Aviseringar
Rensa alla

Nån som har starka åsikter om Israel-Palestina? Hur tänkte ni när ni "valde sida"?


Ämnesstartare

Tycker det är mycket svårt att landa i en åsikt. Att "heja" på antingen Israel eller Palestina. Hur tänker ni som valt sida?


   
Citera

Man bör rimligtvis inte heja på någon då bägge är usla och huruvida någon är sämre än den andre inte är så värst relevant. Istället för att heja på någon så kan man sörja en smula för mänskligheten.


   
SvaraCitera

Jag har varit både i Israel och Egypten och några andra arabländer och jag är väl ingen fantast av några av länderna men måste jag välja så väljer jag klart Israel. Föredrar ett judiskt land före ett muslimskt. Blev ljusår mycket bättre behandlad i Israel än vad jag blivit i något islamland. Dessutom respekterade judarna min dåvarande flickvän betydligt bättre än vad muslimerna i arabländerna gjorde. 


   
SvaraCitera

Jag bryr mig faktiskt inte om den frågan.


   
SvaraCitera

Inget som engagerar mig jättemycket, tycker att dock britterna kom alldeles för lätt undan i hur de hanterade mellanöstern. Tycker förövrigt det är komiskt hur det på senare tid har växt fram att.
Pro Palestina = Vänster
och
Pro Israel = Höger


   
SvaraCitera

ska man välja sida mer än att man hatar isis??


   
SvaraCitera

Meh, båda sidor är shitty


   
SvaraCitera

jag brukade vara pro-israel (mest för att vänstern hatade dem så mycket).
Nu är jag neutral. Båda sidorna är skit. 
Jag tycker Israels grundande var ett misstag men det är inte så mycket man kan göra åt saken nu. Om Palestinierna och Israelerna vill ha fred så får Palestinierna acceptera att de aldrig kommer få tillbaks hela Palestina området och Israel ska sluta bebygga västbanken och destabilisera grannländer. Jerusalem bör ju även delas.


   
SvaraCitera
Mehran

Jag syner det ar manga och det vill tycka men som kan det är och braka ock sen kommer det med milar og som inte sluta med det. Annars kan fred och det kommer med pa huvet san vit ock platt som inte var Palestena tar med.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Om man tycker att demokrati och mänskliga rättigheter är något bra så kan man tyvärr inte ge något stöd till den palestinska regeringen. De har inte haft val på 10 år, utan alla val har ställts in för att man inte ska råka bli av med makten. Man förföljer och fängslar och misshandlar all opposition. För att inte tala om hur man förföljer och misshandlar HBTQ-personer. Israel å andra sidan har en av världens mest levande HBTQ-kulturer med pridefestivaler i många städer. Den som stödjer den palestinska regeringen vill nog ha samma diktatur i Sverige som i de palestinska områdena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jkpg_kille:
Om man tycker att demokrati och mänskliga rättigheter är något bra så kan man tyvärr inte ge något stöd till den palestinska regeringen. De har inte haft val på 10 år, utan alla val har ställts in för att man inte ska råka bli av med makten. Man förföljer och fängslar och misshandlar all opposition. För att inte tala om hur man förföljer och misshandlar HBTQ-personer. Israel å andra sidan har en av världens mest levande HBTQ-kulturer med pridefestivaler i många städer. Den som stödjer den palestinska regeringen vill nog ha samma diktatur i Sverige som i de palestinska områdena.

vad finns det för nackdelar med att vara pro-israel då? 


   
SvaraCitera

Totalt ointressant för mig. Mina grubblerier ligger på lokal nivå och huruvida min lilla kommun ska få behålla gymnasiet eller inte. 


   
SvaraCitera

Brukade vara starkt pro-Israel när jag genomgick min mindre charmiga "neocon-fas", men helt ärligt tycker jag det är svårt att bara "välja sida". Har läst en väldans massa om konflikten och skrev om konflikten i mitt gymnasiearbete - det går att finna fel hos båda sidor och är inte så enkelt man kan tro att välja sida även om det kan se ut så beroende på från vilket perspektiv man analyserar konflikten.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera