Aviseringar
Rensa alla

Någon som har koll?


Ämnesstartare

Det är såhär att jag har två olika fondkonton som mina föräldrar startade när jag var yngre. Ett är inom SEB Världenfond och ett Aktiefondkonto.

Jag har ingen aning om hur detta fungerar, skriver bara vad det är för konton. Nu är det såhär att jag ska ta ut en DEL pengar från det kontot, för det går att göra om båda föräldrarna skriver på. Men frågan jag vill ha svar på är, kommer jag förlora i längden på att ta ut lite pengar utav hela totalsumman nu? Är det kostnadsfritt att göra? Någon som har erfarenhet utav just detta? Jag vet att det är lättare att gå till banken och prata med dem, men behöver få en klarhet i vad som händer om jag skulle ta ut pengar därifrån nu när jag är 17. Tack på förhand [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

Enklaste är väll att fråga banken.


   
SvaraCitera

Till att börja med så kommer du att behöva betala skatt på de pengar du tar ut. om det är bra eller dåligt i längden kan bara marknaden avgöra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Till att börja med så kommer du att behöva betala skatt på de pengar du tar ut. om det är bra eller dåligt i längden kan bara marknaden avgöra.

Jo, det är ju "högrisk" på kontot också. Hur mycket skatt lär jag betala då?


   
SvaraCitera

justlikeuus:

. Hur mycket skatt lär jag betala då?

runt 30% beror lite på, men det kommer på deklarationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

runt 30% beror lite på, men det kommer på deklarationen.

Som blir när jag fyllt 18 då alltså? Eftersom jag inte betalar skatt än?

Lite trög, men för att klargöra, vill jag ta ut 6000 så kommer jag få 6000 och inte minus någon skatt? 🙂


   
SvaraCitera

Har du fonder säljer du ju dom, hur bra eller dåligt det ligger till just nu avgör ju ganska snabbt ifall det är värt att sälja i dagsläget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trointeattduärnågot:

Har du fonder säljer du ju dom, hur bra eller dåligt det ligger till just nu avgör ju ganska snabbt ifall det är värt att sälja i dagsläget.

Jo, dom ligger ju ganska risigt till har jag förstått.. eller kollar man så står en på högrisk och en på medelrisk. Mer än så förstår jag inte. Får gå till banken istället och höra.


   
SvaraCitera

justlikeuus:

kommer jag få 6000 och inte minus någon skatt? 🙂

Du kan tjäna typ 17-18000 innan du behöver betala skatt så har du ingen annan inkomst så behöver du ju inte betala något.


   
SvaraCitera

justlikeuus:

Jo, dom ligger ju ganska risigt till har jag förstått.. eller kollar man så står en på högrisk och en på medelrisk. Mer än så förstår jag inte. Får gå till banken istället och höra.

Dom kan nog se ganska lätt ifall det är "värt" att sälja nu, så det är förmodligen en god idé.


   
SvaraCitera

Man betalar alltid skatt 30% skatt på vinsten. I vissa fonder tillkommer det en försäljningsavgift. Den brukar dock vara avdragsbar i deklarationen.


   
SvaraCitera