Aviseringar
Rensa alla

Nån som fått blodpropp av ppiller?


Ämnesstartare

Jag har för lite mer än en vecka sen börjat med Yasminelle. Dum som man var googlade man runt på det och klickade sig in på skräckhistorier om tjejer som dött av just ppillrena Yaz, Yasmin och de i den serien. Pga blodpropp. Jag har inga anlag för det, men man blir ju ändå rädd. Såfort jag känner en smärta i benet eller annat så får jag för mig att det är en propp.

Så min fråga till er är ifall ni drabbats. Hur det kändes, vad ni fick göra åt det och hur ni blev behandlade för det på sjukhuset osv.


   
Citera
Ämnesstartare

Känner tre st, fast har inte frågat någonting närmare om händelseförloppet, så kan tyvärr inte ge en utförlig beskrivning.
Men vet att en av dem äter minipiller nu och den andra endast sexar med kondom.
Den tredje har jag ingen aning om atm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej det har jag inte, men om man drabbas av en minde sådan så Gissar jag på att man får ta nå blodförtunnande spruta eller kanske tablett(??)

alla p-piller ökar väl risken för blodproppar tyvärr [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men vet att en av dem äter minipiller nu och den andra endast sexar med kondom.
Den tredje har jag ingen aning om atm.

Det hade också kunnat vara ett alternativ. Men tar yasminelle just för fördelen med min acne. Har inte så grov att jag kan börja med Diane, men gyn sa att dessa skulle hjälpa.

Fru Luver:

alla p-piller ökar väl risken för blodproppar tyvärr [sad]

Jo :/ Men yasminelle tillhör tredje generationens ppiller som är östrogendominerade. De ger en högre risk, fick jag reda på senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djungelvrålet:

De ger en högre risk, fick jag reda på senare.

obehagligt. kan du inte byta då?


   
SvaraCitera

Djungelvrålet:

Nån som fått blodpropp av ppiller?

Aa flera gånger, alltid lika irriterande[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djungelvrålet:

Det hade också kunnat vara ett alternativ. Men tar yasminelle just för fördelen med min acne. Har inte så grov att jag kan börja med Diane, men gyn sa att dessa skulle hjälpa.

Men hellre acne än blodpropp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fru Luver:

obehagligt. kan du inte byta då?

Kan jag säkert. Ska på återbesök om nån månad igen och får ta upp det med min läkare. Säkert bara jag som är nojig, men har man inte fått det efter 6 månader ligger man säkrare till iallafall. Det som hindrar mig ifrån att byta är att jag inte känner av biverkningar nu iallafall. Jag mår tillomed bättre av dom. [smile]

isola:

Men hellre acne än blodpropp

Jo, men jag ligger som sagt inte i den direkta riskzonen. Reagerade bara på att det var en högre risk med den sorten jag har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djungelvrålet:

Jo, men jag ligger som sagt inte i den direkta riskzonen. Reagerade bara på att det var en högre risk med den sorten jag har.

Jag skulle aldrig palla, skulle inbilla mig att jag fick blodproppar jämt.


   
SvaraCitera

Om du oroar dig så byt till en annan då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Småtjejer ska inte sexa utan läsa läxorna i skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

swed_carl:

Småtjejer ska inte sexa utan läsa läxorna i skolan.

Vad anser du vara en småtjej? Konstigt då att du skickar PM till mig om att du vill chatta. Går bra att chatta med "småtjejer" eller, tänk så har jag läxor att göra? [surprised]

Och just to be clear, man behöver inte ha sex för att skaffa ppiller. Det kan användas som medicin mot mensvärk osv. Så om jag sexar eller inte kan du ju fortsätta klura på hur du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min mor har endometrios och fick en gång som ung (runt 20) p-piller mot det. Dåtidens piller var antagligen crappy jämfört med dagens moderna medel, och det small till rejält i mammas ben. Ena foten fungerade inte normalt förrän efter flera år.

Har själv tagit Yasminelle(nyare medel) för samma åkomma, trots risken för blodpropp (jag var desperat och ville åtminstonde prova) jag hann ta några tabletter och blodfetterna och hela rasket såg bra ut. Det som hände var att jag blev en PMS-ragata x1000 som kastade tallrikar. Än idag har jag ett ärr i handflatan 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Det som hände var att jag blev en PMS-ragata x1000 som kastade tallrikar. Än idag har jag ett ärr i handflatan 🙁

Hmm.. :/ Aldrig bra när det blir så. Jag får såna anfall när jag inte tar tabletterna. (Dock inte lika allvarliga) När jag väl tar dom är mitt humör mycket jämnare än innan och ska nog därför byta till Yaz. Blodproppsoroandet har väl lagt sig mycket nu, men mitt blod har jag aldrig testat. Fick du det gjort direkt eller begärde du det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djungelvrålet:

men mitt blod har jag aldrig testat. Fick du det gjort direkt eller begärde du det?

De sade att det var rutin pga. min mors sjukdomshistoria. Jag klarade mig helt oskadd trots riskerna, det var ju psyket som blev helt stört... Knasigt att man kan få så olika, omvänd, effekt av samma piller eller hur


   
SvaraCitera