Aviseringar
Rensa alla

Ni med körkort, läs mig!! 🙂


Ämnesstartare

Hallå där!

Har några frågor ang. väjningsplikt och korsningar m.m.

Var ute och körde inne i stan innan och kom då till en korsning med 4 vägar. Alla vägar hade väjningsplikt.

1) Gäller högerregeln då eller hur fungerar det?
2) Varför inte bara ta bort skyltarna helt och låta förarna anta att det är högerregel, eller ännu bättre göra en av vägarna till en huvudled?
3) Ska man verkligen vara tvungen att kolla på dom andra vägarnas skyltar? Man ser bara baksidan, men man kan rätt så lätt anta vad det är för skylt som gömmer sig bakom.

Vid en annan korsning skulle jag svänga höger, och såg då att en mötande bil (framifrån alltså) också skulle till höger (vänster för honom). Högerregeln gäller i denna korsningen.

1) Vem har företräde? Morsan sa att jag har det men vill vara helt 100% säker.

Har en till fråga men den är svårare att beskriva, därav bilden nedan. Jag ska fortsätta på den mörka vägen, och som ni ser är det buskar och träd ivägen för att jag ska kunna se vad som gömmer sig på den gråa vägen. Det var en 40 väg utan skyltar eller vägmärken till den gråa vägen.

Image

1) Eftersom jag inte ser vägen, ska jag anta att det är en vanlig väg och köra efter högerregeln?
2) Man vet ju inte om det är en parkeringsutfart, i så fall har han väjningsplikt för mig. (i detta fall var det en parkeringsutfart, men det visste jag inte förens jag nästan stod stilla och lämnade företräde åt en lastbil *suck*)

Och till sist: Hur i helv* räknar man ut bromssträckan? I boken står det Reaktionssträcka + Bromssträcka = Stoppsträcka. Reaktionssträckan räknas ut genom att ta hastigheten (t.ex. 90) delat på 10, gånger 3. Alltså 90/10 = 9. 9*3 = 27m. Men det står bara att bromssträckan är "6*9 = 54m" vid en hastighet av 90km/h. Vet inte vad dom fick siffrorna ifrån. Any ideas?

P.S: Andra gånger jag skriver den här tråden p.g.a. "fel lösen för många ggr, kontot sprrat en timme" meddelandet! -.-

Hoppas ni kan hjälpa till?


   
Citera
Åtta

RadioAktivMakaron:

1) Gäller högerregeln då eller hur fungerar det?

I en fyrvägskorsning där alla har väjningsplikt gäller gemensam icke-idioti. Vanligen går man efter högerregeln ändå, för att det är bekvämt så. Föreställ dig dock att det står bilar från alla fyra riktningar. Då funkar inte högerregeln. Därför gäller gemensam icke-idioti istället.

RadioAktivMakaron:

2) Varför inte bara ta bort skyltarna helt och låta förarna anta att det är högerregel, eller ännu bättre göra en av vägarna till en huvudled?

Oftast därför att det anses vara en farlig korsning. Då tvingar man istället förarna att alla sakta ned och se sig för, eftersom alla har väjningsplikt.

RadioAktivMakaron:

1) Vem har företräde? Morsan sa att jag har det men vill vara helt 100% säker.

Du har. Han skulle korsa din körbana.

RadioAktivMakaron:

1) Eftersom jag inte ser vägen, ska jag anta att det är en vanlig väg och köra efter högerregeln?

Ja. Du bör i vilket fall som helst sakta ned, eftersom du inte vet huruvida det kanske kommer en lastbil farandes i 80km/h ut från den vägen.

RadioAktivMakaron:

2) Man vet ju inte om det är en parkeringsutfart, i så fall har han väjningsplikt för mig.

Korrekt.

RadioAktivMakaron:

Men det står inget om bromssträckan!?

Det går inte att räkna ut bromssträckan så enkelt, då den beror på vägunderlag, bilens tyngd, hastigheten, o.s.v. Dock brukar man kunna generalisera ned det till ((v/10)^2)/2 = bromssträckan i meter, där v är hastigheten i km/h. Det kan ge en fingervisning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

.

Awesome! Tack för svaren! 🙂

Åtta:

Oftast därför att det anses vara en farlig korsning. Då tvingar man istället förarna att alla sakta ned och se sig för, eftersom alla har väjningsplikt.

Tycker att det borde finnas bättre alternativ? Huvudled med stop skyltar på dom andra vägarna, t.ex? Eller en rondell!?

Åtta:

((v/10)^2)/2 = bromssträckan i meter

Tack! Det kommer jag ha nytta av!

Btw, lite off topic nu: Det slutliga teoriprovet, hur ser det ut? Är det bara kryssfrågor där man markerar rätt svar, eller är det "input" frågor där man får skriva sitt svar och det blir rättat?


   
SvaraCitera
Åtta

RadioAktivMakaron:

Huvudled med stop skyltar på dom andra vägarna, t.ex? Eller en rondell!?

Rondell är ett bra alternativ, men det är dyrare än att bara måla lite sträck på backen. Huvudled skulle nog förvirra mer än det skulle hjälpa, om vägen sedan skulle sluta vara huvudled så snart man passerat korsningen. Om en väg inte är mer trafikerad än den andra skulle det nog leda till fler olyckor, eftersom de med stopplikt skulle börja ignorera den eftersom det sällan kom bilar på korsande väg.

RadioAktivMakaron:

Är det bara kryssfrågor där man markerar rätt svar, eller är det "input" frågor där man får skriva sitt svar och det blir rättat?

Det är bara kryssfrågor.


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

3) Ska man verkligen vara tvungen att kolla på dom andra vägarnas skyltar? Man ser bara baksidan, men man kan rätt så lätt anta vad det är för skylt som gömmer sig bakom.

Det är därför lämna företräde och stoppskylten har specifik form. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Det är därför lämna företräde och stoppskylten har specifik form.

Så man är skyldig till att kolla på dom andras skyltar också? Känns lite fail :/

Åtta:

Huvudled skulle nog förvirra mer än det skulle hjälpa, om vägen sedan skulle sluta vara huvudled så snart man passerat korsningen.

Den hade kunnat fortsätta vara huvudled? Men nu när jag tänker efter tror jag vägen blir en bussgata längre fram, så kanske inte en ideal lösning... men det känns som väjningsplikt på det stället är väldigt idiotiskt ändå eftersom den är väldigt trafickerad! Tror inte alla tänker på att alla vägar har väjningsplikt där. Men jaja, that's life!

Åtta:

Det är bara kryssfrågor.

Gött! [y]


   
SvaraCitera
Åtta

RadioAktivMakaron:

Så man är skyldig till att kolla på dom andras skyltar också?

Skyldig och skyldig. Du kommer ju inte att orsaka någon olycka genom att missa att någon annan har väjningsplikt. I värsta fall står ni båda som idioter och väntar på att den andra ska köra. Men en av de förpliktelser du har som förare är ju att underlätta trafikens gång, eller vad det nu står, så du gör ju bäst i att hålla uppsikt över vad som gäller för andra förare också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

.

Oki, thnx! 🙂


   
SvaraCitera