Aviseringar
Rensa alla

Nån vänlig själv som kan hjälpa tanten?


Ämnesstartare

''Katodstrålerör, benämns ofta CRT (eng. Cathode Ray Tube) när det används om datorskärmar, är den skärmteknik som under lång tid var standard för datorskärmar, övervakningsskärmar, TV-apparater och oscilloskop, i dag nästan helt ersatt av LCD- och plasmateknik. Katodstråleröret uppfanns av Ferdinand Braun och namnet kommer ifrån katodstråle.

Katodstrålar är strömmar av elektroner i hög hastighet som emitteras av den uppvärmda katoden i röret som är lufttomt. Elektronerna accelereras därefter i ett elektriskt fält upp till en erforderlig rörelseenergi varefter elektronstrålen avlänkas (styrs och ändrar riktning) med hjälp av elektriska eller magnetiska fält. Efter positioneringen färdas elektronerna vidare innan de träffar en fluorescerande yta (anod). När elektronerna krockar med denna ytas atomer emitteras ljus.''

Någon som på något vis kan hjälpa mig att för det första förstå det mesta av detta, och sen hjälpa mig att omformulera det till en mening? Jag är rätt dålig på sånt.
Har en timme to go, hjälp mig.
[love]


   
Citera
Ämnesetiketter

gör dina egna fysikläxor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

gör dina egna fysikläxor

Det är ingen jävla läxa pulverskalle. Jag skriver om tv/radio-teknik och ville bara utveckla för min klass vad katodstrålerör betyder.


   
SvaraCitera

Jag kan! Men orkar inte.


   
SvaraCitera

pretto


   
SvaraCitera

Sagitta:

Jag skriver om tv/radio-teknik och ville bara utveckla för min klass vad katodstrålerör betyder.

Sagitta:

Det är ingen jävla läxa

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Elektroner går från en sida till en annan i ett rör där den utsänder ljus.


   
SvaraCitera

Sagitta:

Någon som på något vis kan hjälpa mig att för det första förstå det mesta av detta, och sen hjälpa mig att omformulera det till en mening? Jag är rätt dålig på sånt.
Har en timme to go, hjälp mig.

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

lol

Du är.

Fick svar av en annan um:are i pm, tack och lov hejdå.


   
SvaraCitera

Undrar hur svenska elevers studieresultat hade sett ut om inte ALLA spammade internet om hjälp? Antar att det skulle hålla ner betygsinflationen lite [tired]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera