Aviseringar
Rensa alla

Nervositet inför redovisning


Ämnesstartare

Jag har redovisning imorgon och jag har ett otroligt stort problem, jag blir JÄTTE nervös inför redovisningar. Då pratar vi inte om lite skakis utan det är så jobbigt att jag bara vill springa där ifrån, jag klarar verkligen inte av det. Enda utvägen jag, seriöst, ser just nu det är att jag ska dricka mig lite berusad innan jag går upp och det undviker jag helst. Är det någon som har något tips till någon som blir verkligen ohälsosamt nervös?

Nej det funkar inte att andas in extra djupt innan jag går upp eller tänka att "det här ska gå bra" [sad]


   
Citera

Jag hade ju dragit en runk men... mm ja.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag skrev en gång ett jättebra råd åt någon här, som hade exakt samma problem. Jag tror att det var i timeisrunningouts blogg, så du får helt enkelt kolla igenom alla hennes inlägg. [y]

Jag har två tips på rak arm:
1. Försök att göra situationen mindre spänd. Försök få dig och din klass att se det mer som att ni pratar med varandra än att du står där framme och ska hålla i ett framförande. Ett sätt att göra det kan vara att prata lite allmänt med folk samtidigt som du går upp eller gör dig iordning. Ett annat kan vara att dra något litet skämt innan du sätter igång. Eller så kan du välta ned någonting och skratta med dem - då har du liksom förbrukat allt det pinsamma redan.

2. Om du spelat teater någon gång så vet du hur det är att gå in i en roll. Det är inte längre du som går upp och håller ett framförande, utan det är en självsäker och lugn person som du råkar befinna dig i. Det må låta lite flummigt, men det fungerar.


   
SvaraCitera

Hade också det problemet i skolan. Brukade skolka när jag skulle redovisa [sad] Du kan ju prata med din lärare och säga att du har talängslan och fråga om du kan få göra det inför din lärare bara?

Jag brukade alltid vara rädd för att andra skulle se att jag var nervös, men fick efteråt höra att det inte syntes alls. Så det du känner inombords syns INTE, även om det känns som att alla vet hur nervös du är.

Lycka till [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

2. Om du spelat teater någon gång så vet du hur det är att gå in i en roll. Det är inte längre du som går upp och håller ett framförande, utan det är en självsäker och lugn person som du råkar befinna dig i. Det må låta lite flummigt, men det fungerar.

Faktiskt ett bra tips, skall prova [y]

pinkmoon:

Du kan ju prata med din lärare och säga att du har talängslan och fråga om du kan få göra det inför din lärare bara?

Mjo, men måste ju ändå kunna redovisa inför folk liksom [sad]


   
SvaraCitera

Kouku:

[sad]

brukade själv hata det, men ju mer du övar på det desto bättre blir du faktiskt. Funkade iaf för mig o även om jag kan vara nervös inför tal än idag så kör jag på bara o struntar i nervositeten och övervinner den.

Inför nästa muntliga redovisning, öva för dig själv eller någon annan flera ggr tills det sitter någorlunda [y]


   
SvaraCitera

Det där med att gå in i en roll fungerar jättebra.


   
SvaraCitera

Angelize:

Det där med att gå in i en roll fungerar jättebra.

Åtta:

Om du spelat teater någon gång så vet du hur det är att gå in i en roll

sant, hjälpte mig att stamma mindre o mindre iaf :p

älska låtsas vara skåning, engelsman eller texas-bonne [blush]


   
SvaraCitera

Crypto:

sant, hjälpte mig att stamma mindre o mindre iaf :p

älska låtsas vara skåning, engelsman eller texas-bonne [blush]

Haha menar mest typ att tänka Jag är världens bästa jag har kommit hit för att hålla föredrag för ett par elever som inte kan någonting de är så lyckligt lottade som får ha mig här och fett skönt jag får 20 000 för att snacka lite skit framför ett par ungjävlar!!!!


   
SvaraCitera

Angelize:

Haha menar mest typ att tänka Jag är

iof.. haha har inte låtsats vara ngt av det jag skrev vid muntlig redovisning men ute när jag är med polare o börjat stamma iaf ;P
dumt o låtsas vara det inför klassen o.O
well said [y]


   
SvaraCitera

Angelize:

Det där med att gå in i en roll fungerar jättebra.

Behövde bara göra detta några ggr, sedan så blev det en del av mig och det satte sig. Började älska föredrag efter det och krävde absolut tystnad när jag pratade[blush][blush][blush]


   
SvaraCitera

isola:

Behövde bara göra detta några ggr, sedan så blev det en del av mig och det satte sig. Började älska föredrag efter det och krävde absolut tystnad när jag pratade[blush][blush][blush]

haha det är jättebra [badgrin]


   
SvaraCitera

Angelize:

Jag är världens bästa jag har kommit hit för att hålla föredrag för ett par elever som inte kan någonting de är så lyckligt lottade som får ha mig här och fett skönt jag får 20 000 för att snacka lite skit framför ett par ungjävlar!!!!

Älskar tipset, använder det imorrn!!!!!!


   
SvaraCitera

Angelize:

haha det är jättebra [badgrin]

Mm, jag borde ersätta Mia Törnblom!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Haha menar mest typ att tänka Jag är världens bästa jag har kommit hit för att hålla föredrag för ett par elever som inte kan någonting de är så lyckligt lottade som får ha mig här och fett skönt jag får 20 000 för att snacka lite skit framför ett par ungjävlar!!!!

Haha det var nice [bigsmile]


   
SvaraCitera