Forumet - Ni med anorexia som gått upp i vikt

Ni med anorexia som gått upp i vikt

1420 0 3
Hej, jag skulle vara otroligt tacksam om någon med egna erfarenheter kunde svara på några frågor. 

Först, min situation:

Jag har under ett par år nu haft problem med olika ätstörningar och senaste året blev jag allt sjukare i anorexia. I våras bestämde jag mig dock för att vända dreten och första fokus i behandlingen blev ju då att gå upp i vikt. Det tog emot något enormt och jag har under hela min tillfrisknadsprocess upplevt just att gå upp i vikt som det absolut jobbigaste. Det gick trööööögt och jag har under hela tiden dragit ut på viktuppgången så att det ska gå så långsamt som möjligt tills jag helt enkelt bestämde mig för att sluta helt.

Jag var inte längre i ett medicinskt farligt läge, strävade inte längre efter att gå ner i vikt och tankarna kändes inte som att de blev bättre längre när jag gick upp i vikt. Jag mår mycket bättre nu men anorexin dominerar verkligen mitt liv. Jag går i öppenvård och där säger de fortfarande att för att jag ska bli frisk så måste jag upp till en hälsosam vikt vilket jag inte riktigt köper. Jag minns ju att jag hade problem även när jag var normalviktig och jag vet att jag verkligen inte skulle trivas på den vikten alls och bara må ännu sämre... Därför känns det lite hopplöst på den punkten.

Nu till frågor:

1. Anser du att det varit nödvändigt för dig att bli normalviktig för att bli friskare?
2. Hur snabbt går man upp i vikt om man ligger på 500+ kcal och inte tränar samtidigt?
3. När börjar viktuppgången synas, och lär man sig acceptera det?
4. Finns det några fördelar med att gå upp i vikt?
5. Hur många kalorier bör man ligga på de dagar man tränar och inte tränar eller ska man ligga på samma varje dag?

tuuusen tack på förhand<3
Hej! Jag är ingen läkare men
1. Kroppen mår helt enkelt bättre av att ligga på normalvikt.
2. Om du äter 500kcal över ditt kaloribehov så går du upp 0,5kg i veckan
3. ALTTID fint med normalvikt!!
4. Samma som 1an. Kroppen är ju skapt till att ligga på normalvikt. Ett exempel är att mensen kan försvinnande vid svält men komma tillbaka vid normalvikt. Kroppens funktioner fungerar bättre.
5. Googla på matschema. Men vad jag vet är 2000kcal/dag för stillasittande vuxna och 2250-2500kcal/dag för de som tränar. Alltså samma mängd varje dag. Har man stor muskelmassa eller är väldigt aktiv kan man behöva äta mer. Ligger du still 24h utan att lyfta ett finger eller vifta på en tå så behöver du endå 1400kcal/dag. Detta var för kvinnor män äter oftast lite mer då de har naturligt högre ämnenomsättning.


annars brukar hungern visa vägen.