Forumet - Ner i vikt på 2-3 månader

Ner i vikt på 2-3 månader

6233 1 69
10 kg på 3 månader är en viktnedgång på 1,2 kg per vecka. Fullt möjligt, då rekommendationen brukar ligga mellan 0,5-1 kg per vecka för tränade. Har du mycket underhudsfett kan du dock kötta på lite mer (se biggest loser t ex).

Börja träna och prova att äta lite mindre portioner. Läs detta.

Spana också in:

whiteroses:

jag vill gå ner i vikt så om inte du eller någon här vill ge tips så kommer jag hitta det på andra sätt så

Jag tycker bara att du kan se över dina mål, om du inte har ett problem med vikten ser jag inte varför du ska gå ner så mycket.

Det viktigaste är att lära sig gilla sin kropp för det den är, inte att försöka efterlikna någon annans. Dessutom får du tänka på att om du tränar kommer du göra om fettmassa till muskelmassa som väger mer, så 10 kilo är mer än vad du tror.
whiteroses:

24, och övervikt ligger väl från 26-30 eller något sånt.

Normalvikt för vuxna kvinnor är från ca. 19-24, så du är normalviktig. Viket är bra.

whiteroses:

g vill gå ner i vikt så om inte du eller någon här vill ge tips så kommer jag hitta det på andra sätt så

Hellre det. Jag skulle inte vilja vara ansvarig för något sådant om det kommer skada dig.

whiteroses:

om jag går ner 10 kg ligger jag fortfarande på normal.

Enligt mina beräkningar kommer du ligga under 19, du kan ju själv kolla på en BMI-räknare på internet. Skriv in din vikt minus 10 kg, och din längd så ser du ju BMI:et du skulle ligga på. Gör så nu och berätta vad det är för BMI.
ickus:

Jag skulle inte vilja vara ansvarig för något sådant om det kommer skada dig

Okej, det är snäll! Vill inte låta otrevlig nu men då kan du lämna denna tråden, för jag vill ha tips till att gå ner i vikt här och inte prata om vad som är rätt för mig eller inte, vilket bmi jag kommer få osv. Hoppas du förstår. Som jag skrev till han andra, om du inte vill ge tips så behöver du inte skriva [smile] Men tack ändå för omtanken,
Dan_the_ironman:

Jag tycker bara att du kan se över dina mål, om du inte har ett problem med vikten ser jag inte varför du ska gå ner så mycket.

Friska människor ser ingen anledning att gå ned i vikt då man är normalviktig. I alla fall inte sådär mycket. Hon skulle kunna ha en underliggande ätstörning. Eller en vriden syn på hennes kropp på grund av hennes dåliga självförtroende.
whiteroses:

Tack för omtanken, men jag vet exakt vad jag vill.

Jag säger ju inte emot dig, jag ger dig bara lite perspektiv på saken. Att säga att det skulle lösa saker och ting vore att ljuga, så vida du inte lär dig gilla dig själv för den du är kommer du inte känna dig snygg även om du går ner.
whiteroses:

Vill inte låta otrevlig nu men då kan du lämna denna tråden, för jag vill ha tips till att gå ner i vikt här och inte prata om vad som är rätt för mig eller inte

Okej, jag kommer inte skriva mer här. Men jag skulle rekomendera dig att försöka träffa någon för att få en utredning om detta. Du kanske inte tror att det är en big deal nu, men detta kommer bli större och större och tillslut kan det bli jättefarligt. Jag talar utifrån egna erfarenheter. Jag vägde farligt lite då jag var som sjukast och då var jag nära på att dö.