Aviseringar
Rensa alla

Neandertalar DNA hos människor.


Ämnesstartare

Läste att människor i Europa och Asien har 1-4% DNA som härstammar från neandertalare, men att man inte hittat nått neandertalar DNA hos människor med afrikanskt ursprung. Betyder det att afrikaner är 100% homo sapiens, rena människo människor? och att vi är lite blandart som är 96% människo människa och 4% neandertalare?
Neandertalre är coola. De är starka och tål kyla och sånt.


   
Citera

ja så borde det vara om man ska vara krass...


   
SvaraCitera

Skulle förklara en del av de... Destruktiva sidorna av mig...[blush]


   
SvaraCitera
smisk

Länge leve neandertalaren!


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Betyder det att afrikaner är 100% homo sapiens, rena människo människor? och att vi är lite blandart som är 96% människo människa och 4% neandertalare?

Jo. Fast neandertalare var också homo sapiens - homo sapiens neanderthalensis.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

och att vi är lite blandart som är 96% människo människa och 4% neandertalare?

Minns att jag läst någonstans att en väldigt stor del av generna i människans genom inte är aktiva, så det är egentligen meningslöst att säga att det lilla spår av neandertalar-DNA som finns på något vis skulle göra oss till en "blandart", beroende på vad man menar med begreppet i fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jo. Fast neandertalare var också homo sapiens - homo sapiens neanderthalensis.

Just det, och vi är Homo sapiens sapiens. (till 96%.)
Läste att neandertalar DNA är 99.7% identiskt med "vårt" eget (rena homo sapiens sapiens jämför de med antar jag). Och att både vi och neandertalrna är 98.8% identiskt med chimpanser.
Ungefär hur mycket kan DNAt skillja sig mellan olika folk idag om man jämför?


   
SvaraCitera

Människor delar upp mot en procent av sina gener med grisar. Vi är inte grisar för det.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Jo. Fast neandertalare var också homo sapiens - homo sapiens neanderthalensis.

Precis. Det är inte så förvånande att de olika artena i homosläktet har knullat med varandra. Det är liksom det som resulterat i dagens människa.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Människor delar upp mot en procent av sina gener med grisar. Vi är inte grisar för det.

Känner att jag tog diskutionen åt fel håll. Men nej, dom är inte mer "rena" människor än vi övriga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hugrmunr:

så det är egentligen meningslöst att säga att det lilla spår av neandertalar-DNA som finns på något vis skulle göra oss till en "blandart", beroende på vad man menar med begreppet i fråga.

Okej, ja, är nog för lite rester för att göra så mycket. Vore coolt att åka tillbaka i tiden och träffa någon av individerna som var 50/50.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Ungefär hur mycket kan DNAt skillja sig mellan olika folk idag om man jämför?

Förvånansvärt nog är det större genetiska skillnader mellan dig och mig (förutsätter att du, liksom jag, är svensk) än mellan dig och en sydafrikan. Har för mig att jag läst det någonstans i alla fall, hehe. (OBS! dementera gärna, för det låter lite mysko)

In general, however, an average of 85% of genetic variation exists within local populations, ~7% is between local populations within the same continent, and ~8% of variation occurs between large groups living on different continents,.

Är det det jag tänker på? Någon som har koll?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
smisk

Floppsen:

[love][love]

precis [blush]


   
SvaraCitera