Aviseringar
Rensa alla

Nationella SVENSKA B - TALET! hjälp


Ämnesstartare

Jag har absolut idétorka när det kommer till vad jag ska hålla tal om. Det ska vara 5 min långt och temat är relationer och starka band.

Jag söker lite inspiration, vad talade ni om som redan gjort det? Någon som har några tips?

Jag tycker bara det är så irriterande att inte komma på ett ämne för då kan man ju inte komma någonstans.. [sad]


   
Citera

Postlapsaria:

temat är relationer och starka band.

Prata om gummiband, hur man tillverkar dem, vad de används till och hur man kan göra dem extra starka osv.


   
SvaraCitera

Zwift:

Prata om gummiband, hur man tillverkar dem, vad de används till och hur man kan göra dem extra starka osv.

[bigcheers][love]


   
SvaraCitera

Zwift:

Prata om gummiband, hur man tillverkar dem, vad de används till och hur man kan göra dem extra starka osv.

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Prata om gummiband, hur man tillverkar dem, vad de används till och hur man kan göra dem extra starka osv.

haha grejen är att jag skulle kunna göra en sån grej, är iten så seriös av mig.

förra året när vi hade tal som uppgift var temat lycka och då höll jag tal om svenska lantchips original med gräddfilsmak och min kärlek till dem. fick dock mvg[cool]


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

haha grejen är att jag skulle kunna göra en sån grej, är iten så seriös av mig.

förra året när vi hade tal som uppgift var temat lycka och då höll jag tal om svenska lantchips original med gräddfilsmak och min kärlek till dem. fick dock mvg

Haha precis, tror nog lärarna skulle gilla att man är lite kreativ och väljer att tolka det på ett annorlunda sätt. Och måste vara tråkigt för dem att höra tal om samma ämne hela tiden. [zzz]

Annars kan du ju snacka om relationsanarki eller om hur våran syn på relationer har påverkats av våran kultur/religion.

Själv skulle jag nog prata om hur viktigt det är att använda sig av logik och vara rationell även i relationer och att jag inte gillar att så många ser känslor och relationer som något man inte kan styra över, som att det står över medvetandet och de skiter därför i att analysera varför de känner på ett visst sätt i en relation och bla bla bla.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

haha grejen är att jag skulle kunna göra en sån grej, är iten så seriös av mig.

Ja. Gör det.

Postlapsaria:

relationer och starka band.

Detta är ju temat? Kolla vilket ord jag har strykit under. Band.

Gummiband, musikband, ett armband. Jag tycker du ska tolka det ORDAGRANT och göra en kul annorlunda grej av det.

När ska du hålla talet?
Innan du håller talet, så läs in dig i ämnet.
Vem var det som uppfann gummibandet?
Om du ska berätta om Europe(rockbandet) så börja prata om bandet WC(John Norum, Peter Olsson och Tony Reno var medlemmar i detta band. Joakim Larsson kom senare och de bildade tillsammans bandet Force. Force bytte senare namn till Europe, medlemmar byttes ut och kom till. bla bla bla). Det är fakta som inte alla känner till.
Osv.

Kul och annorlunda fakta. Hitta också en bra inledare. När jag skulle hålla ett tal i svenska B för tre år sen så började jag: "Jag ska prata om mitt drömhusdjur. Det husdjur jag vill ha bredvid mig. Som det ser ut just nu har jag ingen möjlighet att ha detta djur, men någon gång ska jag ha det. Jag ska idag prata om...... ormar"

Lycka till!


   
SvaraCitera

Ensamhet.


   
SvaraCitera

Om du tänker försöka göra en kul grej av det så tänk först efter vilken lärare du ska prata inför, alla har inte humor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Annars kan du ju snacka om relationsanarki eller om hur våran syn på relationer har påverkats av våran kultur/religion.

mm tänkte det men min pojkvän gjorde det haha, vill inte rippa

Zwift:

känslor och relationer som något man inte kan styra över, som att det står över medvetandet och de skiter därför i att analysera varför de känner på ett visst sätt i en relation och bla bla bla.

! det skulle kunna vara något att spåna vidare på hörru, tackar

Borgeus:

gummiband

fast grejen är att vi har ett häfte med texter och bilder och vi måste hänvisa till två stycken i talet och det blir nog lite svårt att väva in gummibandet där...

Nachac:

Om du tänker försöka göra en kul grej av det så tänk först efter vilken lärare du ska prata inför, alla har inte humor.

hon är bäst !


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

hon är bäst !

Vill också ha en bra svensklärare/svensklärarinna[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Vill också ha en bra svensklärare/svensklärarinna[sad]

Först hade vi världens sämsta, det var hemskt. sedan blev hon utbränd[party] så nu har vi världens bästa! så bra. hon är typ en av de två lärare på hela vår skola som är under 50 år [rolleyes]


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Först hade vi världens sämsta, det var hemskt. sedan blev hon utbränd[party] så nu har vi världens bästa! så bra. hon är typ en av de två lärare på hela vår skola som är under 50 år [rolleyes]

[sad] Vår ser gammal ut, pratar långsamt, missbrukar bistatser, känns inskränkt och är allmänt tråkig.

Sprang ihop med min svensklärarinna från högstadiet, kontrasten var slående. Blev lite ledsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

[sad] Vår ser gammal ut, pratar långsamt, missbrukar bistatser, känns inskränkt och är allmänt tråkig.

tråkigt 🙁 men du behöver väl itne dras med henne så hemskt länge till eller?


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

tråkigt 🙁 men du behöver väl itne dras med henne så hemskt länge till eller?

Ett halvår. Mentor och lärare i religion också. Jippi.


   
SvaraCitera