Aviseringar
Rensa alla

Nationellt prov Svenska B - 2010


Ämnesstartare

Okej, nu är det då dags för det nationella provet i svenska b, och årets "tema" eller vad man kan kalla det är relationer, och man skall skriva ett tal som är baserat på diverse texter och bilder i ett texthäfte som heter Oss emellan.
Min fråga är om det är någon som har detta, plus om det är något som påbörjat arbetet?
Jag är helt lost och talet ska jag ha på onsdag nästa vecka.

Någon som kan vara till hjälp?


   
Citera

klåparen:

Min fråga är om det är någon som har detta, plus om det är något som påbörjat arbetet?

Nej.

men om du säger vad texterna heter, och av vem, så kan man läsa det på internet och ge tips?


   
SvaraCitera

du på avatar? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

men om du säger vad texterna heter, och av vem, så kan man läsa det på internet och ge tips?

Man ska skriva ett tal om antingen två texter, två bilder eller text + bild. Så man skall välja två av något i häftet, och det jag tänkte hålla tal om är skilsmässor, och har baserat allt på texten Trubbel, som är skriven av Olle Adolphson, även en låt som Håkan Hellström gjort cover på (

).

Samt en bild som är målad av Félix Vallotton.

Det jag har problem med är HUR jag skall göra detta, hur jag skall formulera allt, lägga upp talet osv. Har alltid haft problem att skriva tal, och nu när det är nationellt prov så får jag ännu mer panik... Haha!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

köttfärssås:

du på avatar?

[love]


   
SvaraCitera

Konstigt att vi ej fått samma uppgift (än), vi har fått häftet dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Supply and Demand:

Konstigt att vi ej fått samma uppgift

Vad har du då? ;o


   
SvaraCitera

klåparen:

Vad har du då? ;o

Alltså vi har inte fått någon uppgift än, vi har bara fått vetskapen om att det skriftliga är den 23e april och så har häftena delats ut för den som vill läsa igenom det redan nu.


   
SvaraCitera

klåparen:

Det jag har problem med är HUR jag skall göra detta, hur jag skall formulera allt, lägga upp talet osv. Har alltid haft problem att skriva tal, och nu när det är nationellt prov så får jag ännu mer panik... Haha!

Sök lite om pedagogik så kanske du får idéer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Supply and Demand:

det skriftliga är den 23e april

När ska ni ha taldelen då? ;o

Borgeus:

Sök lite om pedagogik så kanske du får idéer?

Får göra det! [y]


   
SvaraCitera

klåparen:

När ska ni ha taldelen då? ;o

Har ingen aning [sad]


   
SvaraCitera

klåparen:

Får göra det! [y]

jag sa ju totalt fel ord..
Retorik menade jag!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Retorik

Tänkte väl för det jag hittade verkade inte vettigt alls 😛


   
SvaraCitera

klåparen:

Tänkte väl för det jag hittade verkade inte vettigt alls 😛

my baad.


   
SvaraCitera

Ska ha det också. Jag är körd.


   
SvaraCitera

Lundini:

Ska ha det också. Jag är körd.

Samma här,ska ha det imorgon och mitt tal suger[sad]


   
SvaraCitera