är det någon som tagit/tar sertralin och har eller har haft liknande problem?
(jag har pratat med min läkare och hon säger typ: jahaa jaa det var ju inte bra men biverkningar brukar gå över efter ett tag..)[n]

Tacksam för svar!!!
Stasist... De biverkningar du skriver om är väl typiska biverkningar för sertralin actavis. Har själv aldrig ätit några piller av något slag men i FASS står det ju...

EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 patient av 10):


Illamående, diarré/lös avföring, muntorrhet, darrningar, yrsel, sömnlöshet, sömnighet, dålig aptit, sexuella störningar (framför allt fördröjd utlösning hos män).
Vanliga (förekommer hos fler än 1 patient av 100):

Matsmältningsbesvär, huvudvärk, ökad svettning, svaghet, trötthet, värmevallningar, hudutslag, bröstsmärtor, hjärtklappning, förstoppning, buksmärtor, kräkningar, öronsusningar (tinnitus), rörelsestörningar (t ex onormala rörelsemönster, ökad muskelspänning, tandgnisslande, gångrubbningar), onormala känselförnimmelser, minskad känslighet för beröring, gäspningar, upprördhet, ångest, menstruationsrubbningar, synstörningar.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 patient av 100):

Allmän sjukdomskänsla, viktökning, viktminskning, feber, små hud- och slemhinneblödningar, förändrad blödningstendens (t ex näsblod, magtarmblödningar eller blod i urinen), klåda, håravfall, erythema multiforme (ett slags hudreaktion med rodnad och utslag), allvarliga leversjukdomar (bl a hepatit, gulsot och leversvikt), förhöjda värden vid leverfunktionstester, svullnad beroende på vätskeansamling (ödem) t ex runt ögonen, högt blodtryck, medvetslöshet, snabb puls, ökad aptit, bukspottkörtelinflammation, vidgade pupiller, migrän, upprymdhet, depressionssymtom, hallucinationer, mani, sjuklig överaktivitet, ledvärk, urininkontinens.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 patient av 1000):

Allvarliga överkänslighetsreaktioner (anafylaktiska reaktioner), allergiska reaktioner, allergi, minskat antal vita blodkroppar och blodplättar, bröstförstoring hos män, mjölkflöde, sköldkörtelrubbningar, hudirritation av starkt solljus, nässelutslag, hudsvullnad (angioneurotiskt ödem), svår hudavlossning (t ex Stevens-Johnsons syndrom), hudavlossning, smärtsam långvarig erektion, ofrivilliga muskelryckningar, koma, kramper, minskad sexuell lust (hos kvinnor och män), mardrömmar, aggressivitet, psykos, kramp i luftrören, sänkt natriumhalt i blodet, förhöjda kolesterolnivåer, svullnad i ansiktet, svårighet att urinera, symtom på så kallat serotonergt syndrom såsom upprördhet, förvirring, kraftig svettning, diarré, feber, högt blodtryck, stelhet och hjärtklappning (i vissa fall förekom dessa symtom vid samtidigt bruk av mediciner som påverkar serotoninnivån), oförmåga att sitta eller stå stilla (akatisi/psykomotorisk rastlöshet), syndrom med inadekvat utsöndring av hormonet ADH (SIADH, även känt som Schwartz-Bartters syndrom).


KÄLLA: FASS http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20060309000020&Doc...

Spana också in:

Jag äter dom, och har gjort i snart 1½ år tror jag. Och eftersom jag är slarvig har det blivit att jag gått i från dom vissa gånger under tiden, vilket läkaren säger att man absolut inte ska göra. Och ärligt talat så märker jag inte av någon direkt skillnad, mer än när man börjar ta dom igen så får jag ett konstant illamående och kväljningar vilket gör det svårt att äta. Först i början kunde det nästan kännas som att tungan svullnade upp. Men efter cirkus 1-2 veckor går det över. Dom biverkningar du har låter ju väldigt jobbiga måste jag säga och jag har aldrig upplevt dom. Antar att det måste vara från person till person. Men tycker du att dom hjälper dig något mot din depression eller är det bara nackdelar med dom ? För jag märker faktiskt av att man blir "mer uppåt" av dom. [smile] Och jag håller med Isola, du kanske borde ta kontakt med annan läkare för så länge kan det ju inte vara normalt att ha biverkningar.
lajnabonga:

Men tycker du att dom hjälper dig något mot din depression eller är det bara nackdelar med dom ?


Jag tycker absolut de hjälper mot depression! Men jag tror att jag har en del andra biverkningar som också suger, typ att jag blir jätterastlös och inte kan sova samt gnisslar skitmkt tänder och drömmer jättekonstiga drömmar :P läste nu att det var biverkningar av medicinen, det hade jag faktiskt ingen aning om. Men jag har märkt att mina sovmönster är helt rubbade och att jag knappt kan sitta still :P

Och ja jag borde nog kontakta ny läkare.. är bara jävligt lat :/
lajnabonga:

Fan nu när du säger det ! Har jag inte ens tänkt på att det kan vara, trode jag hade ADHD hehe (vem vet, kanske jag har) men jag har aldrig känt mig så rastlös innan jag tog dem. Aja dessa medeciner ...[n] Hoppas det löser sig för dig [smile]


Ja jag tänkte likadant som du, trodde det var typ röksug eller att jag druckit för mkt kaffe men sen märkte jag att det måste varit medicinen för annars har jag garanterat fått damp :P Kan inte sitta still en sekund..