Forumet - Någon som har koll på näringslära? vegetarian

Någon som har koll på näringslära? vegetarian

95 0 14
Hej, jag håller på att pröva ställa om kosten i vegetarisk riktning.(av etiska samt miljöskäl) Jag undrar, hur mycket gram protein, etc, behöver jag få i mig per dag? Hur håller man koll, och behöver jag oroa mig om jag gör sådan här mat, ungefär?

2 dl quinoa, paprika, lök, purjolök, tomater idag. Hummus och isbergssallad har jag på mackor, min frukost är alltid vegetarisk, igår åt jag couscous, paprika, tomat, lök, gurka, isbergssallad i en form av egenpåhittade tacos (jag försöker undvika quorn.. det är halvfabrikat, och mycket gmo vad jag kollat upp :/

I praktiken blir det ris/potatis/spaghetti/pasta/quinoa/couscous som är huvuddelen, grönsaker, samt eventuell proteinrik quorn ibland. Det känns som lite protein.
Anarkandi:

I praktiken blir det ris/potatis/spaghetti/pasta/quinoa/couscous som är huvuddelen, grönsaker, samt eventuell proteinrik quorn ibland. Det känns som lite protein.


Det kan nog bli aningen i underkant på proteinfronten, ja. Vegetariskt protein är ofta heller inte komplett om det inte kombineras med andra typer av vegetariskt protein (som t.ex baljväxter tillsammans med gryn)

Det beror såklart på hur mycket du äter totalt och hur ofta du äter quorn men spontant skulle jag säga att det kan vara klokt att antingen äta rikligt med baljväxter alternativt att köpa tofu/sojaprotein/etc.

Äter du mjölk ost eller ägg? Det skulle kunna lösa problemet direkt.

Spana också in:

Det är inte svårt. Drick (ekologisk) mjölk, käka (ekologiska) ägg och se till att äta typ kikärtsbiffar eller liknande ibland. Om du pallar bönor, linser osv är det ju bra. Se till att få i dig omega3 också. Och köp kosttillskott för vegetarianer, märker själv ingen direkt skillnad men antar att det är bra [smile]
Som andra nämnt så är quorn ett lätt sätt att få i sig protein. Även bönor, ärtor och linser av olika slag är både lätt, gott och rikt på protein! släng ned en burk i en smarrig gryta eller blanda i en sallad.

Ett lite dyrare alternativ är tofu (fäskostliknande livsmedel gjort på sojabönor), rikt på protein. Kan tärnas i sallader, stekas och ätas som substitut till quorn, grönsaksbiffar etc. Finns att köpa i hälsokostaffärer samt i större välsorterade mataffärer.

Och vill du lyxa till det på sommaren när grillen tagits fram är mitt bästa tips (Ridderheims) TZAY. Kan vara svårt att få tag i, men finns om man har tur i större mataffärer.

Lycka till!
Anarkandi:

Det känns som lite protein.


Jag kanske kan hjälpa dig lite, jag är vegan själv.

Proteinkällor per 100g:

Kidneybönor: 22g
Vita bönor: 22g
Svarta bönor: 23g
Kikärtor: 20.5 g
Sojabitar: 51.5 g
Nötkött (rå): 20g
röda linser: 24g
gröna linser: 24g

detta endast baserat på protein, bönor och kikärtor innehåller också en hel del kolhydrater, som inte sojabitar/sojabönor/sojafärs gör.

Jag rekommenderar kung markattas torrbitar (kokas ca 5-10minuter tillsammans med en ekologisk buljongtärning) den kan du sedan använda till vad du vill i princip, mossa dem och gör sojabullar, tacos, pajer, biffar, grytor etc..

Hur har du det med bvitaminer och omega3,6,9? Äter du tillskott, dricker du linfröolja etc?

Fråga om du vill veta något mer.