Aviseringar
Rensa alla

Någonting brinner i min dator, snälla hjälp!


sadjad
Ämnesstartare

Det här kommer att bli som dagens deckargåta typ, jag ska försöka ge er så mycket information så möjligt om mitt problem så att ni lättare kan lösa det, jag har verkligen försökt men min kunskap verkar inte räcka till så jag ber er hjälp mig!

Nu är det såhär att det är någonting som är mycket varmt i min dator och jag vet inte vad, den saken pendlar mellan 77 och 78 C celsius.

Image

Min huvudsakliga fråga är om det är nordbryggan som är varm, om inte kan temp 2 eller 1 vara nordbryggans temp om inte, hur mäter man nordbryggans temp om det ens går?

För core stämmer temperaturen med AMDs egna temp mätare för processorn, så core är processorn.
Temp 1,2 och 3 stämmer inte överens med grafikkortet så ingen av de tre är grafikkoretets temp.

Men när jag körde Furmark så steg grafikkortet till 70 grader och det gjorde även Temp2 till 42 Grader den brukar annars ligga på 35 grader, men den log för långt ifrån Grafikkortets temp för att vara Grafikkortets temp.

När jag körde Prime95 så ökade självklart CORE till 56C och det gjorde ÄVEN TEMP 2 till denna gång 54C

Under både Prime95, Furmark och när datorn är i vila så har temp 3 pendlat mellan 77-78C även i vila medans temp2 har ökat beroende på hur mycket processorn och grafikkortet har jobbat. Och temp 1 har varit oförändlig hela tiden på 27C.

Jag själv tror att temp 2 kan vara nordbryggan eftersom att så fort man pressar processorn eller grafikkortet så blir den varm men samtidigt är jag rädd för att temp3 som är 77-78 grader hela tiden kan också vara nordbryggan eftersom att jag bytte kylare igår och jag fick sätta dit på mitt egna lilla sätt eftersom att skruvarna var för smala så fick jag använde en mutter bakom moderkortet så att skruvarna kunde sitta fast utan att åka ut.

Sista nu Jag har 4 fläktar som borde gå att mäta tempen på. En fläkt fram i datorn vilket jag misstänker är Temp1 på bilden, en fläkt i processorn som är Core på bilden, en fläkt i grafikkortet som jag är bombsäker på att den inte mäts i SpeedFan eftersom att Grafikkortets temp skiljer för mycket i temperaturen jämfört med dom som visas upp i Speedfan och en fläkt på NordBryggan som jag misstänker är Temp2 eller Temp3. Söderbryggan har ingen kylare så kanske kan vara vara någon av de andra Tempen?

Om det går att mäta Tempen på Söder eller Nordbryggan med en programvara så länka det gärna! För det här är som en ekvation med två obekanta om jag skulle kunna få reda på tempen för helst Nordbryggan eller Söder bryggan så skulle jag nästan kunna lösa problemet själv 🙂
Sitter spänt och F5mar varje sekund på era svar!


   
Citera
Ämnesetiketter

sadjad:

Nu är det såhär att det är någonting som är mycket varmt i min dator och jag vet inte vad, den saken pendlar mellan 77 och 78 C celsius.

Speedfan är ett buggigt program. Använda något annat.

sadjad:

Jag har 4 fläktar

Mitt absolut bästa tips är att inte bli en "temperatur-bög" som vill ha allt under 50 grader bara för ATT.

Ska du inte syssla med avancerad klockning etc så behöver du inte bry dig om komponenterna har en temp mellan 30-80 grader. + Du slipper ha en dator som låter som en dammsugare.


   
SvaraCitera

sadjad:

jag bytte kylare igår

sadjad:

jag fick sätta dit på mitt egna lilla sätt

[n]


   
SvaraCitera

sadjad:

kan vara nordbryggan eftersom att så fort man pressar processorn eller grafikkortet så blir den varm men samtidigt är jag rädd för att temp3 som är 77-78 grader

80 grader är fullt normalt för nordbryggan. Jag skulle tro att det är nordbryggan om nu inte Speedfan buggar.


   
SvaraCitera

SKulle gissa på mätarfel.


   
SvaraCitera

Hej.

För det första så kan jag hålla med om att SpeedFan inte är något höjdar program, Brukar ofta visa fel på något om du frågar mig.
Graderna skulle jag inte bry mig om speciellt mycket sålänge du inte tänker klocka. Men va det kallare före du bytte kylarna kanske du lär ta och kolla upp så att kylarn inte sitter dåligt / kontaktytan är bra. Eller om kylpastan är dålig / för lite / eller för mycket pasta.
Nordbryggan o sydbryggan brukar tåla rätt mycket stryk när det gäller värme. De gör demflesta komponenterna. dock förkortar det deras liv märkvärt.
Men somsagt. Var det bättre med gamla kylarn. Kolla så att den sitter riktigt eller om kylpastan är dålig /för lite/ för mkt.
Har ett gammalt moderkort som har en 3djepartskylare på sydbryggan den ligger på 75+ grader ungefär och den datorn tuggar på somvanligt sen 2005( och har aldrig brygg mig om värmen även fast den bör vara kallare). så planerar du att byta dator inom 5 år. kör på.


   
SvaraCitera