Aviseringar
Rensa alla

Ni med långt hår


Ämnesstartare

Dvs. ungefär dubbelt så lång ner från axlarna. Spelar roll.

Hur ofta tvättar/duschar ni håret? 

Det känns som att mitt hår blir fett och "smutsigt" väldigt snabbt och med tanke på att det ta så lång tid att platta/fixa håret efter en tvätt så vill jag göra det så sällan som möjligt.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

anonymajag:
Dvs. ungefär dubbelt så lång ner från axlarna. Spelar roll.

Hur ofta tvättar/duschar ni håret? 

Det känns som att mitt hår blir fett och "smutsigt" väldigt snabbt och med tanke på att det ta så lång tid att platta/fixa håret efter en tvätt så vill jag göra det så sällan som möjligt.

Får jag svara? Jag har inte långt längre, men har nyligen haft. Jag tvättade håret varje morgon, utan undantag. Låt bli att platta håret. Det sliter så mycket på håret. Inte nyttigt. Och inget att rekommendera, om det är fint hår man vill ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 Använd bra schampo och balsam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej:

Får jag svara? Jag har inte långt längre, men har nyligen haft. Jag tvättade håret varje morgon, utan undantag. Låt bli att platta håret. Det sliter så mycket på håret. Inte nyttigt. Och inget att rekommendera, om det är fint hår man vill ha.

jag måste platta. mitt hår blir som ett frissigt "affro" annars :/ kan man komma ifrån detta?


   
SvaraCitera

det är individuellt hur snabbt ens hår blir smutsigt (dvs "fett"), det har ingenting med längden att göra

personligen duschar jag håret varannan dag när jag ska vistas bland folk då jag tycker dte ser äckligt ut om jag väntar längre, men vet folk som inte behöver tvätta håret lika ofta


   
SvaraCitera

anonymajag:

jag måste platta. mitt hår blir som ett frissigt "affro" annars :/ kan man komma ifrån detta?

rakpermanenta, fast det är väl ingen hit det heller.


   
SvaraCitera
Draug

har för mig att jag läst någonstans att ju oftare du tvättar håret desto fortare blir det fett igen för att håret lr hårbottnen vänjer sig vid tvättandet. Vet inte riktigt om det stämmer ,behöver inte tvätta mitt hår vareviga dag i alla fall men förmodar att det nog är väldigt olika från person till person.


   
SvaraCitera
reben

plattar du bara håret en gång efter det är tvättat : (


   
SvaraCitera

Hår är ett jävla mysterium..

Vill skaffa peruk..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett tag tvätta jag håret varje dag, fick panik när det blev fett efter en halv dag. Nu gör jag det varannan eller 3e dag beroende på om jag har tränat osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ungefär var tredje dag, varannan gång med enbart balsam.


   
SvaraCitera

Förut så tvättade jag håret varje morgon, men sen började jag med att tvätta det bara varannan dag. Det stämmer bra att håret blir snabbare fett om man tvättar det ofta, för i början när jag började med "varannan dag" metoden så var mitt hår riktigt fett .. men redan efter två veckor så började jag märka skillnad. Började sedan att tvätta det var tredje dag, och kunde sen gå två dagar med otvätatt hår utan att det såg fett ut!

Jag är ingen expert, men orsaken till detta är för att schampot då tar bort fettet (no shit) och då börjar håret att producera mera fett för att det är "fettlöst", och ju oftare man tvättar, desto mera fett kommer ditt hår att producera.

Och angående att platta håret... jag plattade håret nästan varje dag i ett par år, och det sliter verkligen på håret. Upplevde också att mitt hår var afrolikt och väldigt frissigt ifall jag inte plattade det, och vågade liksom inte gå utanför dörren med oplattat hår. Nu förtiden plattar jag håret väldigt sällan, och när jag gör det så använder jag värmeslydd i spray form som det bara är att spraya i före man fönar/plattar håret eller utsätter det för hetta, då ska det hålla bättre. Har försökt sköta om mitt hår så bra jag kan med balsam och inpackningar och värmeskydd, och har nu mindre friss. Dock är mitt hår inte helt perfekt, för det tog väldigt mycket skada då under den perioden som jag plattade det och tvättade det varje dag. Jag slutade platta håret just för att inte slita på det mera, för det såg förjävligt ut när det var riktigt slitet. Kändes hemskt de första veckorna, men till slut var jag van med att inte ha spikrakt hår, och det är faktiskt snyggt md lockar och vågor. (Jag hade inte lockar, utan hemskt vågigt hår om spretade hit och dit.) Men nu har jag inga problem alls med att gå runt med oplattat hår eftersom jag gör det helatiden. Håret tvättat jag ibland varannan dag, och ibland var tredje!


   
SvaraCitera

2 ggr i veckan. Vilket låter väldigt lite enligt dom flesta men mitt hår har vant sig vid att typ aldrig bli fettigt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Använd torrschampo! Det har jag aldrig gjort men vet många som gör och de rekommenderar alltid det till folk som lätt får flottigt hår. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har hört att torrschampoo sliter mycket på håret, men vad gör inte det?


   
SvaraCitera