Aviseringar
Rensa alla

Nån som fått blodpropp av ppiller?


Eftersom att tjejen som dog var min bästa vän så rekommenderar jag inte dom p-pillerna, sen är väl det individuellt. Hon hade ingen i den nära släkten som hade fått blodpropp innan.

Hoppas det löser sig för dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Knasigt att man kan få så olika, omvänd, effekt av samma piller eller hur

Ja verkligen. Var verkligen superparanoid innan jag började med dom, man ska ju helst inte googla fram allt för mycket skräckhistorier. Men det slutade med att jag blev positivt överraskad istället. Hoppas att du har hittat nåt annat nu som hjälper dig med din smärta? [smile]

MatildaManiac:

Eftersom att tjejen som dog var min bästa vän så rekommenderar jag inte dom p-pillerna, sen är väl det individuellt. Hon hade ingen i den nära släkten som hade fått blodpropp innan.

Hoppas det löser sig för dig!

Ah shit, nej var det? :/ Får hoppas på oddsen och hoppas att jag slipper. Ja det hoppas jag med att det gör, so far so good [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djungelvrålet:

Hoppas att du har hittat nåt annat nu som hjälper dig med din smärta?

Citodon, inte det roligaste kanske, men det fungerar.


   
SvaraCitera

Djungelvrålet:

Så min fråga till er är ifall ni drabbats. Hur det kändes, vad ni fick göra åt det och hur ni blev behandlade för det på sjukhuset osv.

Jag är inte duktig om olika sorter, men jag har läst att risken för blodpropp ökar av P-piller.

Utan p-piller är risken 1 på 100,000 och MED p-piller är det 2 på 100,000. Med andra ord så är det inte många som drabbas av de.


   
SvaraCitera

Mårran:

Min mor har endometrios

(Lånar tråden)
Har hon fortfarande ont? Tar hon p-piller eller annan medicin? Hur är det med henne nu jämfört med innan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Har hon fortfarande ont? Tar hon p-piller eller annan medicin? Hur är det med henne nu jämfört med innan?

Hon känner ingenting, hon har passerat klimakteriet. Enligt henne blev det bättre av att hon fick mina bröder och mig och nu är det borta helt.


   
SvaraCitera

Mårran:

Hon känner ingenting, hon har passerat klimakteriet. Enligt henne blev det bättre av att hon fick mina bröder och mig och nu är det borta helt.

Okej, vad skönt! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Utan p-piller är risken 1 på 100,000 och MED p-piller är det 2 på 100,000. Med andra ord så är det inte många som drabbas av de.

"Bland kvinnor som inte använder p-piller drabbas normalt 1-2 personer på 20 000 av blodpropp under ett år. När man använder p-piller ökar den risken. Av dem som använder äldre typer av p-piller får ungefär 3 personer årligen blodpropp på 20 000 användare. Med tredje generationens p-piller är det ungefär 5 personer av 20 000 som drabbas."
Risken är något högre bland de jag använder. Men som du sa så är det inte så många som drabbas. Men vill ända vara förberedd ifall nåt skulle hända. [smile]

Mårran:

Enligt henne blev det bättre av att hon fick mina bröder och mig och nu är det borta helt.

Samma för min mamma, hon hade dock inte nån endometrios diagnos men mensvärk hade hon. Efter hon fått mig och min syrra försvann det mesta. Men den metoden vill man gärna vänta med ett tag innan man testar. [cute]


   
SvaraCitera

Djungelvrålet:

Risken är något högre bland de jag använder. Men som du sa så är det inte så många som drabbas. Men vill ända vara förberedd ifall nåt skulle hända. [smile]

risken finns, men den är minimal. Jag tycker inte detta ska spela någon roll i valet. mina åsikter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

risken finns, men den är minimal. Jag tycker inte detta ska spela någon roll i valet. mina åsikter

Det hade inte gjort nån större skillnad för mig heller, ifall jag bara blivit informerad om det direkt och sluppit läsa skräckhistorier. Ville veta vad som hände ifall det nu skulle hända.


   
SvaraCitera

Djungelvrålet:

Det hade inte gjort nån större skillnad för mig heller, ifall jag bara blivit informerad om det direkt och sluppit läsa skräckhistorier. Ville veta vad som hände ifall det nu skulle hända.

samma sak som skulle hända ifall man skulle få blodpropp utan P-piller.


   
SvaraCitera

Får du ett artäriellt emboli i en yttre extremitet så är symtomen ungefär så som du kan föreställa dig. Känselbortfall, domningar, huden bleknas, sedan övergår det till cellförstörelse, din hand/fot "dör". Får du trombos i venen så blir det nästan motsatt, fot/arm svullnar, trycksmärta, osv. Får du hjärnemboli eller lungemboli så dör du [smile]

Men se det så här, riskerna är nog antagligen väldigt små eftersom de annars inte hade fått finnas på marknaden. De som får de skall nog oftast ha väldigt förkalkade ådror eller aneurysm sedan tidigare.

Och boten är antingen blodförtunnande eller ballongsprängning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

samma sak som skulle hända ifall man skulle få blodpropp utan P-piller.

Ja men då tänker man inte på det i samma grad? [zzz] Ska ändå byta till en annan sort om nån månad. Men det är kanske svårt för en kille att sätta sig in i situationen hur det är att pumpa in onaturliga hormoner i sin kropp vareviga dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

risken finns, men den är minimal. Jag tycker inte detta ska spela någon roll i valet. mina åsikter

Det vet du inte, det är individuellt och har också med arvsanlag att göra.


   
SvaraCitera

Djungelvrålet:

Jag har inga anlag för det, men man blir ju ändå rädd

Du behöver nog inte oroa dig sålänge du inte har problem i släkten typ har du t.ex. en t.ex. pappa eller farbror som har hjärt & kärlsjukdomar och såna problem?


   
SvaraCitera