Aviseringar
Rensa alla

Nekad till p-piller?


Ämnesstartare

En kompis sa till mig att om man säger att man vill ha p-piller pga mensvärk så nekar dom en? Är detta sant? Har detta hänt någon?


   
Citera

Bege dig till ett apotek först och främst och testa.. I min ort behöver man inte ens recept för att få ut.. [crazy]


   
SvaraCitera

Det är väl inte ens säkert att p-piller får mensvärken att bli mildare/försvinna? 😮


   
SvaraCitera

Linalingonbär:

En kompis sa till mig att om man säger att man vill ha p-piller pga mensvärk så nekar dom en? Är detta sant? Har detta hänt någon?

Dra till ungdomsmottagningen och säg att du ligger som ett djur men dessutom vill bli av med mensvärk så kanske de hjälper dig hitta något lämpligt.


   
SvaraCitera

Måste bara säga att tidigare hade jag extrem mensvärk, brukade bara ligga och kräkas och kunde inte gå upprätt. Men nu har jag börjat med minipiller och slipper dendär plågsamma cykeln. Förra året hade jag bara mens en gång på hela året [cool]
Minipiller har oxå mindre biverkningar och ingen risk för blodpropp eftersom det inte innehåller östrogen. Låter som jag gör reklam nu, men ville bara säga, nu har jag äntligen hittat dem rätta.[party]


   
SvaraCitera

Helleboríne:

Bege dig till ett apotek först och främst och testa.. I min ort behöver man inte ens recept för att få ut..

yeah right...


   
SvaraCitera

Det är ju inte det de är till för i första hand, så ljug och säg att du vill ha dem som skydd eftersom du har partner osv.


   
SvaraCitera

om du har mycket mensvärk kan du ju få starkare värktabletter istället, det kanske är mer värt om du ändå inte ligger?


   
SvaraCitera
Melus

Gå till din ungdomsmottagning och prata med dem. Du behöver ju nödvändigtvis säga att du bra vill ha P-piller pga smärta.

Det är sant att P-piller kan göra att du får mindre smärta vid menstruation.
P-piller har ju också den biverkning att blodet blir lite tjockare, därför rekommenderas inte P-piller till tjejer som har haft blodproppar i familjen.

Men skulle du bli "godkänd" till att använda P-piller, så är det bättre att prova, än att ta massa smärtlindrande tabletter. Smärtlindrande/värktabletter som är lite starkare och mer effektiva mot värk, är inte alls bra för magen, man får lätt magsår eller magkatarr.


   
SvaraCitera