Aviseringar
Rensa alla

Några invändningar?


Ämnesstartare

iddqd: Det är visserligen sant att en våldtäkt alltid är våldtäktsmannens fel, men det är inte en anledning att inte vara försiktig samtidigt som man implicit anklagar alla småpojkar för att vara potentiella våldtäktsmän.

De gör ingenting implicit - tvärtom så belyser de (genom nr 17) att det finns en bild av att män inte kan kontrollera sig i vissa situationer (t.ex. om en kvinna har en kort kjol) och det är också relaterat till just nummer 14. En kvinna ska inte behöva klä sig i stora lakan bara för att inte bli våldtagen - om hon vill ha en kort kjol och magtröja ska det inte vara ett problem och hennes integritet skall fortfarande respekteras. Det är snarare det som är poängen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag gillar era analyser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd: Det är visserligen sant att en våldtäkt alltid är våldtäktsmannens fel, men det är inte en anledning att inte vara försiktig samtidigt som man implicit anklagar alla småpojkar för att vara potentiella våldtäktsmän.

Poängen är väl snarare att vi bokstavligen trycker in i flickors huvuden att de ska vara försiktiga, inte vistas själva, inte vara ute efter vissa tider, inte vistas på vissa platser, klä sig "ordentligt osv. Istället för att angripa själva problemet.

Kan ta mig och min lillebror som exempel. Jag hade jättestrikta tider med när jag skulle vara hemma, jag skulle uppdatera om vart jag var och de såg helst till att jag aldrig var ensam. Min pappa väntade i princip alltid uppe, tills jag var runt 17. Möttes även av "ska du ha på dig det där?", "Ska du inte sätta på dig en tröja över det där", "är inte den där kjolen lite kort?"
Om min lillebror har strikta tider, någon som väntar uppe på honom och någon som som pikar hur han klär dig pga oro? Inte alls.

Istället för att fundera/ändra det faktum att killar tror det är fritt fram att hoppa på en lättklädd tjej så ber vi tjejerna klä på sig.Kanske låter extremt, men det är ju faktiskt så det ser ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla människor är potentiella våldtäkts"män".

Men det är vanligare att män våldtar kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är också bra att påpeka att män även våldtar män och att kvinnor även våldtar kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:
Det är också bra att påpeka att män även våldtar män och att kvinnor även våldtar kvinnor.

framkom det inte att det var det jag menade ? ;(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: framgick det inte att det var det jag menade ? ;(

Nä 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

Nä 🙁

Fingerprints:
Alla människor är potentiella våldtäkts"män".

Men det är vanligare att män våldtar kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Alla människor är potentiella våldtäkts"män".

Mm, jag såg att du skrev det. Men det var fortfarande skrivet i en väldigt heteronormativ kontext Galen
Att alla är potentiella våldtagare (hehe, fint ord) skulle t.ex. kunna innebära att alla män kan våldta kvinnor, och alla kvinnor kan våldta män. Men whatev, detta är off-topic, puss!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: Att alla är potentiella våldtagare (hehe, fint ord) skulle t.ex. kunna innebära att alla män kan våldta kvinnor, och alla kvinnor kan våldta män. Men whatev, detta är off-topic, puss!

Menade människa som alla som är människa, oberoende av kön, läggning o bla bla bla.
Men du fattade nog ändå nu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: . En kvinna ska inte behöva klä sig i stora lakan bara för att inte bli våldtagen - om hon vill ha en kort kjol och magtröja ska det inte vara ett problem och hennes integritet skall fortfarande respekteras. Det är snarare det som är poängen.

Givetvis inte, men att utsätta sig för onödiga risker är fortfarande korkat. Att riskerna är fler när man är kvinna är ett problem, men det har jag aldrig förnekat heller. 

Fingerprints: killar tror det är fritt fram att hoppa på en lättklädd tjej

Tror vi? Visste inte detta. Tack för påpekandet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd: e skjuta personen som gjort hemsidan. Fy. Fan.

Jävligt starkt av dig att skriva det. Alla vet att feminister behöver sättas på plats, men det är inte alla som klarar att stå för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd: Givetvis inte, men att utsätta sig för onödiga risker är fortfarande korkat. Att riskerna är fler när man är kvinna är ett problem, men det har jag aldrig förnekat heller.

Absolut. Tror mest att de försöker agera som lite motkraft mot den attityd som t.ex. Fingerprints har stött på som tjej. De vill nog förklara att i feminismens ideala samhälle bör inte korta kjolar vara en riskfaktor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

missfoster: Alla vet att feminister behöver sättas på plats, men det är inte alla som klarar att stå för det.

Jag skulle vilja sätta på dig på plats, gulle BlinkHjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Kan ta mig och min lillebror som exempel. Jag hade jättestrikta tider med när jag skulle vara hemma, jag skulle uppdatera om vart jag var och de såg helst till att jag aldrig var ensam. Min pappa väntade i princip alltid uppe, tills jag var runt 17. Möttes även av "ska du ha på dig det där?", "Ska du inte sätta på dig en tröja över det där", "är inte den där kjolen lite kort?"
Om min lillebror har strikta tider, någon som väntar uppe på honom och någon som som pikar hur han klär dig pga oro? Inte alls.

Det ska vara så. Det där är inte annat än rätt. Sluta klaga, sluta hitta på problem där det inte finns några. Blir så jäkla trött på feminister. Inte konstigt att kvinnor blir utsatta för mer våldtäkter och misshandel än män, när ni är så jäkla störande.Glatt skålande


   
SvaraCitera