Aviseringar
Rensa alla

Nationella Biologi imorgon


Ämnesstartare

Har fan Nationella i Biologi imorgon.

Har A i Biologi, har pluggat alla sidor och känner mig så självsäker, men har även en känsla om att jag kommer att misslyckas imorgon 🙁

Vettefan vad frågan var, ville bara få ut det.. 😛

Tack för att du läste, ha d bra


   
Citera

Sist jag hade biologi nationella var i nian och då handlade det bara om genetik och lite om celler Galen


   
SvaraCitera
jonwah

Har aldrig haft nationella i biologi, Fysik var naturämnet som lotten föll för oss att skriva när vi skrev nationella i något naturämne. Det enda jag minns från provet var att jag tyckte att det var rätt chill. Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:
Sist jag hade biologi nationella var i nian och då handlade det bara om genetik och lite om celler Galen

Vilket år hade du? Och vad fick du för betyg? 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jonwah:
Har aldrig haft nationella i biologi, Fysik var naturämnet som lotten föll för oss att skriva när vi skrev nationella i något naturämne. Det enda jag minns från provet var att jag tyckte att det var rätt chill. Galen

Haha nice! Vilket år hade du provet? Och vad fick du för betyg? 


   
SvaraCitera

qwertyasdf:

Vilket år hade du? Och vad fick du för betyg? 😛

2013/2014? Går i ettan nu, fick ett C Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:

2013/2014? Går i ettan nu, fick ett C Glad

Nice! Måste själv få ett B för att behålla mitt A säger min lärare.. vilket suger. Tänk om man gör bort sig på ett prov, utav 10 prov man tidigare haft 😛


   
SvaraCitera

qwertyasdf:

Nice! Måste själv få ett B för att behålla mitt A säger min lärare.. vilket suger. Tänk om man gör bort sig på ett prov, utav 10 prov man tidigare haft 😛

Nationella proven kan inte försämra ditt betyg, bara förbättra. Om du redan har A så gör du bara så gott det går och om din lärare inte har gått igenom allt som man ska enligt kunskapskraven så tycker jag att du ska snacka med rektorn för att nationella proven ska inte påverka betyget mer än positivt. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:

Nationella proven kan inte försämra ditt betyg, bara förbättra. Om du redan har A så gör du bara så gott det går och om din lärare inte har gått igenom allt som man ska enligt kunskapskraven så tycker jag att du ska snacka med rektorn för att nationella proven ska inte påverka betyget mer än positivt. Glad

Är du säker på det? 😮

Hon sa att jag kan bli sänkt, gäller detta i alla skolor eller bara enskilda, dvs "friskolor" eller "kommunala"?


   
SvaraCitera

qwertyasdf:

Är du säker på det? 😮

Hon sa att jag kan bli sänkt, gäller detta i alla skolor eller bara enskilda, dvs "friskolor" eller "kommunala"?

Din lärare borde nog läsa vad Skolverket säger om det Glad

http://www.skolverket.se/regelverk/fragor-och-svar/nationella-prov/bedomning-av-prov-1.144390#listAnchor1.64802


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:

Din lärare borde nog läsa vad Skolverket säger om det Glad

http://www.skolverket.se/regelverk/fragor-och-svar/nationella-prov/bedomning-av-prov-1.144390#listAnchor1.64802

w0t. Hade ingen aning om att detta finns, ska visa den till min lärare. Dock så är det så att det är andra termin hon haft mig, och inte haft mig tidigare. Kanske därför hon använder nationella som ett sätt att sätta betyg? 


   
SvaraCitera

qwertyasdf:

w0t. Hade ingen aning om att detta finns, ska visa den till min lärare. Dock så är det så att det är andra termin hon haft mig, och inte haft mig tidigare. Kanske därför hon använder nationella som ett sätt att sätta betyg? 

Hon får ju som sagt inte det, hon får anpassa sin undervisning så man lär sig allt man ska Glad


   
SvaraCitera

MarcusKing:

Nationella proven kan inte försämra ditt betyg, bara förbättra. Om du redan har A så gör du bara så gott det går och om din lärare inte har gått igenom allt som man ska enligt kunskapskraven så tycker jag att du ska snacka med rektorn för att nationella proven ska inte påverka betyget mer än positivt. Glad

MarcusKing:

Din lärare borde nog läsa vad Skolverket säger om det Glad

http://www.skolverket.se/regelverk/fragor-och-svar/nationella-prov/bedomning-av-prov-1.144390#listAnchor1.64802

På sidan du länkade till står det ju dock

" Det är alltså fel att ”nationella prov bara kan höja inte sänka betyget”. "


   
SvaraCitera

qwertyasdf:

w0t. Hade ingen aning om att detta finns, ska visa den till min lärare. Dock så är det så att det är andra termin hon haft mig, och inte haft mig tidigare. Kanske därför hon använder nationella som ett sätt att sätta betyg? 

Asså provet kan inte sänka men om du ligger på ett B men på provet visar för D/C så måste hn tänka om sin bedömning
Kan oxå vara så att man har en dålig dag/kan inte skriva nationella/en miljon andra anledningar till att det inte går bra 


   
SvaraCitera

lakebeach:

På sidan du länkade till står det ju dock

" Det är alltså fel att ”nationella prov bara kan höja inte sänka betyget”. "

"Läraren kan inte sätta betyg enbart utifrån resultatet på provet, eftersom provet inte prövar elevens kunskaper mot hela kunskapskravet. Eleven kan prestera bättre eller sämre av olika skäl. Därför måste lärarens övriga underlag om elevens kunskaper vara så rikt som möjligt. Ett nationellt prov är inte ett examensprov och kan inte ensamt vara något behörighetstest." Skolverket


   
SvaraCitera