Aviseringar
Rensa alla

Något dåligt med att slänga mat


Ämnesstartare

Jag ska skriva en text om varför man borde minska på matsvinnet men sedan kommer det här med motargumentet och jag har fått stopp i min hjärna. Snälla människor, kan ni hjälpa mig? 🙂 


   
Citera
Ämnesetiketter

Fett onödigt ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tigerdrottningen:
Fett onödigt ju.

Utveckla kanske? Men jag förstår , kan vara svårt. Just därför jag behöver hjälp  🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matproduktionen påverkar klimatet något fruktansvärt som köttindustrin och mejeriindustrin, att slänga en tredjedel av all vår mat är jävligt onödigt. 


   
SvaraCitera
lok501

Förutom det som SVENSKWITHATTITUDE skrev åvan(att all mat industri kräver något extremt på naturen lokalt och globalt) så är det onödigt att slänga mat som kan komposteras, och båda är dåliga när det inte kan komposteras eller innehåller en stor mängd kemikalier. Argumentet "tänk på barnen I afrika" är ett väldigt dåligt argument då maten ändå inte skulle hamna där, du kan inte skicka dit den, och skulle vi det så skulle det göra deras situation värre då du förstör deras farm industri.

Om du vill ha en åsikt som är för att slänga mat så kan du ju nämna att soppförbräning är en utav många sätt vi värmer våra hus, alternativt att kompostering är grymt bra.

Good luck!


   
SvaraCitera

Nej det är fan inte dåligt att slänga mat. Ja, slöseri med pengar om man KÖPER mat när man redan har hemma men fan, inte sparar man väl mer pengar på att tvinga i sig mat man inte vill äta upp när maten redan är köpt? Vilken jävla logik!?!?!?


   
SvaraCitera

StarsAreBlind:
Nej det är fan inte dåligt att slänga mat. Ja, slöseri med pengar om man KÖPER mat när man redan har hemma men fan, inte sparar man väl mer pengar på att tvinga i sig mat man inte vill äta upp när maten redan är köpt? Vilken jävla logik!?!?!?

Man måste ju köpa ny mat om man slänger. Då lägger man onödigt mycket pengar på mat eftersom du kunde ätit de portioner du slängde.


   
SvaraCitera

Klart som fan att det är dåligt att slänga mat. Ännu värre är att mycket mat som slängs inte är dålig utan det är bara sista förbrukningsdatumet som gått ut men det innebär inte automatiskt att maten är otjänlig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att slänga t ex ägg eller kött är ett stort problem då boskap är ett av de största miljöhoten vi har i dag. För att utfodra och ta hand om djur krävs mycket naturresurser och att slänga exempelvis kött innebär ett enormt slöseri av resurser.


   
SvaraCitera