Aviseringar
Rensa alla

Någon som har koll på näringslära? vegetarian


Ämnesstartare

Hej, jag håller på att pröva ställa om kosten i vegetarisk riktning.(av etiska samt miljöskäl) Jag undrar, hur mycket gram protein, etc, behöver jag få i mig per dag? Hur håller man koll, och behöver jag oroa mig om jag gör sådan här mat, ungefär?

2 dl quinoa, paprika, lök, purjolök, tomater idag. Hummus och isbergssallad har jag på mackor, min frukost är alltid vegetarisk, igår åt jag couscous, paprika, tomat, lök, gurka, isbergssallad i en form av egenpåhittade tacos (jag försöker undvika quorn.. det är halvfabrikat, och mycket gmo vad jag kollat upp :/

I praktiken blir det ris/potatis/spaghetti/pasta/quinoa/couscous som är huvuddelen, grönsaker, samt eventuell proteinrik quorn ibland. Det känns som lite protein.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Anarkandi:

quorn

ät sojaprotein dååååååååå

vet inte, jag har ingen koll alls på det där och jag lever än efter 10 år[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

I praktiken blir det ris/potatis/spaghetti/pasta/quinoa/couscous som är huvuddelen, grönsaker, samt eventuell proteinrik quorn ibland. Det känns som lite protein.

Det kan nog bli aningen i underkant på proteinfronten, ja. Vegetariskt protein är ofta heller inte komplett om det inte kombineras med andra typer av vegetariskt protein (som t.ex baljväxter tillsammans med gryn)

Det beror såklart på hur mycket du äter totalt och hur ofta du äter quorn men spontant skulle jag säga att det kan vara klokt att antingen äta rikligt med baljväxter alternativt att köpa tofu/sojaprotein/etc.

Äter du mjölk ost eller ägg? Det skulle kunna lösa problemet direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kött som är så gott


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte svårt. Drick (ekologisk) mjölk, käka (ekologiska) ägg och se till att äta typ kikärtsbiffar eller liknande ibland. Om du pallar bönor, linser osv är det ju bra. Se till att få i dig omega3 också. Och köp kosttillskott för vegetarianer, märker själv ingen direkt skillnad men antar att det är bra [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

(jag försöker undvika quorn.. det är halvfabrikat, och mycket gmo vad jag kollat upp :/

På ekologiska hyllan finns bitar med typ sojaprotein, inget tillsatt. Smakar rätt bra om man tillagar det rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pakanajuhla:

Äter du mjölk ost eller ägg? Det skulle kunna lösa problemet direkt.

Jo, det gör jag faktiskt O:

mjölk:

På ekologiska hyllan finns bitar med typ sojaprotein, inget tillsatt. Smakar rätt bra om man tillagar det rätt.

Åh, vad bra 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Bättre leva på hoppet än att hoppa på levern.

Ah, roligt! [crazy]

(astrött [blush])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pakanajuhla:

Ah, roligt! [crazy]

(astrött [blush])

haha jag tycker det är roligt [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torrt och tråkigt det låter, men aa. Kolla här: http://www.slv.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, googla. Du behöver veta lite när du är veg, iofs som köttätare också men det orkar inte så många bry sig om.

Quinoa är jättenyttigt, ganska mycket och bra protein i, men knappast tillräckligt. Ät bönor och ärtor.

Bra hemsida:
http://www.greenoption.org/naringslara/protein.html

Fråga om du vill, jag tror mig ha ganska bra koll.


   
SvaraCitera

Som andra nämnt så är quorn ett lätt sätt att få i sig protein. Även bönor, ärtor och linser av olika slag är både lätt, gott och rikt på protein! släng ned en burk i en smarrig gryta eller blanda i en sallad.

Ett lite dyrare alternativ är tofu (fäskostliknande livsmedel gjort på sojabönor), rikt på protein. Kan tärnas i sallader, stekas och ätas som substitut till quorn, grönsaksbiffar etc. Finns att köpa i hälsokostaffärer samt i större välsorterade mataffärer.

Och vill du lyxa till det på sommaren när grillen tagits fram är mitt bästa tips (Ridderheims) TZAY. Kan vara svårt att få tag i, men finns om man har tur i större mataffärer.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Det känns som lite protein.

Jag kanske kan hjälpa dig lite, jag är vegan själv.

Proteinkällor per 100g:

Kidneybönor: 22g
Vita bönor: 22g
Svarta bönor: 23g
Kikärtor: 20.5 g
Sojabitar: 51.5 g
Nötkött (rå): 20g
röda linser: 24g
gröna linser: 24g

detta endast baserat på protein, bönor och kikärtor innehåller också en hel del kolhydrater, som inte sojabitar/sojabönor/sojafärs gör.

Jag rekommenderar kung markattas torrbitar (kokas ca 5-10minuter tillsammans med en ekologisk buljongtärning) den kan du sedan använda till vad du vill i princip, mossa dem och gör sojabullar, tacos, pajer, biffar, grytor etc..

Hur har du det med bvitaminer och omega3,6,9? Äter du tillskott, dricker du linfröolja etc?

Fråga om du vill veta något mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

själv får jag brist på allting[n] men det är bara om du äter dåligt som du får det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera