Aviseringar
Rensa alla

Nationella prov i Svenska B - Del A (MUNTLIGT)


Ämnesstartare

Hej! Vi ska snart hålla tal i Svenska B (nationella proven, muntliga) och det handlar i år om Språkets makt och möjligheter. Jag har funderat hur länge som helst men verkligen inte kommit på något att prata om. Skulle ni vilja vara snälla och tipsa mig på vad jag kan prata om?

Obs! Mycket viktigt att det har med Språkets makt och möjligheter att göra!


   
Citera

En bild säger mer än tusen ord.

Reklam bilder, påverkan osv.


   
SvaraCitera

Propaganda. Vad det kan leda till och dra paralleller till exempelvis WW2. Vad man kan göra med en god propagandaapparat. Som föregående skribent skrev; reklam, bilder. En duktig retoriker kan ju påverka folk och få dem att tycka en sak, gå åt ett håll osv. Man kan påverka både genom bilder, tal, skrift, kroppsspråk... Man behöver heller inte påverka andra, man kan tack vare språket göra sig hörd. Göra sig sedd. Upplysa folk om saker och ting.


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Om Hitler eller nån annan auktoritet. Om hur man med rätt retorik kan få med sig människor. Okej, Hitler kanske är ett extremt exempel och det var mkt annat som spelade in på den tiden.. Men typ, politiker och hur de talar för att få väljare. Prata om kända tal som "förändrat världen". Om låttexter/kända berättelser där språket är viktigt..

Eller något om hur viktigt det är att kunna språket för att vara en del av samhället, dra paraleller till att man måste kunna olika slags "språk" inom vissa kretsar (ungdomsspråk, bratspråk osv.) för att bli "godkänd".

Åh, jag vill också skriva tal nu, blir helt engagerad 😀 Vi skulle prata om intryck och avtryck..shit, det är snart två år sen 🙁

Hoppas det går bra, det handlar mycket om att "ordbajsa" och göra ett säkert intryck, träna mycket! Lycka till [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj så segt svar jag ligger inne med! Jag nappade på idén med påverkan och retorik. Har suttit och försökt skriva lite men kommer inte på någon riktig tes. Är lite insnöad på vikten av retorik men det är så svårt att sålla, speciellt då jag är väldigt insatt i ämnet. Ska jag prata om hur bra talare har förändrat världen (Martin Luther King, Hitler) eller mer varför retorik är viktig och hur man använder sig av det (etos patos logos etc). Dessutom har jag ingen lust att använda Martin Luther King just för att han är så citerad och det känns klyschigt att mala på om honom. Och Hitler vet jag inte riktigt hur jag ska skriva om, att framställa retorik i dålig dager tänker jag inte eftersom det är tvärtemot mina åsikter. Men menar ni mer hur en person kunde påverka så mycket, eller? Haha och hur skriver man det utan att låta pro-hitler?

Tack för era förslag!


   
SvaraCitera

[badgrin]


   
SvaraCitera