Aviseringar
Rensa alla

Nationella prov Eng A


Dream:

you see everything on the bright side after you have listened to Xs’ songs.

Vem pratar du förresten om? Påminner om en jag lyssnar på 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Jag har gjort en gammal nationella provet som finns till förfogande på nätet. Music är ju temat då.

Kan du länka sidan där du gjorde provet? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StoraHimlen:

Kan du länka sidan där du gjorde provet?

Javisst. Här är den:

http://www.ipd.gu.se/enheter/sol/nafs/exempel_provuppgifter/engelska_a_exempelup...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Javisst. Här är den:

Tack tack [smile]


   
SvaraCitera

Dream:

Var snäll och inte skriv här om du inte har något vettigt att skriva. Jag hoppas att jag inte behöver anmäla detta inlägg.

du kan ju inte anmäla mig för att jag tyckte din text var pretentiös och dålig[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

du kan ju inte anmäla mig för att jag tyckte din text var pretentiös och dålig

Det kan du gärna skriva istället för:

Chickfactor:

fan vad prettoskabb.


   
SvaraCitera

Dream:

The strange thing

Tror inte att det finns något som heter så. Jag vet inte. "The strangest thing", eller "One strange thing" eller "One thing that was strange" etc. är nog lite mer grammatiskt sett korrekt.


   
SvaraCitera

VG ev VG+


   
SvaraCitera

Dream:

Det kan du gärna skriva istället för:

vadå båda innehöll ju samma andemening[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jordgubbsflickan:

Tror inte att det finns något som heter så. Jag vet inte. "The strangest thing", eller "One strange thing" eller "One thing that was strange" etc. är nog lite mer grammatiskt sett korrekt.

Okey, jag tvivlade på den delen av meningen förut men visste inte vad jag skulle skriva. Men tack[smile]

värdeuppgift:

VG ev VG+

No MVG? [sad]

Chickfactor:

vadå båda innehöll ju samma andemening

Ja, men vad hindrar dig ifrån att uttrycka dig på ett mer lämpligt sätt? Den första meningen har mer negativ klang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Vem pratar du förresten om? Påminner om en jag lyssnar på 😛

That is a secret. xD


   
SvaraCitera

Dream:

No MVG?

saknas en del.

*din frågeställning besvaras inte i slutet. du lägger upp frågan kan musik påverka en människa positivt?;

Dream:

music affect ones personal life in a good way?

och avslutar med att förklara att ingen artist påverkar personer dåligt;

Dream:

What I want to say to you as a reader is that there are no artists who have bad influence on people

det gör att I-princip hela delen innan känns bara konstig typ: jaha, vad vill hon egentligen säga?

*missbrukar du lite kommateckan och semikolon.

*det här stycket skulle kunna raderas helt eftersom det inte finns någon koppling till frågeställningen om MUSIK (dvs total avsaknad av röd tråd)

Dream:

In our society we can obviously see that people dress in different ways, everything from dark clothes to intensive coloured clothes. What kinds of clothes we wear depends on what kind of personality we have.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

saknas en del.

Tack, ska titta på detta. [smile]


   
SvaraCitera

Dream:

Tack, ska titta på detta

det mesta är småsaker utom det sista, försök relatera till ämnet typ: musik påverkar vår livsstil. Man kan idag flera gånger avgöra vad en person lyssnar på bara genom att se hans/hennes kläder


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I början av din uppsats, så har du för många frågeställningar. Jag förstår precis vad din intention är, och det är att få igång tänkandet hos läsaren, which is nice, men som läsare ska man inte behöva ta reda på det själv, utan det är du så som ska stå för det analytiska och ta fram all fakta på bordet, så istället för att ställa frågor, ska du svara på dem, vilket du tyvärr inte lyckas med. But however, så har du mycket god och avancerat ordförråd, och din meningsuppbyggnad är fair enough. Ibland kan så har du försvenskande meningar, dvs. att dem har en svensk meningsuppbyggnad istället för en engelsk. Men annars en bra och väl igenomtänkt uppsats, men tänk mer på språket och var lite mer analytisk, så kan du nog förvänta dig ett högt betyg på nationella provet. Lycka till![smile]


   
SvaraCitera