Aviseringar
Rensa alla

Någon som delar min Gudsbild?


Pallar inte läsa hela inlägget ^^


   
SvaraCitera

Känns som en sund gudsbild.
Själv har jag ingen tro. Känner inte att jag behöver någon. Visst vore det intressant att få en förklaring till universums uppkomst och så men det intresserar mig inte tillräckligt för att jag ska bilda mig en uppfattning om hur det gick till.

Men din tro känns som en bra tro.


   
SvaraCitera

Byråkratjäveln:

Vetenskap handlar inte om att tro, utan att veta och bevisa.

Ja, och jag tror att det forskarna säger är sant, för att jag vet att det är det. Vad är problemet?


   
SvaraCitera

Karin Borgström:

eller att bygga logiskt acceptabla modeller av en obegriplig verklighet?

Och tro handlar inte heller om att veta och bevisa, utan om tillit och förtröstan. Tro är som kärlek, tro är kärlek: den går inte att bevisa, skall inte gå att bevisa för då förlorar den en av sina dimensioner. Kärlek och tro handlar om tillit och mod, att våga språnget och lita på det som inte går att bevisa.....

Jag har själv svårt att lita på saker som inte går att bevisa, men jag hyser respekt mot personer som tror på olika ting.

Finner man en lycka i att tro på att det finns en gud så tycker jag att man ska göra det. Men jag tycker att man ska skilja religion från vetenskap.

The Rolling Orange:

Ja, och jag tror att det forskarna säger är sant, för att jag vet att det är det. Vad är problemet?

På 1800 talet levde det en man vid namn Ignaz Semmelweis. Han var en ungersk läkare och hävdade att antalet fall av barnsägsfeber kunde minskas mycket om läkarna tvättade händerna. Men dåtidens forskare, experter och läkare avvisade hans teorier därför att de ansåg att sjukdomar berodde på obalans mellan de fyra kroppsvätskorna. Man tyckte att Ignaz var galen och ovetenskaplig, men idag har forskare bevisat Ignazs teorier.

Att tro blint på vad forskare säger är farligt, man ska ifrågasätta.


   
SvaraCitera

Nä orka läsa allt det där[no-no]


   
SvaraCitera

Byråkratjäveln:

jag tycker att man ska skilja religion från vetenskap.

Absolut!
Och här finns inget motsatsförhållande heller, det är inte antingen tro eller vetenskap som gäller. Det är olika företeelser med olia funktion och kan väl närmast säga komplettera varandra. Lite som att jämföra musik och tandborstning. Båda är bra och tillför mänskligheten vissa värden. Men på helt olika sätt!


   
SvaraCitera

Karin Borgström:

Absolut!Och här finns inget motsatsförhållande heller.

Både ja och nej.

När man låter tron påverka ens värderingar till en sån grad att det förhindrar ens rationella tankesätt då anser jag att ett motsatsförhållande uppstår.

Men givetvis kan man vara troende och tänka rationellt också.


   
SvaraCitera

Firefox:

När man låter tron påverka ens värderingar till en sån grad att det förhindrar ens rationella tankesätt

Vetenskap går också att missbruka. Liksom det mesta annat vi människor ägnar oss åt. Som vanligt handlar det alltid om att tänka själv och ta ansvar för det man säger och gör, det gäller för religion som för allting annat!


   
SvaraCitera

Robler:

det är helt enkelt att jag har någonting att falla tillbaka på, någonting som gör mig lycklig, en gemenskap med alla runt om i världen som bär ett kors runt halsen, en kännsla av att jag inte är ensam och att någon älskat mig i även de tuffaste stunderna. Ja, sånt där som ateister antagligen aldrig kommer att förstå sig på, men det är inge fel med det 😉

Någonting som du antagligen kommer att tänka nu är "allt som är ett skydd i motvind är ett hinder i medvind", förutom att Gud aldrig har varit ett hinder för mig. Tvärtom så blev jag troende i medvind och mitt liv blev bara underbararare för varje dag som gick, men sen så kom en sån där period när man inte mådde så bra och då var min tro ett stort stöd för mig.

Jag har hela den här biten gemensam med dig och tänker likadant. Dock är jag troende kristen, jag tror enligt den apostoliska trosbekännelsen. Det känns lite som du missar det centrala i kristendomen när du kallar dig (humanistiskt) kristen utan att tro att Gud finns, att Jesus kom till jorden för att dö och återuppstå, att vi fick ta emot helig ande, att Gud är med oss än idag.

Jesus vill inget annat än att dra dig till sig helt och hållet, han väntar på dig, men du måste liksom öppna ditt hjärta 🙂

Hur kommer sig att du har tagit den ståndpunkten du har tagit? Eller kanske snarare, hur kommer det sig att du inte gått hela vägen och tror att Gud finns, att Jesus finns, att helig ande finns?


   
SvaraCitera