Aviseringar
Rensa alla

Ni behöver seriöst läsa på om diabetes


Ämnesstartare

1. Det är inte dödligt för NÅGON att inte ta deras insulin på en vecka vare sig man han normalt blodsocker eller jävligt högt. Man kan få sockerkänningar men that's it. Det tar inte heller någon större skada på kroppen förutom att man får de vanliga symtomen som yrsel och andfådd m.m.

Jag försökte enbart ta reda på om det var farligt i längden (som det nu visar sig att det INTE är).

2. Ni kan inte säga att jag missköter min diabetes när ni själv inte har någon aning om vad det är.

3. OM det nu visade sig att det var farligt skulle jag ta min insulin.

Ni blir helt enkelt upprörd för att jag äter lite.


   
Citera
Ämnesetiketter

Om man inte tar insulin när man har diabetes under en lång tid kan man få njursvik, hjärtsvikt eller leversvikt mm. Vilket kan leda till amputation av fingrar å tår i värsta fall hela armar eftersom kroppen inte kan försörja dessa med tillräckligt med näring å blod


   
SvaraCitera

kindergartner:

OM det nu visade sig att det var farligt skulle jag ta min insulin.

Fast du mår knappast bättre av att inte ta ditt insulin. Din kropp behöver det så varför ska du då inte ta det? Det är väl typ 1 du har?

kindergartner:

Ni blir helt enkelt upprörd för att jag äter lite.

Att äta och att ta insulinet går hand i hand.

kindergartner:

Jag försökte enbart ta reda på om det var farligt i längden (som det nu visar sig att det INTE är).

Vem sa det?


   
SvaraCitera

En sak som man bör förstå är att allt folk skriver är inte sant.

Du kanske bör lära dig det? Man ska inte lita på alla 100%...


   
SvaraCitera

Att äta och må bra går hand i hand. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

4. Diabetes kan betyda att man har ingen eller LITE insulinproduktion. Jag har lite. Därför får jag inte ta mitt insulin då jag inte äter.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ChickiBull:

Om man inte tar insulin när man har diabetes under en lång tid kan man få njursvik, hjärtsvikt eller leversvikt mm. Vilket kan leda till amputation av fingrar å tår i värsta fall hela armar eftersom kroppen inte kan försörja dessa med tillräckligt med näring å blod

Det är ett problem som visar sig efter ett bra tag. Jag låg på sjukhus i en vecka för att lära mig just dessa saker. Nu var jag utan insulin en vecka och alla började käfta emot mig att jag lite gärna kan hoppa framför en buss. Jag förstår inte var all ilska kommer ifrån.

Knarko:

Fast du mår knappast bättre av att inte ta ditt insulin. Din kropp behöver det så varför ska du då inte ta det? Det är väl typ 1 du har?

Vi hade en stor debatt om det här igår fast min tråd blev blockerad. jag tar inte mitt insulin för jag kan inte äta normalt, istället tränar jag (när man tränar går blodsockret ned sakta men säkert).

Knarko:

Att äta och att ta insulinet går hand i hand.

Tumme upp.

Knarko:

Vem sa det?

En sköterska på vårdguiden.

Macktorsken:

En sak som man bör förstå är att allt folk skriver är inte sant.

Du kanske bör lära dig det? Man ska inte lita på alla 100%...

Hur menar du nu? Att vem inte talar sanning?

Myksa:

Att äta och må bra går hand i hand.

Sant.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Hur menar du nu? Att vem inte talar sanning?

DU kan inte förvänta dig att alla här kan allt om diabetes, även om dom påstår det.


   
SvaraCitera

asså...

kindergartner:

1. Det är inte dödligt för NÅGON att inte ta deras insulin på en vecka vare sig man han normalt blodsocker eller jävligt högt. Man kan få sockerkänningar men that's it.

jo, ett för högt blodsocker (ett jävligt högt) kan snabbt leda till en livshotande diabetskoma.

kindergartner:

Det tar inte heller någon större skada på kroppen förutom att man får de vanliga symtomen som yrsel och andfådd m.m.

jo, ett för högt blodsocker skadar blodkärlen vilket är vad som ger de klassiska diabeteskomplikationerna.

kindergartner:

2. Ni kan inte säga att jag missköter min diabetes när ni själv inte har någon aning om vad det är.

Jag har en aning.
Du missköter din diabetes.

kindergartner:

3. OM det nu visade sig att det var farligt skulle jag ta min insulin.

ta ditt insulin och ät ordentligt.


   
SvaraCitera

kindergartner:

jag tar inte mitt insulin för jag kan inte äta normalt

Varför kan du inte äta normalt?

kindergartner:

En sköterska på vårdguiden.

[tard] låter, utan att jag vet alltför mycket om diabetes, väldigt korkat. Men sen om du ändå kan få fram insulin själv är det väl bra på så sätt men i längden tror jag knappast det blir bra.


   
SvaraCitera

"U​ntreated type 1 diabetes can cause a person to go into a coma. It can even kill you."

kindergartner:

Det är inte dödligt för NÅGON att inte ta deras insulin

sluta tramsa nu!


   
SvaraCitera

Grejen är väl att oavsett vilka andra sjukdomar man lider av är det skadligt att äta för lite.

Skapar du en tråd om din anorexia + diabetes är det normalt att uppmärksamma anorexian också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

DU kan inte förvänta dig att alla här kan allt om diabetes, även om dom påstår det.

Bra att du påminner mig.

framtidstron lever:

jo, ett för högt blodsocker (ett jävligt högt) kan snabbt leda till en livshotande diabetskoma.

Haha ja men häng med. Klart kroppen producerar ketoner i blodet om man har VÄLDIGT högt under en lång tid, speciellt om man inte har någon insulinproduktion, men jag talade om mitt fall här. Mitt blodsocker ligger normalt JÄMT. Det är inte farligt för mig att inte ta insulin på en vecka vare sig jag har lite högre för jag har en egen insulinproduktion. jag sa aldrig att diabulimi var ofarligt.

framtidstron lever:

jo, ett för högt blodsocker skadar blodkärlen vilket är vad som ger de klassiska diabeteskomplikationerna.

Har du diabetes typ 1? jag låg fan på sjukhus i en vecka för att lära mig dessa saker. Jag vet var hypoglykemi innebär.

Knarko:

Varför kan du inte äta normalt?

Jag har en ätstörning. Men säg det inte högt för gå kommer admin och rövar bort mig.

Knarko:

Men sen om du ändå kan få fram insulin själv är det väl bra på så sätt men i längden tror jag knappast det blir bra.

Jag tar mitt blodsocker ofta, jag märker när jag blir låg och hög. Blir jag hög så tar jag självklart mitt insulin men det händer väldigt sällan.

Knarko:

låter, utan att jag vet alltför mycket om diabetes, väldigt korkat.

Whai?


   
SvaraCitera

Diabeteskoma utan hjälp kan mycket väl leda till döden. Sluta tramsa.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Bra att du påminner mig.

Du verkar ändå inte förstå.


   
SvaraCitera

Du borde verkligen tala med din läkare om detta [sad]


   
SvaraCitera