Aviseringar
Rensa alla

NI har fel om islam


Ämnesstartare

Hej

Varför är det att alla är på Islam hela tiden.

Islam erbjuder fred och rättvisa till mänskligheten och då menar jag fred och rättvisa till hela mänskligheten och inte bara till de rika.

Vem vill inte ha fred och rättvisa? jo hycklare vill inte ha det.

Islam gör svar på alla frågor som finns. I Koranen finns det logiska och vetenskapliga svar. En helig bok som är felfritt och lätt att förstå.
Muhammed saw är den bästa exemplen för hur en människa borde vara. Har var en profet såsom Noak, Abraham, Moses, Jesus (as) men han var den sista och bästa av de.[smile]

När Muhammed saw och Koranen kom så blev slavarna fria, de slutade begrava nyfödda tjejer, Kvinnan blev hedrad och respekterad, fattigdom gick bort osv...

Terrorism, Förtrycka kvinnan osv .. Det är INTE ISLAM !!![mad]

Jag frågar er, varför tycker ni illa om Islam.[confused]

Börja lära känna Islam. Den kan förändra ens liv helt och hållet. Så ta ett steg mot islam, det kommer inte göra dig illa för att kunskap är makt.
Och du kanske hittar det du söker.[smile]


   
Citera
Ämnesstartare

ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill också ha rättvisa men det måste inte betyda att jag är islamist ^^


   
SvaraCitera

kkz, då vet vi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

esma:

Varför är det att alla är på Islam hela tiden.

det är en religion

esma:

det kommer inte göra dig illa för att kunskap är makt.

XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

esma:

lätt att förstå.

Eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Troll.


   
SvaraCitera

esma:

Terrorism, Förtrycka kvinnan osv .. Det är INTE ISLAM !!![mad]

Mycket möjligt.

esma:

Jag frågar er, varför tycker ni illa om Islam.[confused]

Tycker illa om islam lika mycket som alla andra religioner.

esma:

Varför är det att alla är på Islam hela tiden.

För att extremisterna mördar oskyldiga i islams namn, även om det är felaktigt.

esma:

Islam gör svar på alla frågor som finns. I Koranen finns det logiska och vetenskapliga svar. En helig bok som är felfritt och lätt att förstå.

HAHAHAH Islam är en religion, ingen religion är vetenskap. Visst, tro på vad du/Ni vill, men att kalla NÅGON religion för vetenskap är bara patetiskt.


   
SvaraCitera

esma:

Muhammed saw är den bästa exemplen för hur en människa borde vara.

Skulle vara bra om du gav exempel från Koranen på hur Muhammed levde och vad gott han gjorde.

Enligt mig är Jesus, inte som han beskrivs i Koranen utan enligt Nya testamentet i Bibeln, det bästa exemplet på hur en människa ska leva. Så därför tänkte jag ge exempel på detta och har även kommenterat den del bibelställen. Bibeln har hög standard på moral/etik till skillnad från världen vi lever i där man ger efter allt mer och "ribban sänks".

Nedanstående bibelcitat finns på:
http://www.biblegateway.com/passage/?search=MATT%205;&version=44;
http://www.biblegateway.com/passage/?book_id=47&chapter=6&version=44

Inte enbart sexuella handlingar räknas utan även sexuella tankar.

"Den som bara ser på en kvinna med begär i blicken har redan varit otrogen med henne i sitt hjärta. Jag säger att den man som skiljer sig från sin fru, utan att hon varit otrogen, tvingar henne till äktenskapsbrott. Och den som därefter gifter sig med henne gör sig också skyldig till äktenskapsbrott."

Unikt för kristendomen att älska sina fiender.

"Älska era fiender! Be för dem som förföljer er!"

En del tycker kanske det är dumt att älska sina fiender men tänk t.ex. om man är ovän med sin granne. Inte blir det ju bättre att hata sin granne. Jesus säger ju även att man ska be för dem som förföljer och det kan man tolka som att kanske kan förhållanden till grannen bli bättre.

Våld mot våld är inte alltid lösningen

"Möt inte våld med våld. Om någon ger dig en örfil så vänd den andra sidan till. Om du ställs inför domstol och man tar ifrån dig skjortan så ge dem rocken också. Och om någon befaller dig att bära hans packning en mil, så bär den två. Ge till dem som ber och vänd inte ryggen åt dem som vill låna."

Våld mot våld är inte lösningen i alla situationer, det kan bara bli värre och fortsätta. Tänk då en person använder våld mot en annan person. Den andra personen använder sedan våld för att hämnas. Sedan fortsätter konflikten med att de båda personerna i tur och ordning använder våld mot varandra för att hämnas. Alltså kommer konflikten att hålla på i "evigheter".

Man ska inte bara göra gott då andra människor tittar på.

"Var försiktiga! Gör inte det som är gott bara för att man ska lägga märke till er, för då kan ni inte vänta er någon lön av er Far i himlen.
När ni ger en gåva till en tiggare, så ropa inte ut det som hycklarna gör. De basunerar ut sin godhet i synagogorna och på gatorna för att dra uppmärksamheten till sig genom sina goda gärningar! Jag försäkrar er: De har redan fått den lön de ska ha. Och om du hjälper någon, så gör det hemligt."

Man ska inte kritisera andra samtidigt som man ignorerar sina egna fel. Istället ska man hjälpa andra som gör fel.

"Låt bli att kritisera så blir ni själva inte kritiserade. Andra kommer nämligen att behandla er som ni behandlar dem. Du hänger upp dig på din brors små svagheter, men erkänner inte din egen skuld som är långt större. Du säger till din vän: 'Kom hit så ska jag öppna ögonen på dig så att du ser dina fel! Samtidigt är du blind för din egen synd.Hycklare! Bekymra dig först om dina egna fel! Sedan kan du försöka hjälpa din bror.Ge inte det som är heligt till människor som inte sätter värde på det. Och kasta inte bort det som är dyrbart på dem som inte uppskattar det. De kommer bara att smutskasta er tro och sedan angripa er."

Jesus visade kärlek mot barn och påpekade hur snälla och goda barn ofta är jämfört med vuxna

"Några mödrar kom en dag med sina barn till Jesus för att han skulle välsigna dem. Men lärjungarna körde bort dem.När Jesus såg vad som hände blev han förargad på lärjungarna och sa till dem: Låt barnen komma till mig, för Guds rike tillhör dem. Och hindra dem inte. Och det ska jag säga er att den som inte kommer till Gud som ett litet barn kommer helt enkelt inte in i hans rike. Sedan tog han barnen i sina armar och lade händerna på deras huvuden och välsignade dem."
http://www.biblegateway.com/passage/?search=MARK%2010:13-16;&version=44;

Någon som känner andra personer som varit gott exempel på hur man ska leva får gärna ge exempel på det också, så kan man jämföra.


   
SvaraCitera

esma:

Vem vill inte ha fred och rättvisa?

demokrati är vägen till fri och rättvisa.

esma:

Islam gör svar på alla frågor som finns. I Koranen finns det logiska och vetenskapliga svar.

jo för sånna påståenden brukar ju hålla... det är bara när du har facit i hand man kan vränga citat så att det kan låta som att det stod i din heliga bok.

esma:

Muhammed saw är den bästa exemplen för hur en människa borde vara.

killen som tycker det är okej med könsstympning om man "inte skär så djupt" [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

salam aleikum[smile]
esma det är ingen ide att skriva till de. De vill inte förstå.[tired]


   
SvaraCitera

Jag tycker inte om islam för att:
Islam är en religion som likt andra religioner föder fundamentalister som rättfärdigar krig, mord och förtryck och annat elände med egna tolkningar av sin religions heliga skrifter.

Muslimer är givetvis inte ensamma om detta. Kristna har genom historien använt samma medel, inte minst under den spanska inkvisitionen, korstågen och konflikten på Irland.

I och med Indiens självständighetsförklaring och bildandet av staterna Bangladesh och Pakistan Slog muslimer och Hinduer ihjäl varandra i resp. religions namn.

Jag har själv läst både koranen och bibeln och visst finns det båda bra och dåliga passager i bägge men oavsett vad som står och i vilket syfte det skrivits så kan man ge sig fan på att det alltid finns ett gäng Idioter som misstolkar texterna och använder dem för att rättfärdiga bombningar av abortkliniker, könsstympning, misshandel av homosexuella och fan och hans moster.


   
SvaraCitera

esma:

Muhammed saw är den bästa exemplen för hur en människa borde vara.

Det tyckte säkert han också. Varför måste det finnas en "bästa människa"? Han var säkert en bra människa, det tvivlar jag inte på, men bäst? Jag har inte träffat alla människor som någonsin levat, och jag tror inte att du har det heller. Känns det då inte ganska förhastat att yttra sig om det?

esma:

Så ta ett steg mot islam, det kommer inte göra dig illa för att kunskap är makt.

Usch. Jag vill inte ha makt.

esma:

Jag frågar er, varför tycker ni illa om Islam.[confused]

Nej, det gör du inte. En fråga följs av frågetecken (?) och du slutade med en punkt.

Daifu:

Jag tycker inte om islam för att:

Jag bestämde mig just för att jag tycker om dig. Är det okej? Du blir inte ledsen eller så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Religion i alla dess former gör inget annat än att skapa osämja och konflikter. Man kan tjata hur mycket som helst om frälsning och bla bla, men ingen kan sticka under stol med att religion hitintills gjort extremt mycket ont för den här världen [no-no]


   
SvaraCitera

Daifu:

ett gäng Idioter som misstolkar texterna och använder dem för att rättfärdiga bombningar av abortkliniker, könsstympning, misshandel av homosexuella och fan och hans moster.

I stora drag håller jag med om vad du säger och jag är kristen. Jag tycker att de personer som gör fel ska vara ansvariga för sina handlingar och inte att hela religionen med alla dess anhängare. Det finns ju både kristna och muslimer som gör gott, men även en annan grupp av människor som gör dåliga handlingar under religions namn.

esma:

Muhammed saw är den bästa exemplen för hur en människa borde vara.

Eftersom Muhammed var en människa själv så hade han sina brister och var inte perfekt. Men Jesus som de kristna tror på ser jag som ett bättre exempel att följa eftersom han var mer än en människa, han var Gud som människa och perfekt.

UnclePadda:

Religion i alla dess former gör inget annat än att skapa osämja och konflikter.

Ofta nämns inte de positiva som religioner medför. Tänker på missionsarbete som ger följande i U-länder:
1) Nya skolor startas som ger ökad läs och skrivkunnighet.
2) Ekonomiskt stöd, mat, gräva brunnar, bygga hus.
3) Religion som kultur.

Jag tycker man skulle förvänta sig att det blir konflikter eftersom folk tycker olika, alltså har olika religioner. Skulle alla människor på jorden ha samma religion/livsåskådning eller sakna religion så skulle det inte kunna finnas konflikter mellan religioner. Så problemet enligt mig är att det finns för många religioner, inte religion i sig som ett fel sätt att leva.

UnclePadda:

Man kan tjata hur mycket som helst om frälsning och bla bla,

UnclePadda:

men ingen kan sticka under stol med att religion hitintills gjort extremt mycket ont för den här världen

Märker att de som tycker religion medfört mycket negativt till världen sällan ens funderar på om någon religion skulle kunna tänkas vara sann. Jag ser ingen mening med att folk ska utöva och tro på en religion om den inte är sann, alla religioner som inte är sanna borde dö ut. Det är en mycket viktigare fråga om en religion är sann än vilka effekter den åstadkommit i världen.


   
SvaraCitera