Aviseringar
Rensa alla

någon som vet något om engelsmän i sydafrika?


Tråden flyttad från Forum PLUS/Politik och Samhälle


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Templar:

Sedan får du gå in lite mer precis på vad det är du undrar annars kan man inte hjälpa dig. Det blir som att prata om folk i Sverige med finsk bakgrund...
Vad söker du?

tack för att du rättar mig, precis vad menade. Det jag undrar är liksom litet allmänt om hur de kom dit? varför de stannade? hur situationen va mellan afrikanerna och engelsmännen? var det några krig? etc. U know it[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

INGEN gillar en besserwisser förhelvette!!!!!!!!!!!!!!111one one

asså jag frågade inte efter sura bitches.. den där besserwissern är en smart kille till skillnad från dig[no-no]


   
SvaraCitera

Engelsmännen i Sydafrika går ofta iklädda aluminiumkastruller, multipla fleshlights samt krokiga stövlar. De tillber vår solgud Ra varje kväll, för att sedan tillfredsställa sig själva sexuellt med hjälp av sina rektumkompatibla onaneringsmoduler, vilka de fäster vid kaffebryggarens rot. Många utav dem är även aristokrater.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dold text: Amun · Amunet · Anubis · Anuket
Apep · Apis · Aten · Atum
Bastet · Bat · Bes
Four sons of Horus
Geb · Hapy · Hathor · Heka · Heqet
Horus · Isis · Khepri · Khnum
Khonsu · Kuk · Maahes · Ma'at
Mafdet · Menhit · Meretseger
Meskhenet · Monthu · Min · Mnevis
Mut · Naunet · Neith · Nekhbet
Nephthys · Nut · Osiris · Pakhet

Dold text: Ptah · Ra Dold text: · Ra-Horakhty · Reshep
Satis · Sekhmet · Seker · Selket
Sobek · Sopdu · Set · Seshat · Shu
Taweret · Tefnut · Thoth
Wadjet · Wadj-wer · Wepwawet · Wosret

Som en pastoriseringskoagulator steg jag idag upp med Ra's högra hand. Han ackompanjerade en symfoni som bestod utav diverse kaosartade orkaner, balknabölja och såklart naturorienterad politik. Likt en iskall dusch, fattade Ra beslut om hur vår framtid skulle se ut. Han talade om två st. pårökta profeter som var tänkta till att agera som narkotikapoliser i dåtidens Egypten. Med ett syfilistiskt styrt samhälle blev dock detta en omöjlighet, insåg Ra snabbt och poliserna fick genast dra in sig i den mörka portalen aka Lars von Triers rövhål.

Månader efter händelsen sågs fortfarande ingen förklaring till, även om nu det självklara var så självklart så kunde inte folket inse att tvestjärten faktiskt låg vid sidan av vägen och idkade sex med en rondell, samtidigt som tvestjärten själv fick erfara en analpump på 100dB. Detta var också en symfoni, ur en raelists ögon och kan smidigt men inte säkert köpas på raelistiska marknaden (västerlånggatan, stockholm). Hursomhelst, så hamnade poliserna i ett oväntat koma där de fick ligga och titta på bilder där transfiguratorer, modulatorer och andra vackra mackapärer tillsammans upplevde någonting i stil med en Tetsuo, fast utan stop-motion och med mer Hardcoreporr.


   
SvaraCitera

yakoue:

den där besserwissern är en smart kille till skillnad från dig[no-no]

dendär besserwissern är enbart dryg jag har inte sett ett inlägg där han inte klankarner på trådskaparen för att han inte gillar frågan. och hur smart jag är har du ingen aning om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yakoue:

tack för att du rättar mig, precis vad menade. Det jag undrar är liksom litet allmänt om hur de kom dit? varför de stannade? hur situationen va mellan afrikanerna och engelsmännen? var det några krig? etc. U know it[wink]

Jag vet inte vilken din uppgift är, ifall det måste vara just engelsmän. Annars brukar man mer prata om boerna (sydafrikaner med holländsk bakgrund) som har haft en mer dominerande roll i den sydafrikanska historien. 1652 grundade den holländska ostindiska kompaniet den första europeiska handelsstationen (den som senare utvecklades till kapkolonin). Syftet med kapkolonin var att förse förbipasserande skepp med förnödenheter på deras färd mellan Europa och Indien. Då urinvånarna inte ville ge bort sina egna grödor och boskap tvingades holländska ostindiska kompniet att grunda en minikoloni av holländska bönder som kunde producera de behövande förnödigheterna. Dessa bönder, senare kallade boer, har varit grunden till hela detta problem som Sydafrika hade om att de vita fick allt och de svarta inget. Storbritannien tog över kolonin och hela Sydafrika runt 1795. Och styrde landet fram till dess självständighet då boerna tog över makten. Varför engelsmännen kom dit är lätt att besvara. De hörde att landet var rikt på guld och ville suga ut så mycket av landets resurser som möjligt för att skeppa allt till England.

Några tips är att läsa på om "kapkolonin". "Boerkrigen" (krig mellan engelsmännen och de bönder med holländsk bakgrund). Och vill du läsa om skillnaden mellan svarta och vita så sök på "Apartheid". Det är en rasbaserade trosuppfattning som den holländska kyrkan predikade till boerna som kort och gott säger att man skall strikt hålla isär på den vita och den svarta "rasen". Följden blev att man slussade in alla svarta i stora reservat, jag minns inte rätta siffran men tror att man gav de svarta 13% av Sydafrikas landsyta att använda medan de vita boerna (som utgjorde knappt 10% av befolkningen) fick resten av landet på 87%. Kolla upp siffrorna för det var ett tag sedan jag läste om saken.

Har du fler frågor eller är det något jag har glömt att säga så hör av dig. Jag ska inte säga att jag är expert på området men har nyligen gjort några större uppsatser om saken på Historia-C nivå inom gymnasiet.

Har du tillgång till landguiden.se hänvisar jag till Sydafrika - Äldre historia/Modern historia. Där kan du få fram flera sidor om landets historia och vad europeerna, bl.a engelsmännen, gjorde där.

qazedctgb:

yakoue: den där besserwissern är en smart kille till skillnad från dig[no-no]

dendär besserwissern är enbart dryg jag har inte sett ett inlägg där han inte klankarner på trådskaparen för att han inte gillar frågan.

Va roligt att du följer mina inlägg, tänk att jag redan är så känd [rolleyes]
Jag klankar inte på yakoue, jag behövde bara få reda på lite mer precis vad han ville veta för att kunna svara på hans fråga. Och att framhäva misstaget gör att han, ifall han ska skriva en skoluppsatts eller liknande, slipper bli underkänd redan på rubriken av hans uppsats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Templar:

veta för att kunna svara på hans fråga. Och att framhäva misstaget gör att han, ifall han ska skriva en skoluppsatts eller liknande, slipper bli underkänd redan på rubriken av hans uppsats.

haha.. I'm on your side[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yakoue:

haha.. I'm on your side[wink]

[bigcheers]

Hoppas det jag skrev gav dig det du sökte. [smile]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera