Aviseringar
Rensa alla

Nationella prov Matte år 9


Ämnesstartare

Nationella prov Matte år 9
hjälp mig 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(n+1)^2 är svaret på B1. Fick bekräftat idag. Hade alla rätt på B1 + B2. [bigsmile][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

olsson77:

(n+1)^2 är svaret på B1

Det är ingen nyhet direkt.

Det var B2, inte B1.


   
SvaraCitera

Det "bobo11" har skrivit där är inte en generell lösning som gäller oavsett vad tärningarna visar.

Om vi skriver såhär: X1= första siffran, X2= andra siffran
V=att tärningen är vänd

X1*X2=...
V(X1)*X2=...
V(X1)*V(X2)=...
X1*V(X2)=...

X1+V(X1)=7 oavsett vad tärningarna visar.
X2+V(X2)=7 oavsett vad tärningarna visar också.

Om vi sedan skriver om X1+V(X1)=7 får vi att det som jag skrivit ovan blir som följer:

7*X2=...
7*V(X2)=...

X2+V(X2)=7

Detta medför alltid att det kommer att bli 7*7 oavsett vilka siffror man slår med tärningen enligt argumenten ovan.

Bara för att testa så sätter jag in några siffror:

7*1=7
7*6=42
42+7=49

7*2=14
7*5=35
35+14=49

7*3=21
7*4=28
21+28=49

Det stämmer alltså med formeln, detta är en generell lösning och svar på "II" på er sista uppgift!


   
SvaraCitera

lukas__1991:

!

det där är ingen generell lösning som du har gjort. Det bobo11, Mahad och alla andra har skrivit är visst den rätta generella formeln. Jag har gjort provet förra året och kom fram till exakt samma formel.


   
SvaraCitera

Det är ingen generell lösning som visar att du kan starta med vilka siffror som helst på tärningen nej! Deras visar bara vad resultatet kommer att bli beroende på hur många sidor tärningen har, mitt visar att det inte spelar nån roll vilka siffror som tärningen startar med vilket var uppgiften på "II"an...

Haha och btw, vad fasen är det om det inte är en generell lösning? xD


   
SvaraCitera

Minns att det gick dåligt för mig i nian för 2 år sen. I våras, matte a gick det faktiskt bättre på än nians matte. :S


   
SvaraCitera

lukas__1991:

Haha och btw, vad fasen är det om det inte är en generell lösning? xD

Ditt svar är dock fel.[zzz]


   
SvaraCitera

Vad är fel om jag får fråga?... Summan bli ju alltid 49 om jag inte minns fel? Bara visa steget där det är fel...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera