Aviseringar
Rensa alla

Nekas MVG på 200p


Ämnesstartare

Har specialidrott A som individuellt val på gymnasiet och enligt min lärare kan man inte lära sig sin idrott på två år och därför kan man inte få MVG i kursen och knappt ett VG... ÄR DETTA FAN LAGLIGT ?!


   
Citera

gåru på budo/karategymnasiet el??[wink]

nä, men är ju inte okej att göra så, är ju ens teknik som är viktig, inte hur länge man tränat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sn34kym3:

enligt min lärare kan man inte lära sig sin idrott på två år och därför kan man inte få MVG i kursen och knappt ett VG

Han/hon lär ju fått sin utbildning från flingpaketet, byt skola eller stäm idioten.

sn34kym3:

ÄR DETTA FAN LAGLIGT ?!

Absolut inte, bara att kolla läroplanen, visst mvg kräver mer av ens färdigheter inom idrotten, men dom kan fan inte säga att man måste ha tränat visst länge.


   
SvaraCitera

MVG-kriterierna är följande:

Eleven planerar sin träning i harmoni med den egna dagsformen.
Eleven värderar träningseffekternas betydelse för sin hälsa.
Eleven genomför sin specialidrott med teknisk och taktisk skicklighet samt utvecklar sin improvisatoriska förmåga.
Eleven värderar idrottsutövandets betydelse för sin egen och andras utveckling samt lägger etiska aspekter på idrottsutövandet.

Om du uppnår dessa ska du ha MVG i kursen.


   
SvaraCitera

aaaaah... lärare och all deras idioti [bigsmile]

klart man inte får göra så, ta upp det med rektorn om han vägrar ge sig.

Inte riktigt samma sak... men min brorsa fick sämre betyg i idrott för att hans lärare såg han röka på stan, man får väll betyg för vad man presterar på idrotten, inte vad man gör på sin fritid?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner att jag själv uppfyller kriterierna till VG+ kanske MVG-.
Utövat sporten i snart 9 år och har varit aktiv på träningar och teori men kan fan inte fatta varför man bara säger något sådant... Fast det förvånar mig inte direkt för han har inte någon direkt utbildning inom läraryrket och har inte heller någon aning om hur en kurs på gymnasiet funkar..
Värsta är att det nyss har blivit mycket PR om kursen pga riksintag och läraren är en satans "smooth talker"


   
SvaraCitera

sn34kym3:

Känner att jag själv uppfyller kriterierna till VG+ kanske MVG-.

mmm, men vad du känner är ju egentligen inte relevant, det är ju läraren som ska bedöma dig och sätta ett betyg som är förtjänt.

sn34kym3:

Värsta är att det nyss har blivit mycket PR om kursen pga riksintag och läraren är en satans "smooth talker"

låter mer och mer som mitt fina gamla gymnasium[love]


   
SvaraCitera

får man fråga vilken sport?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

får man fråga vilken sport?

Skytte


   
SvaraCitera

sn34kym3:

Skytte

aha intressant

men prata med t ex rektorn tkr jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men prata med t ex rektorn tkr jag

Börjar med att prata med mina föräldrar för att få stöd, sedan ska jag skaffa mig lärarens egna ord och signatur på varför jag inte kan uppnå MVG. Därefter om han nu inte ändrar sig så tar jag det till rektorn och om det behövs, men troligtvis kommer jag inte behöva, tar jag det ännu längre.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Om du uppnår dessa ska du ha MVG i kursen.

Delvis sant, man ska även ha klarat kursens mål som står högre upp på sidan:
http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0809&infotyp=5&skolform=21...


   
SvaraCitera

ChickiBull:

Delvis sant, man ska även ha klarat kursens mål som står högre upp på sidan:

Nja.
Målen är ju vad läraren ska sträva efter att alla elever ska uppnå. Egentligen ska man väl inte få G om man inte uppnår dem, målen återfinns i G-kriterierna. Utan att uppnå målen får man alltså inte ens G, så självklart måste man också uppnå dessa också.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Nja.
Målen är ju vad läraren ska sträva efter att alla elever ska uppnå. Egentligen ska man väl inte få G om man inte uppnår dem, målen återfinns i G-kriterierna. Utan att uppnå målen får man alltså inte ens G, så självklart måste man också uppnå dessa också.

Ungefär det jag syftade till...


   
SvaraCitera

ChickiBull:

Ungefär det jag syftade till...

Ja men det är väl helt galet självklart att man måste bli godkänd på kursen för att kunna få ett betyg över huvud taget.


   
SvaraCitera