Aviseringar
Rensa alla

något som förbryllar mig...


Ämnesstartare

...hur kunde förintelsen ske?!

Hur kunde man få ett helt folk att hata en viss folkgrupp till den grad att de gladeligen torterade och hade ihjäl dem? Personligen skulle jag aldrig kunna utsätta någon för detta, oavsett hur mycket avsky någon sa åt mig att jag borde känna.
I ett friskt samhälle spärrar man in sjuka människor, men ju sjukare ett samhälle blir, desto normalare framstår de sjuka. Men alla icke-judar i Tyskland kan ju inte varit psykopater under andra världskriget. Hur kunde de bli lurade till detta? [confused]

Vill gärna diskutera detta!
Någon som har några funderingar?[y]


   
Citera

Tyskland hade haft det rätt dåligt men många judar var bra på att tjäna pengar och hade det alltså relativt bra. Sen när Hitler började skylla Tysklands dåliga situation på judarna så började väl folk tro på det.

Sen så satt det ju inte lappar överallt i tex Berlin där det stod "alla judar ska gasas ihjäl". Folk visste helt enkelt inte vad det var som hände antar jag. Vissa kanske visste men inte vågade göra något åt det pga av rädsla och vissa visste om det och kämpade emot det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skitbra! fler funderingar? jag ska nämligen göra ett långt arbete om förintelsen och behöver mycket fakta att stå på! (:


   
SvaraCitera
smisk

Det var kris i landet och folk gör dumma saker i desperata tider.

babybox:

behöver mycket fakta att stå på! (:

Då bör du leta i böcker och på faktasidor istället för att norpa fakta från medlemmar här. Det är viktigt med källa och källkritik.


   
SvaraCitera

babybox:

...hur kunde förintelsen ske?!

Judarnas fel, de trodde något dåligt kunde hända dom så de hände. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Då bör du leta i böcker och på faktasidor istället för att norpa fakta från medlemmar här. Det är viktigt med källa och källkritik.

Jag behöver mer, inte fakta kanske (fel av mig), men olika teorier och tankar om varför det vart som det vart och om det kanske hade kunnat se annourlunda ut om inte det och det hände. Mer egna tankar och jämförelser med händelser efter förintelsen.[smile]


   
SvaraCitera

För att tyskar är sjuka i huvudet. Tro mig, jag vet, jag bor i Tyskland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

För att tyskar är sjuka i huvudet. Tro mig, jag vet, jag bor i Tyskland.

aahkey, skitbra o skriva det i ett arbete! [rolleyes] men tack för infon!


   
SvaraCitera

babybox:

Hur kunde man få ett helt folk att hata en viss folkgrupp till den grad att de gladeligen torterade och hade ihjäl dem?

De har redan hänt och de var bra att de gjorde för annars skulle världen sätt annorlunda ut.


   
SvaraCitera

antisemitism har ju funnits hela tiden, googla diaspora


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att judar är onda varelser som njuter av andra människors lidande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

För att judar är onda varelser som njuter av andra människors lidande?

vad grundar du det på,?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

babybox:

vad grundar du det på,?

[party]


   
SvaraCitera
smisk

babybox:

vad grundar du det på,?

du kommer bara få en massa sådana uttalanden... du bör inte fråga seriösa saker i det här forumet. någonsin. läs en bok istället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

babybox:

Hur kunde de bli lurade till detta? [confused]

Finns ett program som heter ondskans psykologi som går på tv ibland på sena nätter. Sjukt intressant. Du skulle se det.


   
SvaraCitera