Forumet - Naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet

262 1 30

Spana också in:

pluggade knappt alls och klarade det utan problem. om du dessutom är beredd att göra dina läxor och dyka upp i skolan bör det inte vara några svårigheter att till och med få bra betyg.

men ja gå det, det är lätt, inte så mycket plugg + skönt att veta att du kan läsa vad som helst efteråt utan att behöva bry dig om basår eller komvux etc, som man får göra till hälften av utbildningarna om man läser typ samhäll.
Blivande_japan:

Jo jag vet att du gärna vill framhäva hur intelligent du är


Nej, jag vill framhäva att det bara är trams att kalla någonting som har med gymnasiet för svårt. Det har inte med intelligens att göra; vem som helst kan ta sig igenom valfritt gymnasieprogram utan problem, förutsatt att man inser att bildning har ett egenvärde och är beredd att lägga ett minimum av ansträngning om det skulle krävas.

Nintendos BFF:

pluggade knappt alls och klarade det utan problem. om du dessutom är beredd att göra dina läxor och dyka upp i skolan bör det inte vara några svårigheter att till och med få bra betyg.


Se? Precis vad jag menar.
Gentlernen:

Nej, jag vill framhäva att det bara är trams att kalla någonting som har med gymnasiet för svårt.


Och det är trams att påstå att människor har olika lätt för att förstå och lära sig saker?

Gentlernen:

Se? Precis vad jag menar.


Jag hade inga större problem själv under gymnasiet, ändå vet jag att det var folk som jag gick i samma klass med som hade det.

Bara för att en person som skriver i den här tråden säger att han klarade natur i gymnasiet utan att plugga så betyder det inte att ALLA skulle klara att glida genom natur, som sagt har alla olika svårt för sig att lära sig olika saker.
Blivande_japan:

Jag hade inga större problem själv under gymnasiet, ändå vet jag att det var folk som jag gick i samma klass med som hade det.


Där "problem" definieras som "efterbliven skitunge som är för lat för att göra sina läxor."

Visst har folk olika svårt för att lära sig, men det har ingenting med saken att göra; den absoluta majoriteten skulle klara sig igenom vilket gymnasieprogram som helst om de lade ned 30 timmar i veckan på skolan. Att de sedan inte gör det betyder inte att skolan är svår, utan att de är lata.
Gentlernen:

Där "problem" definieras som "efterbliven skitunge som är för lat för att göra sina läxor."


[rolleyes]

Gentlernen:

Visst har folk olika svårt för att lära sig, men det har ingenting med saken att göra; den absoluta majoriteten skulle klara sig igenom vilket gymnasieprogram som helst om de lade ned 30 timmar i veckan på skolan. Att de sedan inte gör det betyder inte att skolan är svår, utan att de är lata.


Det har väl i allra högsta grad med saken att göra? Om någonting tar lång tid att förstå och lära sig brukar de allra flesta definiera den som svår.
Blivande_japan:

Det har väl i allra högsta grad med saken att göra? Om någonting tar lång tid att förstå och lära sig brukar de allra flesta definiera den som svår.


Sedan när är 30 timmar i veckan "lång tid?" Ni i instant gratification-generationen borde inte tillåtas ha en åsikt om vad som är svårt, eftersom ni då bara kommer fram till att allting som tar mer än fem minuter är omöjligt.
Blivande_japan:

finns det folk som räknas som "normalbegåvade" och ändå sliter på natur.


Det är en trångsynt och starkt kulturellt betingad föreställning om att just naturvetenskaplig och matematisk intelligens graderas "högre" på något sätt än exempelvis kinetisk intelligens (ex. de som väljer dans) och de andra typerna.
MissAnox:

Det är en trångsynt och starkt kulturellt betingad föreställning om att just naturvetenskaplig och matematisk intelligens graderas "högre" på något sätt än exempelvis kinetisk intelligens (ex. de som väljer dans) och de andra typerna.


Möjligt. Dagens materiella standard är dock inte i egenskap av någonting annat än matematisk och naturvetenskaplig intelligens, vi som "moderna" människor är, är i konstans behov av denna materiella standard hur än vi försöker vrida och vända på det. Att sådana egenskaper hos människor graderas högre än något annat i samhället är egentligen inte underligt. DU har rätt på en punkt dock. Att man som person bara kan klassas som "normalbegåvad" för att man kanske inte besitter några av dessa egenskaper är dock västvärlden i nötskal, och hopplöst cynisk att komma från någon som menar att man själv är överlägsen en sådan gradering.
Gentlernen:

Sedan när är 30 timmar i veckan "lång tid?" Ni i instant gratification-generationen borde inte tillåtas ha en åsikt om vad som är svårt, eftersom ni då bara kommer fram till att allting som tar mer än fem minuter är omöjligt.


Och du menar att du tillhör en helt annan generation förstår jag!?[rolleyes]

Med dina 30 timmar, menar du då 30 timmar utöver de man har i skolan eller menar du dem inklusive de lektioner man har i skolan?

MissAnox:

Det är en trångsynt och starkt kulturellt betingad föreställning om att just naturvetenskaplig och matematisk intelligens graderas "högre" på något sätt än exempelvis kinetisk intelligens (ex. de som väljer dans) och de andra typerna.


Jag vet inte hur det är på den skolan du gått på, men jag märkte en klar skillnad även när det kom till andra ämnen och hur man blev bedömd.

Sen är det generellt så att fler personer når upp till målen när det kommer till svenska och engelska till skillnad från matte. Om det beror på att matte är svårare eller om vi har sämre undervisning har jag ingen aning om, men i vilket fall verkar det "svårare" för folk generellt att klara matten.

" I matematik har 8,9 procent av eleverna inte uppnått målen enligt den preliminära statistiken. Motsvarande för engelska är 7,1 procent, svenska 4,4 procent "

http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/arkiv_pressmeddelanden/2010/allt-farr...

Detta gäller förvisso för högstadiet, men fortfarande.
Blivande_japan:

Med dina 30 timmar, menar du då 30 timmar utöver de man har i skolan eller menar du dem inklusive de lektioner man har i skolan?


Inklusive; annars hade det varit lite väl mycket.

Blivande_japan:

Och du menar att du tillhör en helt annan generation förstår jag!?


Jag var en grinig gammal gubbe från den dag jag lärde mig prata. Att använda "ni" kanske inte var helt korrekt; "de" passar kanske bättre.

MissAnox:

Det är en trångsynt och starkt kulturellt betingad föreställning om att just naturvetenskaplig och matematisk intelligens graderas "högre" på något sätt än exempelvis kinetisk intelligens (ex. de som väljer dans) och de andra typerna.


Ja, det är trångsynt som fan att tro att problemlösning och analytisk förmåga är mer användbara i dagens samhälle än att kunna snurra tre varv stående på ena stortån.

Det är precis den sortens kunskapsförakt som gör att svenska skolan blir brutalt akterpenetrerad av allting från asien och att eleverna som befolkar den får för sig att NV är "svårt" efter att ha läst ingressen till Wikipedias artikel om derivata.