Aviseringar
Rensa alla

Nån som undrar något om tåg?


stoner:
En seriös fråga... finns det några regler eller begränsningar på hur mycket "bagage" man får ta med sig som "vanlig" passagerare? 

En resväska och ett handbagage förstår jag att man få ta med sig. Två resväskor... tre resväskor... fyra resväskor... eller en dubbelsäng man just varit och handlat på IKEA?

Citerar sj.se

"På SJs tåg får du endast ta med dig så mycket bagage som du med enkelhet själv kan bära. Grundregeln är högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm) per person samt datorväska/handväska.
Utöver detta får du även ta med dig ett specialbagage som hopfällbar barnvagn, skidor eller snowboard i fodral, golfbag, musikinstrument, en hopfälld cykel i fodral eller en demonterad cykel i transportväska.

Det är inte tillåtet att ta med sig föremål som är farliga, störande eller som inkräktar på dina medresenärers utrymme.
Du som resenär ansvarar själv för att bära ombord/bära av ditt bagage, placera det rätt och hålla uppsikt över det under resan."

En säng tror jag inte är tillåtet då Galen


   
SvaraCitera

stoner:
En seriös fråga... finns det några regler eller begränsningar på hur mycket "bagage" man får ta med sig som "vanlig" passagerare? 

En resväska och ett handbagage förstår jag att man få ta med sig. Två resväskor... tre resväskor... fyra resväskor... eller en dubbelsäng man just varit och handlat på IKEA? 

Citerar sj.se

"På SJs tåg får du endast ta med dig så mycket bagage som du med enkelhet själv kan bära. Grundregeln är högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm) per person samt datorväska/handväska.
Utöver detta får du även ta med dig ett specialbagage som hopfällbar barnvagn, skidor eller snowboard i fodral, golfbag, musikinstrument, en hopfälld cykel i fodral eller en demonterad cykel i transportväska.

Det är inte tillåtet att ta med sig föremål som är farliga, störande eller som inkräktar på dina medresenärers utrymme.
Du som resenär ansvarar själv för att bära ombord/bära av ditt bagage, placera det rätt och hålla uppsikt över det under resan."

En säng tror jag inte är tillåtet då Galen


   
SvaraCitera

adaq:
Hur många stenar får man ha med sig när man åker tåg?

Skulle det vara ett skämt? Explain gärna, i don't get it Gråter


   
SvaraCitera

H.ODST:

Skulle det vara ett skämt? Explain gärna, i don't get it Gråter

det var en fråga....


   
SvaraCitera

adaq:

det var en fråga....

Det är jag nog medveten om... Men trodde det var en skämtfråga då luxifax69 skrev "Hahaha".


   
SvaraCitera

H.ODST:

Det är jag nog medveten om... Men trodde det var en skämtfråga då luxifax69 skrev "Hahaha".

Aha, nä tänkte att man kan starta nån firma annars  som transporterar sten via kollektivtrafiken. Skulle nog bli fett billigt å så skulle jag känna massa pengar Tumme upp


   
SvaraCitera

rogernw:

Citerar sj.se

"På SJs tåg får du endast ta med dig så mycket bagage som du med enkelhet själv kan bära. Grundregeln är högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm) per person samt datorväska/handväska.
Utöver detta får du även ta med dig ett specialbagage som hopfällbar barnvagn, skidor eller snowboard i fodral, golfbag, musikinstrument, en hopfälld cykel i fodral eller en demonterad cykel i transportväska.

Det är inte tillåtet att ta med sig föremål som är farliga, störande eller som inkräktar på dina medresenärers utrymme.
Du som resenär ansvarar själv för att bära ombord/bära av ditt bagage, placera det rätt och hålla uppsikt över det under resan."

En säng tror jag inte är tillåtet då Galen

Tack för infon.  Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
En seriös fråga... finns det några regler eller begränsningar på hur mycket "bagage" man får ta med sig som "vanlig" passagerare? 

En resväska och ett handbagage förstår jag att man få ta med sig. Två resväskor... tre resväskor... fyra resväskor... eller en dubbelsäng man just varit och handlat på IKEA? 

Åker själv ALDRIG tåg. Tror inte jag åkt tåg mer än tre gånger i mitt liv och det har varit i rena akutsituationer för att ta mig hem typ när jag varit i USA och ingen haft möjlighet och komma och hämta mig på Kastrup eller när jag varit på längre resa i Asien osv.

Olika hos alla tågbolag men normalt sett gäller det att man får ta så mycket man själv kan bära. Det går ju tyvärr inte att checka in bagage längre, det försvann nån gång på 90 talet.


   
SvaraCitera

S3ON: Är det seriöst din prio1 att begära att en bil kör dit och hämtar dig när järnvägen praktiskt taget är dragen direkt genom (under) flygplatsen.... Fy fan.

Saken är väl den att åker jag ex till Thailand så åker jag dit enbart med ett handbagage, stannar där i kanske två månader och kommer hem med tre stycken 20 kg eller 25 kg resväskor dvs totalt 60 - 75 kg prylar jag köpt som finansierar min två månadsresa till Thailand. Allt ifrån skräddarsydda kostymer, silkesskjortor till guldhalsband i mängder och märkesklockor. Allt beställningsvaror från "köpare" i Sverige. Och då funkar det liksom inte komma på SJ med tre stora knökafulla resväskor utan då kommer mina föräldrar eller vänner och hämtar mig på Kastrup. Jag kan ju inte långtidsparkera bilen på Kastrup i två månader.
Åker jag däremot till London en vecka så parkar jag alltid bilen på långtidsparkeringen på Kastrup.

Som du säkert vet så bor jag inte i Kiruna utan jag bor närmare Kastrup än Arlanda.


   
SvaraCitera

Bönan96: Olika hos alla tågbolag men normalt sett gäller det att man får ta så mycket man själv kan bära. Det går ju tyvärr inte att checka in bagage längre, det försvann nån gång på 90 talet.

Exakt, det är just detta som avskräcker mig lite från att ta tåget både till och från Kastrup. Ännu värre är det att inte SJ tar ansvar för sina tågförseningar. Om flyget går kl 08.00 på morgonen och enl tidtaballen ska jag vara på Kastrup kl 05.30 och tåget är försenat och jag inte kommer fram förrän 08.45 så förväntar jag mig naturligtvis att SJ OMGÅENDE ordnar fram en ny flight som DE BETALAR åt mig. Men det är då som PROBLEMET UPPSTÅR!!!


   
SvaraCitera

Vf får man inte ha cykelfan på tåget? I alla andra länder får man. vf kan inte vi också vara civiliserade?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:
Vf får man inte ha cykelfan på tåget? I alla andra länder får man. vf kan inte vi också vara civiliserade?

SJ har regler om det, det är väl att deras nyare tåg (X2000, dubbeldäckarna osv) inte har utrymme för större bagage. X2000 hade ett godsutrymme i loket när dom var nya, men där har man istället proppat in teknisk utrustning som behövs för att köra i Danmark. När det gäller lok och vagn-tågen finns det vagnar med rejäla godsutrymmen som inte använts som de är tänkt de senaste 15-20 åren. Förr hade man både incheckat bagage och expressgods med på tågen.

Kort och gott får du ta med cykeln om du slår in den i kartong och kallar den för bagage. Och så finns det ju andra tågbolag än SJ som är snällare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Exakt, det är just detta som avskräcker mig lite från att ta tåget både till och från Kastrup. Ännu värre är det att inte SJ tar ansvar för sina tågförseningar. Om flyget går kl 08.00 på morgonen och enl tidtaballen ska jag vara på Kastrup kl 05.30 och tåget är försenat och jag inte kommer fram förrän 08.45 så förväntar jag mig naturligtvis att SJ OMGÅENDE ordnar fram en ny flight som DE BETALAR åt mig. Men det är då som PROBLEMET UPPSTÅR!!!

Ja, det är synd att man inte kan ordna flygförbindelser bättre. Har man biljett hela vägen måste tågbolag som klantar sig ordna ny biljett, men det går ju inte att boka tåg+flyg. Av egen erfarenhet är det en jävla chansning att ta tåget till Arlanda med mindre än 8 timmars bytestid...


   
SvaraCitera
penja

Hur ska man lösa problemet angående att hela spårnätet håller på att kollapsa och trasa sönder? Vems är ansvaret? Är allt utsålt till externa aktörer? diskuteras detta som nått akut? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

penja:
Hur ska man lösa problemet angående att hela spårnätet håller på att kollapsa och trasa sönder? Vems är ansvaret? Är allt utsålt till externa aktörer? diskuteras detta som nått akut? 

Jadu, det är väl den stora frågan. Viktigaste är att inte satsa på jätteprojekt (tex höghastighetsbanor) för några hundra miljarder och istället att ta hand om det som redan finns.

Om privat underhåll är bättre eller sämre är en het fråga. Personligen tror jag inte på att ha mer en en ansvarig för alltihop (=gamla SJ).


   
SvaraCitera