Aviseringar
Rensa alla

Nationella Biologi imorgon


Ämnesstartare

schim:

Asså provet kan inte sänka men om du ligger på ett B men på provet visar för D/C så måste hn tänka om sin bedömning
Kan oxå vara så att man har en dålig dag/kan inte skriva nationella/en miljon andra anledningar till att det inte går bra 

Har ett A i Biologi, är rädd att faila totalt och få typ ett lägre betyg, själv sa min lärare att jag måste få ett C/B för att kunna behålla mitt A.


   
SvaraCitera

MarcusKing:

"Läraren kan inte sätta betyg enbart utifrån resultatet på provet, eftersom provet inte prövar elevens kunskaper mot hela kunskapskravet. Eleven kan prestera bättre eller sämre av olika skäl. Därför måste lärarens övriga underlag om elevens kunskaper vara så rikt som möjligt. Ett nationellt prov är inte ett examensprov och kan inte ensamt vara något behörighetstest." Skolverket

Ja, och vad i texten hittar du att läraren inte får sänka ett betyg om det går mindre bra på det nationella provet?

Jag tycker meningen jag citerade ovan sammanfattar det mesta rätt bra.

God natt.


   
SvaraCitera

lakebeach:

Ja, och vad i texten hittar du att läraren inte får sänka ett betyg om det går mindre bra på det nationella provet?

Jag tycker meningen jag citerade ovan sammanfattar det mesta rätt bra.

God natt.

Den första meningen... 😉


   
SvaraCitera

MarcusKing:

Den första meningen... 😉

den säger ju bara att man inte får sätta betyg ENBART utifrån nationella provet, inte att provresultatet inte kan sänka ditt betyg.....


   
SvaraCitera
jonwah

qwertyasdf:

Haha nice! Vilket år hade du provet? Och vad fick du för betyg? 

Tror jag fick A om jag inte minns fel men var på håret och kommer ihåg att jag kunde den största uppgiften för att vi hade en kalligraferad formel som tavla i klassrummet, måste ha vart två år sen, går andra ring nu.


   
SvaraCitera

Hur gick det? 🙂


   
SvaraCitera

MarcusKing:

"Läraren kan inte sätta betyg enbart utifrån resultatet på provet, eftersom provet inte prövar elevens kunskaper mot hela kunskapskravet. Eleven kan prestera bättre eller sämre av olika skäl. Därför måste lärarens övriga underlag om elevens kunskaper vara så rikt som möjligt. Ett nationellt prov är inte ett examensprov och kan inte ensamt vara något behörighetstest." Skolverket

Läs om det. Det enda som framgår är att man inte enbart ska utgå från resultatet, men det står ingenting om hur mycket det får påverka

Självklart kan det finnas olika anledningar till att det går dåligt, men i slutändan är det ändå upp till läraren som ska använda både resultatet från NP och övriga kunskaper om eleven för att sätta ett så rättvist betyg som möjligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Hur gick det? 🙂

Gick fan bra, tack för att du frågar <3 Kan uppdatera dig med betygen senare


   
SvaraCitera

qwertyasdf:

Gick fan bra, tack för att du frågar <3 Kan uppdatera dig med betygen senare

Inväntar svar 🙂


   
SvaraCitera
Yaren

qwertyasdf:
Har fan Nationella i Biologi imorgon.

Har A i Biologi, har pluggat alla sidor och känner mig så självsäker, men har även en känsla om att jag kommer att misslyckas imorgon 🙁

Vettefan vad frågan var, ville bara få ut det.. 😛

Tack för att du läste, ha d bra

Om du har A, om det gått bra på allting så ska du få ungefär samma på nationella om du gör ditt bästa. Dessutom är nationella inte avgörande utan "ett stöd i bedömningen". 
Du bör därför inte vara nervös. Jag fick till exempel B i svensknationella i nian men då jag redan hade A i betyg samt visat A-kvalitéer under terminen så sänkte inte min lärare mig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:

Inväntar svar 🙂

Kommer ta en lång tid för min lärare å rätta tror jag Tumme ned .. det gör det för typ alla haha. 


   
SvaraCitera

qwertyasdf:

Kommer ta en lång tid för min lärare å rätta tror jag Tumme ned .. det gör det för typ alla haha. 

Ja dom har en jävla massa prov att rätta... x(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:

Ja dom har en jävla massa prov att rätta... x(

Mm.. 😛 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:

Ja dom har en jävla massa prov att rätta... x(

updaterino

Min lärare har rättat klart till nästa vecka x)


   
SvaraCitera

qwertyasdf:

updaterino

Min lärare har rättat klart till nästa vecka x)

Stackarn... x(


   
SvaraCitera