Aviseringar
Rensa alla

Ngt fel på mig ;oo


time
 time

vetinte1999:

men vill ju inte att mina föräldrar ska veta ngt...

En kurator har alltid tystnadsplikt. Det betyder att du kan prata med henne eller honom om vad som helst och kuratorn får inte berätta för någon annan. Samma gäller också t ex läkare och präster.

En viktig sak är dock att tystnadsplikten inte gäller om det är fara för någons liv. Eller rättare sagt, tystnadsplikten gäller, men kuratorn/läkaren är skyldig att berätta för någon med kunskap och kompetens att hjälpa, inte för vänner och kompisar och sånt. Om det är så att du är på väg att dö om du inte får hjälp är det viktigt att dina föräldrar får veta det, att du får komma till ett sjukhus och får vård.

Men rapporteringar på det viset händer bara om det är så att du funderar på att ta livet av dig, om du knarkar eller svälter så mycket att ditt hjärta kanske slutar slå. Vilket det förresten kan göra, om du inte slutar svälta, så det är VÄLDIGT viktigt att du får hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

En viktig sak är dock att tystnadsplikten inte gäller om det är fara för någons liv

men jag är inne på den elfte dagen utan mat nu, är det farligt då ?
det kan ju inte vara så farligt att skära sig på ben och armar så man börjar blöda, jag skär ganska djupt men inte jätte ÄN så länge..


   
SvaraCitera

vetinte1999:

men jag är inne på den elfte dagen utan mat nu, är det farligt då ?

jaaaaaa det är farligt. märker dina föräldrar inget???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

jaaaaaa det är farligt. märker dina föräldrar inget???

nee, dom lämnar mat på mitt rum, sen när dom antingen har gått och lagt sig, handlar elr hämtar mina små syskon på skolan/dagis så går jag ut och slänger det.


   
SvaraCitera

vetinte1999:

nee, dom lämnar mat på mitt rum, sen när dom antingen har gått och lagt sig, handlar elr hämtar mina små syskon på skolan/dagis så går jag ut och slänger det.

m okej men nåt måste du ju äta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

touchshriek:

Detta är normalt. 99 % av dagens befolkning håller på såhär,oroa dej inte. Du är läskigt normal!

jag är den enda på min skola, och alla som vet tkr jag är um i huvudet, som min bästa vän, hon berättade för sin farsa och han tyckte jag var helt sjuk i huvudet, så jag vet inte om det är just 99%


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

m okej men nåt måste du ju äta

ne, mår bra av att inte äta och sova...
och att skära mig, och typ slå mig själv
som min kompis nöp mig och as mkt på min ena arm, men jag kände ingenting för jag hade skärt mig så mkt...


   
SvaraCitera

[wink]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

du är mer än unik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är fan konstig


   
SvaraCitera
time
 time

vetinte1999:

men jag är inne på den elfte dagen utan mat nu, är det farligt då ?

Det är hur farligt som helst. Har du verkligen inte fått i dig någonting? Eller, ja, det är klart du har, för annars vore du ju nästan död nu. Du måste ta dig till sjukhuset och träffa en läkare fort som bara fan, helst ikväll.


   
SvaraCitera

ingen fara!!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

men du måste faktiskt äta något. gör det.


   
SvaraCitera
time
 time

Ångrar mig, inte "helst" ikväll, utan IKVÄLL. Punkt. Nu, genast.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ennie:

ingen fara!!

"Ingen fara"? Du väljer att säga så till en tolvåring som gått elva dagar utan mat? Har du noll kunskap om hur människokroppen fungerar? Eller förklara för mig hur du kan säga att det inte är någon fara när en person svälter sig? Herrejäklagud.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ennie:

men du måste faktiskt äta något. gör det.

För övrigt kan kroppen reagera kraftigt om den inte fått i sig fast föda på flera dygn, därför är en portion mat inte ett alternativ, utan hon behöver få vård på sjukhus och få i sig mycket vätska.

Till TS: Drick vatten och ta dig till sjukhuset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Du måste ta dig till sjukhuset och träffa en läkare fort som bara fan, helst ikväll.

jo på 11 dagar har jag ätit 2 små godisbitar, haha men jag tkr inte det är farligt... så jag skiter i det, min kompis som går i sjuan sa att man kan klara sig i 50 dagar ungefär ...


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

"Ingen fara"? Du väljer att säga så till en tolvåring som gått elva dagar utan mat? Har du noll kunskap om hur människokroppen fungerar? Eller förklara för mig hur du kan säga att det inte är någon fara när en person svälter sig? Herrejäklagud.

ingen fara att hon är konstig skrev jag. lugna dig, tror du att det där du håller på att skriva hjälper? jag tror inte det.


   
SvaraCitera
time
 time

ennie:

tror du att det där du håller på att skriva hjälper? jag tror inte det.

Om någon håller på att svälta sig och tror att man kan klara sig i 50 dagar utan mat baserat på vad en sjundeklassare sa så är det utan tvekan viktigt att tala om för personen att han eller hon har fel.

Ser inte heller varför det inte skulle hjälpa att tala om för någon att de bör söka vård när det är så. Det hjälper ju åtminstone inte att säga något annat.

vetinte1999:

min kompis som går i sjuan sa att man kan klara sig i 50 dagar ungefär ...

Din kompis är inte en läkare och din kompis har fel. Du behöver få vård. Om det du säger är sant så behöver du ta dig till ett sjukhus. Om du bara trollar så är det ej värt.


   
SvaraCitera