Aviseringar
Rensa alla

Något är fel på mig på riktigt...


Ämnesstartare

Hej! Jag tror något är fel på mig... Jag har en engelsk presentation som skulle varit klar för en månad sedan, och ja, jag har gjort den, men inte redovisat den än. Det är det som är problemet. Jag kan inte redovisa den. Det går bara inte. Första lektionen när vi skulle börja med redovisningarna bad jag om att få vara sist. Alltså hann jag inte göra det dem två första lektionerna. Sen har jag en eller två gånger lämnat min dator hemma, och sagt att jag har glömt att ta med den, alltså kan jag inte redovisa. Jag har till och med stannat hemma och sjukanmält mig alla dagar jag har haft engelska. I en hel månad. Jag vill inte det längre. Jag vill kunna ställa mig framför klassen och prata. Det är bara 5 minuter det handlar om men jag kan inte.
När jag åker till skolan de dagarna när jag har engelska mår jag så dåligt. Kan gå från att svettas till att bli iskall pga nervositet. Jag börjar skaka. Saken är att jag har redovisat andra saker förut, visserligen med en massa nervositet, skakningar, och kallsvettning då med, men nu kan jag inte ens gå till lektionerna.
Jag vill inte att detta ska påverka mina betyg, eller något annat heller, jag vet bara inte vad jag ska göra. Jag gråter hemma ibland av panik och ångest över att jag måste sjukanmäla mig för att slippa engelskan. Gick precis hem från skolan pga att jag skulle ha engelska... Kan ju tillägga att jag är 16, går första året på gymnasiet och det har aldrig varit såhär illa... 


   
Citera

Prata med läraren och förklara att du har för stora problem med det, så går det nog att lösa på annat vis


   
SvaraCitera
sofst

Prata med läraren och om det går kanske börja med en mindre grupp redovisning, du kommer bara bli nojigare om du undviker att köra presentationer. Man måste öva, öva, öva inför att redovisa och bli trygg i det. Jag var väldigt nervös förr när jag redovisade men nu när jag började på gymnasiet släppte det dels för började prata ganska mycket.
Så börja smått och fortsätt att redovisa för sen när det har gått fem minuter så är det över. Glad


   
SvaraCitera
time
 time

Det är absolut inget fel på dig, att vara nervös över att redovisa är otroligt vanligt. Det viktigaste är att du pratar med läraren och förklarar din situation men också att du ger dig själv en chans och övar, först framför spegeln, sedan kanske framför någon kompis eller familjemedlem. Öva, öva, öva! Man blir ingen stor talare över en natt, precis som med alla grejer som känns lite läskiga måste man testa sig fram. Försök komma ihåg att det i din klass säkert finns hur många som helst som känner likadant. Oftast är det bara du själv som märker att du är nervös.

Jag är också sjukt nervös över att stå framför en grupp och snacka men jag har övat väldigt länge nu och märker att jag blir mer och mer bekväm för varje gång. Pluggar dessutom till lärare nu, något jag inte hade kunnat tänka mig när jag var 16 🙂 


   
SvaraCitera

Jasådu:
Hej! Jag tror något är fel på mig... Jag har en engelsk presentation som skulle varit klar för en månad sedan, och ja, jag har gjort den, men inte redovisat den än. Det är det som är problemet. Jag kan inte redovisa den. Det går bara inte. Första lektionen när vi skulle börja med redovisningarna bad jag om att få vara sist. Alltså hann jag inte göra det dem två första lektionerna. Sen har jag en eller två gånger lämnat min dator hemma, och sagt att jag har glömt att ta med den, alltså kan jag inte redovisa. Jag har till och med stannat hemma och sjukanmält mig alla dagar jag har haft engelska. I en hel månad. Jag vill inte det längre. Jag vill kunna ställa mig framför klassen och prata. Det är bara 5 minuter det handlar om men jag kan inte.
När jag åker till skolan de dagarna när jag har engelska mår jag så dåligt. Kan gå från att svettas till att bli iskall pga nervositet. Jag börjar skaka. Saken är att jag har redovisat andra saker förut, visserligen med en massa nervositet, skakningar, och kallsvettning då med, men nu kan jag inte ens gå till lektionerna.
Jag vill inte att detta ska påverka mina betyg, eller något annat heller, jag vet bara inte vad jag ska göra. Jag gråter hemma ibland av panik och ångest över att jag måste sjukanmäla mig för att slippa engelskan. Gick precis hem från skolan pga att jag skulle ha engelska... Kan ju tillägga att jag är 16, går första året på gymnasiet och det har aldrig varit såhär illa... 

Gjorde så ofta i högstadiet men nu har jag en bra engelska/svenska lärare som låter mig redovisa i en mindre grupp med mina kompisar Glad


   
SvaraCitera
grisen

Låter jobbigt, men det är absokut inget fel på dig!
hände mig andra året att man skulle redovisa ngt på samhälls lektionen (har aldrig haft problem med sånt)
men jag var så nervös så jag spydde... så nä, det är inte ovanligt att ibland kan något kännas jättejobbigt även fast man vet att man skulle klara det.
men som andra säger, prata med läraren och kanske sjuksköterskan på skolan? De brukar kunna en del om stress elr eventuellt kan "skicka" dig vidare till någon som kan hjälpa.
Är det för stressigt och absolut omöjligt så skippa skiten.  (inte värt att må dåligt över det. En uppgift förstör nog inte betyget så mycket)


   
SvaraCitera
lax
 lax

även jag vill intyga att det inte är konstigt eller fel. det är bara olika personer som hanterar samma scenario olika. 
jag minns inte hur det var att gå i skolan, men jag kan ge dig allmänråd. om du väl kommer över denna nya tröskel kommer du utvecklas som person. it's something. Tumme upp


   
SvaraCitera

Jag var i samma sits som dig förut. Du borde säga detta till din lärare så kanske du kan få redovisa för bara läraren eller en mindre grupp.

Första gången jag skulle läsa för en hel klass så var jag oerhört obekväm i situationen när alla stirrade på mig. Men det har blivit lättare och lättare med tiden. Jag ogillar fortfarande muntliga föreläsningar men det är ingenting som jag gruvar mig nå värst för längre.

Det är okej att inte vara världens bästa föreläsare när man är en deltagare och inte en lärare.
Jag är värdelös på föreläsningar men slutför de ändå för mitt eget bästa.


   
SvaraCitera

Prata med läraren och fråga om du kan göra det bara för henne.

I framtiden kan jag ge dig tippset att vara först. Kom ihåg att alla hatar detta lika mycket som du och är du då först så kommer du bara att vara oroliga för sina egna presentationer och knappt äns lysna. Sen så behöver du ju inte trycka ned dig själv. Peppa dig själv innan och se fram emot det så försvinner nervositeten. Bra självförtroende kommer du långt med...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för all hjälp! Jag ska prata med min lärare och berätta hur jag känner så får jag förhoppningsvis redovisa för honom endast. Får helt enkelt som någon skrev, öva framför spegeln och sedan för fler och fler personer. Är så nervös! Ska verkligen försöka! 🙂


   
SvaraCitera
time
 time

Jasådu:
Tack för all hjälp! Jag ska prata med min lärare och berätta hur jag känner så får jag förhoppningsvis redovisa för honom endast. Får helt enkelt som någon skrev, öva framför spegeln och sedan för fler och fler personer. Är så nervös! Ska verkligen försöka! 🙂

Återigen, du är inte ensam! Stort lycka till, berätta gärna hur det gick! 


   
SvaraCitera

Fråga om du kan redovisa inför läraren istället.


   
SvaraCitera

Att endast få redovisa för läraren hjälper dig just nu men ej i längden. Detta ngt du måste jobba med pga att prata inför folk är ngt man i princip alltid har användning av och förväntas göra. 


   
SvaraCitera