Aviseringar
Rensa alla

Natur eller Teknik på gymnasiet?


Ämnesstartare

Ni ser rubriken. Jag funderar på att gå natur eller teknik på gymnasiet. Vad är skillnaderna och vilka fördelar finns det med natur respektive teknik?


   
Citera

Vad vill du jobba inom?

I teknikprogrammet läser du teknik istället för biologi och mer kemi, men beror ju förstås på inriktning 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Funderar på civilingenjör men har verkligen inte bestämt mig..


   
SvaraCitera

Jag pluggade NV, hade teknik funnits på min tid hade jag lätt tagit det. Har pluggar civilingenjör 2år men pluggar till ekonom nu.


   
SvaraCitera

luddelinden:
Funderar på civilingenjör men har verkligen inte bestämt mig..

bara du kan läsa upp till matte e samt fysik b spelar det i så fall ingen roll. 

Raggaren:
Jag pluggade NV, hade teknik funnits på min tid hade jag lätt tagit det. Har pluggar civilingenjör 2år men pluggar till ekonom nu.

teknik fanns på "din tid"...


   
SvaraCitera

Blivande_japan: teknik fanns på "din tid"...

Mitt gymnasium HGY införde det i samband med "nya gymnasiet" 


   
SvaraCitera

Raggaren: HGY

Huddinge?


   
SvaraCitera

superpojken:

Huddinge?

Japp


   
SvaraCitera

Går man natur så får man behörighet överallt. Vissa kurser som språk och biologi läser man oftast inte på teknik och därför är inte behörigheten lika stor. Nuförtiden behöver man bara läsa till matte 4c om du ska bli ingenjör och jag skulle tro att man läser samma mattekurser på båda linjerna.Oftast kan du gå vilken linje du vill och lägga till datakurser/biologikurser om du vill. Jag har en vän i klassen som vill bli ingenjör och vi går natur så vad du går spelar inte någon större roll egentligen. Bara du blir behörig.


   
SvaraCitera

LolaRose: så vad du går spelar inte någon större roll egentligen. Bara du blir behörig.

LolaRose: Går man natur så får man behörighet överallt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket alla, någon som har för- och nackdelar med de båda linjerna?


   
SvaraCitera

luddelinden:
Ni ser rubriken. Jag funderar på att gå natur eller teknik på gymnasiet. Vad är skillnaderna och vilka fördelar finns det med natur respektive teknik?

Hade exakt samma problem MEN, i min inriktning så kommer jag att läsa biologi vilket leder till att jag får behörighet till nästan allt.
+ NV
Läser mer Kemi.
Läser mer biologi.- NV
Jag tycker att det är väldigt tävlingsinriktat med betyg och sånt, nu är det inte så på alla skolor men på min.+ TKJag tycker att det är roligare ämnen (du får t.ex. läsa cad, bild och sådant)+ att man får paketet med matte och fysik om man väljer till det.Det är mer chill stämning.-Man kan läsa väldigt mycket poäng om man ska välja allt (har valt till fysik 2, ma4 och ev. ma5)


   
SvaraCitera

luddelinden:
Tack så mycket alla, någon som har för- och nackdelar med de båda linjerna?

Jag kan personligen inte ge dig vettiga för- och nackdelar eftersom de skulle baseras på hur klasserna ser ut och det kommer inte att hjälpa dig. Jag hade samma dilemma som du men natur kändes mer rätt för mig så jag valde den linjen. Jag tror du också vet vilken som känns bäst för dig. Om du fortfarande osäker så kan du kanske höra med din yrkesvägledare och se om du kan "hälsa på" hos teknik och natur och se vilken som verkar bäst. Där jag bor har man iaf möjlighet att göra så, därför lär du kunna göra det med. 


   
SvaraCitera

luddelinden: för- och nackdelar med de båda linjerna?

Det kommer finnas tjejer i naturklassen - om det är en för eller nackdel får du avgöra  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:

Det kommer finnas tjejer i naturklassen - om det är en för eller nackdel får du avgöra  

och det finns det inte i teknik?


   
SvaraCitera