Aviseringar
Rensa alla

Några Bibelverser om Guds treenighet


sajman:

Men medans andra har rättat sin lära efter Bibeln så har JV rättat Bibeln efter sin lära.

Har ju alla andra också gjort? I senaste Bibel2000 har man ju t.ex. tagit bort dödsstraffet för manligt homosex.


   
SvaraCitera

Misael:

I och med att du inte riktade ditt inlägg till någon så trodde jag att du riktade det till det sistskrivna. My bad.

Nej, till trådskaparen. Vilket väl i regel brukar vara den någon som inte citerar riktar sig till, förutom folk som inte fattat den funktionen.


   
SvaraCitera
Misael

passaro:

Ni kristna och JV

Jehovas vittnen är också kristna. [confused]
Vi tror i allra högsta grad på Jesus och hans lösenoffer och vad det innebär.


   
SvaraCitera

Misael:

Jehovas vittnen är också kristna.
Vi tror i allra högsta grad på Jesus och hans lösenoffer och vad det innebär.

Det vet jag. Ville bara skilja på er när jag skrev det.


   
SvaraCitera

jag måste säga att det känns väldigt märkligt att basera hela sin tro på något som röstades fram typ 300 år efter att jesus blev uppspikad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minutz3:

Blev ganska chockad över en del av de där skillnaderna..

Det är intressant att jämföra och se att i dom översättningar som följer grundtexten så är budskapet enkelt och klart och ofta kort. I JV:s version så blir det ofta omständigt och ganska långt när dom ska få ihop det som dom vill att det ska stå.

minutz3:

Det låter verkligen hemskt, även om JV säger åt din familj att göra ditten och datten förstår jag inte att de skulle göra det...

Jag vet att det kan vara svårt att förstå det, men det beror inte på att dom vill vara elaka mot den som lämnar JV. Det beror helt enkelt på att ledningen gång på gång på gång, år efter år efter år trycker in i medlemmarna hur viktigt det är att göra så för den uteslutnas egen skull. JV tror på allvar på skitsnacket att det är nödvändigt att göra så för att försöka få den som har lämnat deras tro att inse att den gjort fel.

En av huvudanledningarna till att många har svårt för att kliva av från JV är just att man vet hur svårt man gör det för sina familjer. Man vet hur mycket dom skulle lida av en sån situation. Det är naturligtvis meningen med det hela.

minutz3:

Om de ser till vad som står i Bibeln också, det har jag funderat en del på, Jesus umgicks ju med prostituerade exempelvis

JV följer inte det Jesus gjorde och sa i det fallet. JV följer några väl valda verser som ledningen klippta ur sitt sammanhang och satt ihop till en regel.

minutz3:

Jag ska komma ihåg dig i mina böner sajman.
Sök Gud och Hans styrka.

Tack det värmde. Kanske behöver jag det. [cheers]

Misael:

Du kan inte vara utsänd, en representant om du är en och samma person, både den som sänder ut och den som är utsänd.

Du kan inte låta bli va? Fast du vet att det där är en lögn så måste du bara använda den för det är ju en så bra lögn. För visst kommer du ihåg det här?

"Detta är den katolska tron: att vörda en enda Gud i hans Trefaldighet och tillbedja Trefaldigheten i dess enhet, utan att blanda samman personerna och utan att dela upp Guds väsen. Faderns person är en, Sonens en annan och den helige Andes en tredje; men Fadern, Sonen och den helige Ande har en enda gudom, en och samma ära och härlighet och ett och samma eviga majestät."

Visst vet du att den katolska tron inte säger att Jesus är samma person som Fadern eller hur? Det vet ju din ledning oxå. Men eftersom dom ändå använder den här lögnen när dom lurar sina medlemmar om vad andra tror så måste väl du göra likadant.

Misael:

Enkel logik.

Nej. Simpel lögn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

jag måste säga att det känns väldigt märkligt att basera hela sin tro på något som röstades fram typ 300 år efter att jesus blev uppspikad.

Second that.

Med andra ord: varken Jesus eller hans apostlar var inte medvetna om någon "treenighet".

Så visst håller jag med dig.


   
SvaraCitera

Andra fåren:

Med andra ord: varken Jesus eller hans apostlar var inte medvetna om någon "treenighet".

det hävdade jag inte. det är mycket möjligt att de gjorde, men om så var fallet så var de riktigt otydligt och/eller hemlighetsfulla kring saken. och det känns ju faktiskt rätt ovärt, ur deras perspektiv, i egenskap av förespråkare för en missionerande religion osv.


   
SvaraCitera
Misael

Andra fåren:

Second that.

third

Hur kan man vara Guds Son och Gud? LOL?

Jehova är "inte oordningens Gud, utan fridens" (1 Korinthierna 14:33)

[love]


   
SvaraCitera
Misael

sajman:

Visst vet du att den katolska tron inte säger att Jesus är samma person som Fadern eller hur?

Nähäää? Konstigt att katoliker påstår att Maria (Jesu mor) är "Guds moder" då?? Hmmm... där dog ditt argument än en gång. [rolleyes]


   
SvaraCitera

minutz3:

Jesus

treenigheten
tråd finns som sagt redan. kopiera texten du skrivit dit ist för att skapa ny tråd om samma ämne [y]


   
SvaraCitera

Tråden låst


   
SvaraCitera