Aviseringar
Rensa alla

Naylonsträngad/stålsträngad


Imgood
Ämnesstartare

Hej!
Jag ska börja spela gitarr . ärligt talat så kan jag inte ngt om gitarrer.
Nu när jag ska börja lära mig så tänkte ja köpa en gitarr. men ska jag köpa en nylonsträngad eller stål och vad är skillnaden. och det lär bli min första och självklart sista gitarr också. så.. vad säger ni? låter alla nylonsträngade gitarrer samma?
länka gärna en bra hemsida.


   
Citera

Imgood:

nylonsträngad eller stål och vad är skillnaden.

Jag skulle rekomendera nylonsträngad till nybörjare. Stålsträngarna är tunnare och skär in mer i fingrarna, vilken kan göra ont om man är ovan. Sen kan du alltid byta till stål senare om du vill, strängar är färskvara och måste ändå bytas med jämna mellanrum.

Nylon har ett lite mjukare fylligare ljud, medans stål ger ett vassare klarare ljud.

Inga gitarrer låter lika och det beror på träslag, strängar och konstuktion.

några av mina favoritlänknar:
www.4sound.se
www.jam.se
www.gmf.se

Men det finns massor, bara googla för att hitta nått i ditt område =)

Imgood:

och det lär bli min första och självklart sista gitarr också.

De flesta köper en billig skitgitarr för att lära sig på och sen när de upptäcker att det var kul köper de en finare gitarr. Mitt tips är att inte snåla för mycket i början, det är lättare och roligare att spela på en gitarr som är hyggligt ok.

Gå till en äffär och fråga, de brukar vara duktiga personer som jobbar där.


   
SvaraCitera

AndyH:

Stålsträngarna är tunnare och skär in mer i fingrarna, vilken kan göra ont om man är ovan.

inte nödvändigtvis sant, nylonsträngar kan vara rätt jävliga de också, mina fingrar mår sämre av nylonsträngar, iallafall nu för tiden. de är ju mycket tjockare än stålsträngar.

AndyH:

Sen kan du alltid byta till stål senare om du vill, strängar är färskvara och måste ändå bytas med jämna mellanrum.

lies. sätter man stålsträngar på en nylonsträngad gitarr så spänns halsen alldeles för hårt, med tanke på att motståndet i nylonsträngar är mycket mindre, vilket förr eller senare leder till en knäckt, alternativt böjd, hals.


   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

tack så mkt för din hjälp.
men en sista fråga
vad tkr du om den här?
http://www.hobbex.se/p/productmenu,261.262.265/pid,3121/t/product.html

vilka dimentioner brukar en gitarr ha? och då menar jag längden och breden! tack. vill ej råka köpa en barngitarr


   
SvaraCitera

ah, just det, rekommenderar starkt stålsträngat.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

lies. sätter man stålsträngar på en nylonsträngad gitarr så spänns halsen alldeles för hårt, med tanke på att motståndet i nylonsträngar är mycket mindre, vilket förr eller senare leder till en knäckt, alternativt böjd, hals.

stämmer, my bad. det omvända fungerar inte heller bra, det låter kasst.

Imgood:

vad tkr du om den här?

Jag skulle stark rekomendera att du går till en musikaffär istället.


   
SvaraCitera

Om du lyckas hitta en stålsträngad med mjuka strängar så är det nog bäst, speciellt om det ska vara din enda gitarr så är det roligare för dig att ha en stålsträngad då dom har typ skönare ljud.

Men som sagt gör det ondare med stålsträngar, men ge inte upp och låt fingrarna vänja sig.


   
SvaraCitera

AndyH:

stämmer, my bad. det omvända fungerar inte heller bra, det låter kasst.

inte bara det att det låter kasst, det är inte heller bra för halsen, av samma anledning som det inte är bra att lämna gitarren osträngad. men det funkar väl förmodligen under kortare perioder. jag har ingen koll på hur det låter, men jag kan tänka mig att det är fysiskt krångligt att sätta på nylonsträngar på en stålsträngad, med tanke på att strängarna är tjockare, och sen så är stämskruvarna vanligen gjorda i en annan modell på nylonsträngade.


   
SvaraCitera

Imgood:

Hej!

Jag rekommenderar att du börjar med en nylonsträngad gitarr. Nylon är mjukare att spela på och det är lättare för ovana fingrar att börja med.

Skillnaden är mellan nylon och stål är att nylonsträngade gitarrer ger ett fylligare ljud, medan stålsträngade ger ett lite skarpare ljud (stål) med lite mer klang. Skall du spela unplugged så låter en stålsträngad gitarr dessutom mer. Förutom att nylon är snällare mot fingrarna i början så är det en smaksak egentligen, personligen så föredrar jag att spela på en nylonsträngad då den är mycket mjukare (spelar elgitarr vanligtvis, så skönt med lite omväxling).

Jag brukar kolla 4sound.se efter gitarrer, men du bör gå in och prova i en musikaffär först. Ta gärna med dig någon som spelar gitarr och kan uttala sig lite om gitarrerna som ni provar. Det viktigaste är att gitarren är skön att spela på, att den ligger gott i knät och i handen. Det är bättre med en gitarr som är skön att spela på men inte med världens bästa ljud, än en gitarr som har bra ljud men som inte går att hålla.


   
SvaraCitera

Nylonsträngade låter mysigare. [zzz]


   
SvaraCitera

nylon ekar bara. stål ger klara, sköna, vacka ljud.


   
SvaraCitera