Aviseringar
Rensa alla

Någon som bor ensam?


Mooze
Ämnesstartare

Jag bor just nu hos en fosterfamilj, men överhörde om att när jag är 18 kommer dom kasta mig i en lägenhet ;( aja inte mycket ja kan göra... Vet bara inte vad som kommer hända. Går gymnasium med högskoleförberedande just nu kommer gå ut vid 20 om jag inte tar 4de år 21 då. Vad händer sen efter gymnasium? kommer dom slänga ut mig på gatan eller tvinga mig att plugga vidare =/ ? har ingen jävla anning vad jag vill bli än och troligen inte då heller. Och vad fan gör jag då?


   
Citera

försök att hitta en jobb, typ McDonalds?
Spara dina pengar redan nu ifall det skulle hända


   
SvaraCitera

Prata med din socialsekreterare om vad som gäller när du gått ut gymnasiet.


   
SvaraCitera

Börja fundera på vad du vill göra, kika på utbildningar som verkar intressanta kanske?

Du kommer nog behöva csn-lån om du skall bo själv utan support, antingen det eller ett jobb. Jag skulle rekommendera dig att gå en ky-utbildning du tycker verkar intressant, det är en bra investering.


   
SvaraCitera

Det enda sättet för mig att kunna flytta var att söka studentlägenhet, en bostadsform som tyvärr inte riktigt passade mig då eftersom jag inte hade någon studiemotivation. Soc hjälpte inte till eftersom jag var för gammal.


   
SvaraCitera
Mooze
Ämnesstartare

Fan, kommer aldrig orka plugga.. börjar ångra att ja bytte från en yrkeslinje nu asså.  Går teknik just nu, hur långt kommer jag med det? om jag failar att läsa på högskola med skulderna kommer jag vara fucked for life? Aja blir väl luffare för mig da


   
SvaraCitera
Mooze
Ämnesstartare

iatebaronxoxo:

försök att hitta en jobb, typ McDonalds?
Spara dina pengar redan nu ifall det skulle hända

Det är fan svårt att komma in på mc donalds, specielt i uppsala =/


   
SvaraCitera

Mooze: om jag failar att läsa på högskola med skulderna kommer jag vara fucked for life?

Om du menar CSN så nej, det är en tämligen vänlig skuld. Är du arbetslös så behöver du knappt betala av den.


   
SvaraCitera
Mooze
Ämnesstartare

Schism:

Om du menar CSN så nej, det är en tämligen vänlig skuld. Är du arbetslös så behöver du knappt betala av den.

Hur kan detta förekomma? Betyder det att om jag spar 200k sen tar studie lån från CSN på 200k och studerar 3 år sen när jag går ut betalar av CSN med lite extra cash i fickan?


   
SvaraCitera

Mooze: Betyder det att om jag spar 200k sen tar studie lån från CSN på 200k och studerar 3 år sen när jag går ut betalar av CSN med lite extra cash i fickan?

Vet inte riktigt hur du menar, men om du misslyckas med studierna och förblir arbetslös anpassar CSN sina krav efter det. De kommer inte direkt skicka Kronofogden på dig (så länge du har försörjningsstöd och betalar enligt överenskommelse).


   
SvaraCitera

Läskigt.

Rekommenderar att plugga och söka studentbostad som sagt. Att plugga är rätt lättförtjänta pengar egentligen. 


   
SvaraCitera
Mooze
Ämnesstartare

Schism:

Vet inte riktigt hur du menar, men om du misslyckas med studierna och förblir arbetslös anpassar CSN sina krav efter det. De kommer inte direkt skicka Kronofogden på dig (så länge du har försörjningsstöd och betalar enligt överenskommelse).

Fingerprints:
Läskigt.

Rekommenderar att plugga och söka studentbostad som sagt. Att plugga är rätt lättförtjänta pengar egentligen. 

Börjar känna mig väldigt körd.. fan asså. Plugga,lån,bostad? Hur fan orkar studenterna med stressen? Har suttit med matteboken brevid mig sen kl 10 på morgonen. Blir nog att leva loppan o köra heroin i scrotum tills dom kastar ut mig sen åka till Schweiz och morfinöverdos =/. uppskattar svaren iaf . Tack o hej lever pastej =)


   
SvaraCitera

Mooze: Börjar känna mig väldigt körd.. fan asså. Plugga,lån,bostad? Hur fan orkar studenterna med stressen? Har suttit med matteboken brevid mig sen kl 10 på morgonen. Blir nog att leva loppan o köra heroin i scrotum tills dom kastar ut mig sen åka till Schweiz och morfinöverdos =/. uppskattar svaren iaf . Tack o hej lever pastej =)

haha. jag vet hur du känner men vafan säcka inte ihop. jag hatade också alla nya krav som kommer på en när man går ut gymnasiet men det blir bara värre om du kämpar emot det, jag vet av egen erfarenhet.


   
SvaraCitera

Mooze: Plugga,lån,bostad? Hur fan orkar studenterna med stressen?

Ta något år för att studera ämnen som känns kul (distans, kvällskurs eller vad som helst). Högskolan är inte nödvändigtvis tuffare än gymnasiet - några av kurserna jag läst har varit påfallande simpla. På så sätt har du möjlighet att "mjukstarta" studielivet. Många gör så.


   
SvaraCitera
Mooze
Ämnesstartare

Schism:

Ta något år för att studera ämnen som känns kul (distans, kvällskurs eller vad som helst). Högskolan är inte nödvändigtvis tuffare än gymnasiet - några av kurserna jag läst har varit påfallande simpla. På så sätt har du möjlighet att "mjukstarta" studielivet. Många gör så.

Mjukstarta? låter väll inte så dumt, har hört några snacka om det där. Men jag skulle aldrig orka, sitter hellre o tynar bort framför datorn... så jävla jobbigt att vara fast i skiten. Gömde datorn under sängen i början av gymnasium och så får jag en laptop... helvete

tevepro:

haha. jag vet hur du känner men vafan säcka inte ihop. jag hatade också alla nya krav som kommer på en när man går ut gymnasiet men det blir bara värre om du kämpar emot det, jag vet av egen erfarenhet.

Venne önskar bara att jag hade en dröm liksom, en passion,intresse,motivation. Allt jag ser är en jävla massa böcker och en lärare som skriker på att jag glömt läxan igen. Helt värdelös student seriöst kommer ju inte komma någonstans :L Önska ja hade 2 päron som hjälpe mig att hitta ngt kul ;(


   
SvaraCitera