Aviseringar
Rensa alla

Nationella provet(n) i Svenska 2008 (Officiella tråden)


Issen
Ämnesstartare

Det är så många trådar som kommer upp, några är låsta pga att det finns flera med samma ämne och några inaktiva.

Nu skapar jag en tråd här där ni kan ta upp allt som har med Nationella 2008 att göra så länge det inte handlar om hur man fuskar på dom.

T.ex. fråga om råd, texter, gärna ge förslag till varandra osv så länge det som sagt inte handlar om att fuska.

Puss på er alla och lycka till med proven för er det berör.

Årets tema är temat är "Vad väljer du?"

Denna tråd handlar alltså om nationella provet i Svenska 2008. De andra har jag ingen info om och de borde inte ni heller tror jag.

Image
Image
Image

Dessa bilder ska ha något med proven att göra. Fråga mig inte vad men jag blev ombedd att lägga upp dom [smile]

Om ni vill tillägga någon viktig info i första inlägget skicka ett PM till mig så kirrar jag.


   
Citera
Ämnesetiketter

kan inte nån ge tips lite på svenska a delen på tisdagen som kommer


   
SvaraCitera

Cpmongisheroinist:

Vad är temat iår?

"Vad väljer du?"

Issen:

Dessa bilder ska ha något med proven att göra.

Bilderna ska symbolisera val av olika slag. Picassobilden = en kille som funderar; Kvinnan i rosa klänning = val mellan två länder (Mexico/Usa) och den sista bilden på en huvudlös person som jag faktiskt inte har någon aning om vad den skall symbolisera...typ huvudlöst val/trevan eller nåt sånt [smile]

allt kommer gå åt helvete [rolleyes]


   
SvaraCitera

PaiMei:

ymbolisera...typ huvudlöst val/trevan eller nåt sånt [smile]

Någon som styr ens liv?


   
SvaraCitera

Där huvudet ska sitta sitter det en flyger med en brud med känning på.


   
SvaraCitera

Cpmongisheroinist:

Någon som styr ens liv?

Vet ej. Bilden stod över ett par dikter som handlade om att man ville vara en annan person...typ xD


   
SvaraCitera

janne banne:

kan inte nån ge tips lite på svenska a delen på tisdagen som kommer

Läsförståelse? Har ingen aning om hur man skall klara ett MVG på den delen :S, vad är kriterierna för det lixom 😛


   
SvaraCitera

PaiMei:

Läsförståelse? Har ingen aning om hur man skall klara ett MVG på den delen :S, vad är kriterierna för det lixom

du får missa en fråga, ha ett ig, 2 av 4 mvgfrågor ska nå mvg dom 2 andra ska vara vg. sen ska alla g och vg vara full nivå . det är minuium mvg- asså

och den här som du menar
Jag vill vara en annan men jag vet inte vem.
en främling står bortvänd med pannan mot stjärnornas lågande hem.
jag ska aldrig se hans ögon och aldrig hans andetag.
jag ville vara en annan, en främling, en annan än jag.
den där fattar jag inte.

(anteckna lite)[wink]


   
SvaraCitera

janne banne:

du får missa en fråga, ha ett ig, 2 av 4 mvgfrågor ska nå mvg dom 2 andra ska vara vg. sen ska alla g och vg vara full nivå . det är minuium mvg- asså

Ahaa, så Svenskan fungerar likt Matten, jag förstår 😛


   
SvaraCitera

Kanske vore smart att skriva vilket prov du syftar på.?[rolleyes]


   
SvaraCitera

Issen:

"

Bra att du fixade en officiell tråd till slut med tanke på att det var väldigt många som skapade trådar om nationella fastän det fanns flera.[smile]


   
SvaraCitera

PaiMei:

huvudlös person som jag faktiskt inte har någon aning om vad den skall symbolisera...typ huvudlöst val/trevan eller nåt sånt

Jag skulle nog tro att det är typ två i en människa typ, att det är den stora kroppens själ som sitter på den huvudlösa karaktären. Jag tror att den lilla personen vill vara någon annan än sig själv, vilket bakrundens färger tyder på. det är något hemskt, mörkt. Men sedan blir det ljusare för varje steg han tar i vattnet/havet/sjön och kan kanske betyda att det finns hopp där någonstans. Det är min reflektering allafall. Ni får ta del av den.[wink]


   
SvaraCitera

janne banne:

och den här som du menar
Jag vill vara en annan men jag vet inte vem.
en främling står bortvänd med pannan mot stjärnornas lågande hem.
jag ska aldrig se hans ögon och aldrig hans andetag.
jag ville vara en annan, en främling, en annan än jag.
den där fattar jag inte.

(anteckna lite)[wink]

är väl att personen vill vara/spela ngn annan än sig själv för någon annan person. eller ville kanske .. "jag ska aldrig se hans ögon och aldrig hans andetag." hon kanske blev sviken av "honom" ?


   
SvaraCitera

den kvinnan i klänningen, det ser ut som att hon står mellan två val. som PaiMei skrev.

Usa eller Mexico? Mexico är väl förmodligen hennes hemland, med jordbruk och gamla traditioner (reeligiösa).

Medans sen USA är ett land med fokus på industri. USAS flagga är ju i röken, kanske säger bilden att USA är skyldiga till klimatpåverkandet? 😛

Nej jag vet inte faktiskt, tur att jag inte behöver fokusera mig på det =) NP i åk 1 istället, undra hur de kommer bli.


   
SvaraCitera

hullabandolla:

g

jag fatta inte riktigt


   
SvaraCitera