Aviseringar
Rensa alla

Någon som använder spiral?


Ämnesstartare

Tänkte höra lite hur många här inne som använder spiral av något slag, hormon eller koppar? Har nämligen själv det och har bara stött på en till i min ålder som har det.

Har du spiral eller är du sugen att skaffa en?
Har ni frågor så är det bara att ställa så ska jag svara så gott jag kan.

Jag har hormonspiral sen 1,5 år tillbaka.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag har in spiral själv än, men funderar på att eventuellt skaffa en. Så jag tänkte passa på och fråga hur du tycker att det känns? Jag menar, funkar det bra för dig och så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den känns absolut ingenting, kände av den lite första veckan men det enda jag känner av den nu är snöret, men för att känna det måste jag ju stoppa in ett finger..

Den funkar jättebra. Jag har haft mens en gång om året men jag antar att det bara var från början. Har inga biverkningar alls och min pojkvän känner inte av snöret så ja, den är underbar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det känns skönt att läsa ditt svar photo_, då jag är lite pirrig eftersom jag ska få min kopparspiral insatt på tisdag. Jag är rädd att behöva skippa jobbet och sådär på grund av värk. Men på dig låter det som att det inte borde vara några problem alltså?
Jag har ganska hög smärtgräns men ungdomsmottagningen är väldigt duktig på att få allt att låta obehagligt. Jag är glad att jag inte gick dit innan jag gjorde min sexdebut för då hade jag väl varit nucka för resten av livet [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grattis till dig säger jag bara!
Att vara ägare till en spiral är fantastiskt. Man slipper tänka på någon kondom, piller, tamponger eller annat. Den bara sitter där.

Hoppas insättningen går bra för dig. Det gör ju ont, det gör det men helt klart så att man klarar med det. Plus att kopparspiralen är ju mindre är en hormonspiral som jag har. Enda negativa med kopparspiralen är ju att du kan få rikligare mens, vilket jag absolut inte ville ha, därför valde jag hormonspiralen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag valde kopparspiralen just eftersom jag har problem med hormoner och inte hade lust att punga ut pengar på kondomer, då jag ändå har ett fast förhållande sedan två år borde eventuella sjukdomar haft tid att uppenbara sig så inte i sjukdomsskydds-syfte heller. Men idag gjorde jag insättningen och det gick jättebra, lite ont såhär i efterhand men det är inget jag känner att jag inte klarar av. Jag hoppas att allt ska gå bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh det låter suveränt!
Du kommer att älska den, jag lovar dig!
Det är skönt när man har fast förhållande, då vågar man köra på dessa preventivmedel. Satt i min när jag och pojkvännen varit tillsammans i nästan 2 år, det var väl 1,5 år sedan, så det är ju toppen 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag får väl säga att jag är mest orolig för det här med infektioner... att det ska vara större risk att bli steril med spiral om man får en infektion. Undrar varför det inte rekommenderas varmare eller används av fler?
Annars tycker jag kopparspiral låter helt awesome! Jag är riktigt sugen.... Vet ni hur stor infektionsrisken är?
Och sen tänker jag, trådarna... finns det en risk att de kan sticka hål på en kondom om man vill ha sjukdomsskyddet?


   
SvaraCitera

Tycker att den verkar creepy (läskig in swedish)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spellbound:

Undrar varför det inte rekommenderas varmare eller används av fler?
Annars tycker jag kopparspiral låter helt awesome! Jag är riktigt sugen.... Vet ni hur stor infektionsrisken är?
Och sen tänker jag, trådarna... finns det en risk att de kan sticka hål på en kondom om man vill ha sjukdomsskyddet?

Det är relativt nytt att man får sätta in kopparspiraler på kvinnor som inte fött barn än eftersom man inte visste hur stor skada de kunde göra på livmodern, jag kan tänka att många därför inte har hunnit. Dessutom tål ju de flesta hormoner och tycker kanske att det känns obehagligt att göra ett ingrepp istället för att äta piller. Vem vet.
Under tiden man "läker" och kroppen vänjer sig vid spiralen ska man låta bli sex, bad och tamponger. Sedan ska det inte vara någon större risk för infektioner.
Eftersom du inte ska ha sex de två-tre första veckorna efter isättningen så hinner ändarna på trådarna "mjukna" och inte vara så stickiga så det ska inte vara någon fara.


   
SvaraCitera

elegimelodi:

Under tiden man "läker" och kroppen vänjer sig vid spiralen ska man låta bli sex, bad och tamponger. Sedan ska det inte vara någon större risk för infektioner.

Hur sätter gynekologen in den?[chocked]


   
SvaraCitera

vad är det, typ en fjäder? :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallprat:

Hur sätter gynekologen in den?

Hon lyfter på livmodertappen en aning och "puttar" in den. Det går fort, gör lite lite ont och känns bara lite efter. Det är inte så farligt, man får ta två ipren innan och en maskin som stimulerar musklerna sätts på nedre delen av magen så att det inte så göra så värst ont.

Tickstart:

vad är det, typ en fjäder? :s

Det är en T-formad "stomme" av plast och runt den är en koppartråd virad. Se här:
Image


   
SvaraCitera

elegimelodi:

Det är en T-formad "stomme" av plast och runt den är en koppartråd virad. Se här:

[chocked][chocked][chocked] Vill ej punktera mej på den [cry]


   
SvaraCitera

Tickstart:

[chocked][chocked][chocked] Vill ej punktera mej på den [cry]

Eller hur, va fna alltså säger jag bara.


   
SvaraCitera