Aviseringar
Rensa alla

Något BRA boktips !? Någon :/?


Ämnesstartare

Jagh ar läst o programerat java i ca 1 år (inte aktivt hela tiden) och är nyfiken på att också pröva på något språk som typ PHP eller Delphi och Python eller haskel.

Tänkte bara undra om någon har ett boktips? Helst python p.g.a min morbror programerar det redan så skulle va kul att bli bättre eller lika bra som han.(han har programerat python i ca 5 år)

Så kasta upp förslag på bra böcker :)! Skriv naktdelar och fördelar med boken.

Tack och hej! [party]


   
Citera
Åtta

Beginning Python: From Novice to Professional av Magnus Lie Hetland. Boken innehåller många exempel, och försöker hålla en så informell och avslappnad ton som möjligt genom hela boken. Jag tycker ofta att böcker om mjukvaruutveckling kan låta så torra och bajsnödiga, vilket denna bok försöker undvika. Den ger en bra introduktion till Python och kan även agera referensmaterial även efter att du läst ut den.


   
SvaraCitera

Jag har ingen koll på Pythonböcker, men The Craft of Functional Programming används på Chalmers och GU, och är mycket omtyckt. Real World Haskell har fördelen att den är gratis (dock kan du köpa den om du vill ha den på papper,) och att den tar upp riktiga problem och applikationer snarare än de mer akademiska och matematiska påhitt som andra böcker om funktionell programmering brukar ägna sig åt.

JavaFTW:

PHP eller Delphi

Undvik. Delphi är antikt och utdömt, och PHP är gräsligt. Ska du jobba med webben kommer du att bli tvungen att lära dig PHP, men skjut upp den plågan så långt som möjligt, så du slipper lära dig fula ovanor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen: Kai :p ska nog tao kolla på stadsbiblioteket om dem har den i bokform ;). Är det alla grunderna i haskell eller måste man läsa en uppföljare också?


   
SvaraCitera

Gravity's rainbow ska vara jättebra, men jag har inte läst den än 🙁


   
SvaraCitera

JavaFTW:

Gentlernen: Kai :p ska nog tao kolla på stadsbiblioteket om dem har den i bokform ;). Är det alla grunderna i haskell eller måste man läsa en uppföljare också?

Den går hela vägen från grundläggande syntax till att lösa ganska avancerade problem. Sen är det ju naturligtvis så att oavsett hur mycket man vet kan man alltid lära sig med, men den boken borde ge en ganska solid grund att stå på.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera