Forumet - Nationellt prov Svenska B - 2010

Nationellt prov Svenska B - 2010

1997 0 18
Okej, nu är det då dags för det nationella provet i svenska b, och årets "tema" eller vad man kan kalla det är relationer, och man skall skriva ett tal som är baserat på diverse texter och bilder i ett texthäfte som heter Oss emellan.
Min fråga är om det är någon som har detta, plus om det är något som påbörjat arbetet?
Jag är helt lost och talet ska jag ha på onsdag nästa vecka.

Någon som kan vara till hjälp?
Borgeus:

men om du säger vad texterna heter, och av vem, så kan man läsa det på internet och ge tips?

Man ska skriva ett tal om antingen två texter, två bilder eller text + bild. Så man skall välja två av något i häftet, och det jag tänkte hålla tal om är skilsmässor, och har baserat allt på texten Trubbel, som är skriven av Olle Adolphson, även en låt som Håkan Hellström gjort cover på (http://www.youtube.com/watch?v=A8Ft​2tEymLE).

Samt en bild som är målad av Félix Vallotton.

Det jag har problem med är HUR jag skall göra detta, hur jag skall formulera allt, lägga upp talet osv. Har alltid haft problem att skriva tal, och nu när det är nationellt prov så får jag ännu mer panik... Haha!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

köttfärssås:

du på avatar?

[love]

Spana också in: