Aviseringar
Rensa alla

Ni med p-piller eller minipiller!


Ämnesstartare

abborren97:
Jag har ätit ppiller i snart 2 år (eller något haha har inte räknat men minst 2 år)
Jag åt neovletta. Mensvärken blev lindrigare, sexlusten blev bättre, blödde mindre etc. Men inga jobbiga bieffekter.

Kombinerade p-piller innehåller samma hormoner som plåstren gör. Så jag skulle absolut pröva på en månad med kombinerade p-piller.

Fördelen med p-piller är ju att du är skyddad hela tiden du äter pillerna (om du tar dom rätt). Du slipper oxå tänka på sommaren att plåstret kan lossna när du svettas eller badar.

Det negativa är la att du måste ta ett piller varje dag. Max 36 timmar mellan. Det är inte nödvändigt därför att ta det samma klockslag varje dag. Och om du har diarré eller kräkningar så är det inte säkert att pillret funkar. Då det finns en risk att kroppen inte hinner ta upp ämnena.

Mini-piller måste du ta samma klockslag varje dag annars är det kört. Innehåller bara ett hormon och är ett bra alternativ om man har migrän med aura, övervikt eller blodproppar i släkten.

Något du borde veta det med folk som går ut och säger "åh jag fick blodpropp av kombinerade piller", det är oftast tjejer som ljugit för barnmorskan när de frågat om det finns det i släkten eller väääääääldigt få sällsynta fall. 
Det är större risk att få blodpropp av en graviditet än av ppiller om man säger så.
Och plåster ökar oxå risken för blodproppar. 

Gå in på umo.se och läs mer där är mitt tips! Och du kan även gå in på fass.se och läsa pillers bipacksedlar om du är orolig. Dessutom kommer barnmorskan du har ge dig en liten predikan om detta innan du byter 🙂

Oavsett. De flesta biverkningarna kommer de första 6 månaderna. Och eftersom du redan har två olika hormoner i kroppen borde det inte bli någon som helst skillnad när du börjar äta kombinerade piller istället.

Ja exakt, jag känner till alla biverkningar etc, och det är dubbelt så stor chans att få blodpropp, stroke etc med plåstret än med piller men det har gått bra i alla fall, har inte märkt av något alls av detta. Lite därför jag vill byta också, vill inte ha massa extra hormoner i kroppen. Plus, som du säger är jag alltid rädd för att det ska lossna när jag badar. Så jag hoppas att eftersom kroppen har accepterat dessa hormoner så bra att det ska gå bra med en lägre dos i p-piller eller alternativt minipiller! 🙂


   
SvaraCitera

terrormat:

jag attackerade dig inte, jag ifrågasatte det du skrev. måste tyvärr gå emot din analys av mitt inlägg och säga att nej, jag upplevde inte att jag blev anklagad för att ljuga. hakade upp mig på att du påstod att personer som fått en blodpropp av p-piller ofta ljugit för barnmorskan eftersom det, vad jag vet, inte finns något som visar på att detta skulle vara vanligt förekommande. detta gjorde mig nyfiken på om du faktiskt känner till något fall av detta, eller snarare tillräckligt många för att kunna dra slutsatsen att det här är ~en grej~, men om jag har uppfattat det rätt så är det alltså inte så?

i alla fall så håller jag med om att det är skitdumt att ljuga för barnmorskor och annan vårdpersonal. anledningen till att jag ens poängterade att det är viktigt att veta om risken för att inte vifta bort det är för att det var vad jag själv gjorde först. det är lika viktigt oavsett om det är p-piller eller graviditet som gör att man hamnar i en riskzon

Varför ifrågasätta det när du själv bara kan googla det och hitta artiklar?
På forum finns det många som skriver att de sa inte sanningen eftersom de tycker inte det spelar så stor roll. M.a.o. Jag plockar inte detta från ingenstans.
För övrigt sa MIN barnmorska sagt att det är vanligt att tjejer ljuger om det (detta var när jag skaffade piller). Därför vill de (om de är under 16), på kliniken jag är på, ha godkännande från föräldrar innan utskrift av p-metoder.

Precis, det är lika viktigt. Så varför hör man inte varningar om att vara gravid?


   
SvaraCitera

maomaox:

Ja exakt, jag känner till alla biverkningar etc, och det är dubbelt så stor chans att få blodpropp, stroke etc med plåstret än med piller men det har gått bra i alla fall, har inte märkt av något alls av detta. Lite därför jag vill byta också, vill inte ha massa extra hormoner i kroppen. Plus, som du säger är jag alltid rädd för att det ska lossna när jag badar. Så jag hoppas att eftersom kroppen har accepterat dessa hormoner så bra att det ska gå bra med en lägre dos i p-piller eller alternativt minipiller! 🙂

Det finns ju massa olika p-piller. Jag har testat två olika. Först hade jag neovletta och allt var bra, men sen försvann det ur högkostnadsskyddet så jag fick utskrivet prionelle som innehöll samma substans. MEN av dom fick jag humörsvängningar och bytte därför tillbaka till neovletta och allt blev bra igen.
Så man får prova sig fram. 

Men som sagt du borde inte få större problem med kombinerade piller 🙂 Kanske att du får svullna bröst eller humörsvängingar ett tag. Men det blir det nästan alltid när man börjar med eller byter p-metod 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

abborren97:

Det finns ju massa olika p-piller. Jag har testat två olika. Först hade jag neovletta och allt var bra, men sen försvann det ur högkostnadsskyddet så jag fick utskrivet prionelle som innehöll samma substans. MEN av dom fick jag humörsvängningar och bytte därför tillbaka till neovletta och allt blev bra igen.
Så man får prova sig fram. 

Men som sagt du borde inte få större problem med kombinerade piller 🙂 Kanske att du får svullna bröst eller humörsvängingar ett tag. Men det blir det nästan alltid när man börjar med eller byter p-metod 😉

Jaha, men va konstigt om det är samma substanser i Prionelle att du reagerade på de men inte på Neovletta. Jag märkte inte ens av något i början med p-plåster så jag vet ärligt talat ingenting om det Skeptisk


   
SvaraCitera

abborren97:

Varför ifrågasätta det när du själv bara kan googla det och hitta artiklar?
På forum finns det många som skriver att de sa inte sanningen eftersom de tycker inte det spelar så stor roll. M.a.o. Jag plockar inte detta från ingenstans.
För övrigt sa MIN barnmorska sagt att det är vanligt att tjejer ljuger om det (detta var när jag skaffade piller). Därför vill de (om de är under 16), på kliniken jag är på, ha godkännande från föräldrar innan utskrift av p-metoder.

Precis, det är lika viktigt. Så varför hör man inte varningar om att vara gravid?

ja, det finns folk som ljuger för vårdpersonal, men jag reagerade på att du fick det att låta som att blodproppar inte alls är något att oroa sig för eftersom de som får det är "tjejer som ljugit för barnmorskan när de frågat om det finns det i släkten eller väääääääldigt få sällsynta fall". eftersom det lät som något vanligt förekommande undrade jag var du fått det ifrån och om du känner folk som råkat ut för detta* 

hur som helst, jag ifrågasatte till stor del för att jag helt enkelt är nyfiken. jag säger inte att man inte ska äta p-piller (vi alla är olika och funkar det för dig och andra så är det jättebra), bara att en proppfri släkt och ett *rEnT sAmVeTe* inte garanterar att man själv slipper undan. på samma sätt säger jag inte att man inte ska bli gravid, bara att man bör vara medveten om olika biverkningar för att lättare kunna känna igen dem om man råkar ut för dem

*att ljuga till sig p-piller och sedan få en blodpropp. alltså inte att ljuga för barnmorskor (punkt) eller att få migrän av p-piller (vilket du nämnde i ditt andra inlägg)


   
SvaraCitera

maomaox:

Jaha, men va konstigt om det är samma substanser i Prionelle att du reagerade på de men inte på Neovletta. Jag märkte inte ens av något i början med p-plåster så jag vet ärligt talat ingenting om det Skeptisk

Jag vet men jag fick det förklarat att det kunde ha något med att göra att substanserna togs upp annorlunda i kroppen. De hade inte riktigt någon förklaring för det. Men jag blev väldigt nedstämd och grät hela tiden. Kan ju bara varit ett sammanträffande också haha


   
SvaraCitera

terrormat:

ja, det finns folk som ljuger för vårdpersonal, men jag reagerade på att du fick det att låta som att blodproppar inte alls är något att oroa sig för eftersom de som får det är "tjejer som ljugit för barnmorskan när de frågat om det finns det i släkten eller väääääääldigt få sällsynta fall". eftersom det lät som något vanligt förekommande undrade jag var du fått det ifrån och om du känner folk som råkat ut för detta* 

hur som helst, jag ifrågasatte till stor del för att jag helt enkelt är nyfiken. jag säger inte att man inte ska äta p-piller (vi alla är olika och funkar det för dig och andra så är det jättebra), bara att en proppfri släkt och ett *rEnT sAmVeTe* inte garanterar att man själv slipper undan. på samma sätt säger jag inte att man inte ska bli gravid, bara att man bör vara medveten om olika biverkningar för att lättare kunna känna igen dem om man råkar ut för dem

*att ljuga till sig p-piller och sedan få en blodpropp. alltså inte att ljuga för barnmorskor (punkt) eller att få migrän av p-piller (vilket du nämnde i ditt andra inlägg)

Jag säger inte att man inte ska oroa sig över blodproppar. Självklart ska man ha det i tankarna. Men man behöver ju inte gå omkring och vara rädd och tro att p-piller ger blodproppar hur som helst. Skrev det enbart för att ge en annan sida på synen då du verkade ha dålig erfarenhet av det medan jag inte hade det. Jag visade alltså TS att hon behöver inte vara nojjig att om hon börjar med p-piller så kommer hon dö. Det var enbart för att lugna TS. Så hon fick olika syner på det.

Självklart ska man tänka på alla bieffekter och om man märker av minsta möjliga bieffekt så ska man kontakta närmaste VC snarast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

abborren97:

Jag vet men jag fick det förklarat att det kunde ha något med att göra att substanserna togs upp annorlunda i kroppen. De hade inte riktigt någon förklaring för det. Men jag blev väldigt nedstämd och grät hela tiden. Kan ju bara varit ett sammanträffande också haha

Men gud nej, sånt vill jag inte vara med om. Är redan så skraj för att byta preventivmedel Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen mer? Ledsen


   
SvaraCitera

maomaox:
Hej, jag har tänkt byta från p-plåster till p-piller/minipiller, så jag tänkte höra med er som använder det hur ni tycker om det? Vissa säger att minipiller ger färre biverkningar än p-piller men sånt går ju alltid att diskutera. Det känns som att jag är den enda i Sverige som använder p-plåster, känner nästan ingen som använder det, börjar undra lite varför det är så. Sedan tänkte jag också, att ni som får humörsvängningar etc av p-piller/minipiller, är ni känsliga för hormoner annars också? Jag har inte märkt av någon humörförändring alls, men jag har aldrig heller haft PMS eller liknande. Så vad tror ni? Är jätte tacksam för svar! Glad

Hade minipiller , fungerade superbra men bytte nyligen till p-stav vilket jag starkt rekommenderar! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eisca:

Hade minipiller , fungerade superbra men bytte nyligen till p-stav vilket jag starkt rekommenderar! 

Åh då har du tur ska du veta att allting funkar bra för dig! Inte alla stackare som har det så lätt. Jag kanske också skulle funka med minipiller eller p-stav men det är det där med mensen som gör det hela så läskigt. Att typ hälften blöder jättemycket och den andra hälften inte blöder någonting Förvirrad men min mamma har p-stav och hon verkar nöjd i alla fall! Glad


   
SvaraCitera

Åt Neovletta förut. De två första dagarna var hemska. Hade huvudvärk och mådde illa under båda dagarna utan uppehåll. Efter några månader blev jag deprimerad, men kan inte säga om det berodde på p-pillerna eller på mitt liv i allmänhet. Nu käkar jag Cilest, och de funkar bättre för mig. Får både mindre mens och mindre mensvärk (vilket var välbehövligt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

strawbeerry:
Åt Neovletta förut. De två första dagarna var hemska. Hade huvudvärk och mådde illa under båda dagarna utan uppehåll. Efter några månader blev jag deprimerad, men kan inte säga om det berodde på p-pillerna eller på mitt liv i allmänhet. Nu käkar jag Cilest, och de funkar bättre för mig. Får både mindre mens och mindre mensvärk (vilket var välbehövligt).

Va skönt att det funkar bättre med Cilest i alla fall, min syster käkar det. Ibland måste man ju tyvärr byta för att hitta rätt, vilket pretty much suger.. jag har precis börjat på trinordiol, samma som trionetta. Kan väl inte säga så mycket om det än då jag precis börjat på det, är inne på fjärde pillret, men inget märkvärdigt än sålänge, får hoppas att det fortsätter så Rullar ögonen


   
SvaraCitera

har minipiller, gick upp i vikt men slipper mens så det VÄGEr upp he heh


   
SvaraCitera

jaja ge mig bara mina pillerSöt


   
SvaraCitera