Aviseringar
Rensa alla

ni som är fulla av hat


Ämnesstartare

mpt:hv:
herr niklas w har börjat låta betydligt vettigare och det är inte för att han har läst på eller för att SD har rätt nånstans i sin politik utan för att ni har gett honom den där ammon =)

Att låta debatterandet gå över till hån och förakt eller hur tänker du? Ska man i sånt fall anta att det har eskalerat väldigt på senare tid i och med att du skriver att Niklas har börjat låta vettigare nu? Försöker bara begripa, dum som jag är.

Edit: detta är inte menat så passivt aggresivt som det ser ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
herr niklas w har börjat låta betydligt vettigare och det är inte för att han har läst på eller för att SD har rätt nånstans i sin politik utan för att ni har gett honom den där ammon =)

Jag kanske har mognat. Det gör vi väl alla, förr eller senare. Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Att låta debatterandet gå över till hån och förakt eller hur tänker du? Ska man i sånt fall anta att det har eskalerat väldigt på senare tid i och med att du skriver att Niklas har börjat låta vettigare nu? Försöker bara begripa, dum som jag är.

nej att köra på med reaktionärt kompensations-förtryck och därmed vidmakthålla den diskriminering man vill bekämpa


   
SvaraCitera

Trots att jag utstrålar mycket hat så snackar jag inte skit om andra kulturer eller människor däremot känner jag mig bättre av att ignorera folk och att gå runt helt själv mår som sagt mycket bättre då


   
SvaraCitera
Exner

är nykter av antihat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

nej att köra på med reaktionärt kompensations-förtryck och därmed vidmakthålla den diskriminering man vill bekämpa

Det som Burg beskriver? I vilken mening verkar det då som en förtryckande mekanism?  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Det som Burg beskriver? I vilken mening verkar det då som en förtryckande mekanism?  

detjag skrev var väl inte riktigt on topic


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

nej att köra på med reaktionärt kompensations-förtryck och därmed vidmakthålla den diskriminering man vill bekämpa

Precis. Och med den utgångspunkten kan man aldrig skapa sann jämställdhet, vare sig det gäller mellan kvinnor och män, mellan heterosexuella och homosexuella eller mellan svarta och vita. Ett eventuellt förtryck kan inte lösas med ett annat.

Grejen är ju bara att det är precis detta som vänstern och feminismen förespråkar. SD är mig veterligen de enda som på allvar kritiserar detta, som du kallar det, reaktionära kompensations-förtrycket. Det skulle ju därmed betyda att SD är helt rätt ute, iallafall på det området. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W:
Precis. Och med den utgångspunkten kan man aldrig skapa sann jämställdhet, vare sig det gäller mellan kvinnor och män, mellan heterosexuella och homosexuella eller mellan svarta och vita. Ett eventuellt förtryck kan inte lösas med ett annat.

Grejen är ju bara att det är precis detta som vänstern och feminismen förespråkar. SD är mig veterligen de enda som på allvar kritiserar detta, som du kallar det, reaktionära kompensations-förtrycket. Det skulle ju därmed betyda att SD är helt rätt ute, iallafall på det området. 

mm SD gör det för att er enda taktik är martyrskap

ser inte riktigt vilken relevans det skulle ha partipolitiskt annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: mm SD gör det för att er enda taktik är martyrskap

Du menar att vi egentligen inte tycker att hetsen mot, vad vänstern kallar, "de privilegierade" är ett problem? Att detta bara är taktik från vår sida? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså det beror ju på om man ser på stater i sig som reaktionära vilket man förstås definitivt kan göra. Men i hela samhällskontraktstanken är ju den att du byter bort förtryck till förmån för att mer samhällsnyttigt förtryck. Det kan vara att din frihet begränsas genom att du har ett rättsväsende men å andra sidan så får du ett visst skydd mot våldsverkare osv, du kanske inte får välja in enbart dina manliga golfpolare i en börsstyrelse men å andra sidan kan en kvinna slippa diskrimineras för att hon är kvinna, du kanske har en lagstiftning som exempel HMF som inskränker yttrandefriheten men å andra sidan motverkar du ja... hets mot folkgrupp, du är skyldig att betala skatt men å andra sidan får du fri skolgång osv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W:

Du menar att vi egentligen inte tycker att hetsen mot, vad vänstern kallar, "de privilegierade" är ett problem? Att detta bara är taktik från vår sida? 

den hetsen är bara ett problem för vänsterrörelsen, möjligen för frigörelsekampen i stort (beroende på vilken tilltro man sätter till vänsterns metoder, val av politiska arenor etc). det är en fråga om retorik. kompensations-förtrycket som sådant existerar inte i verkligheten, så det finns inget konkret externt strukturellt problem. och icke-problem som folk sympatiserar med är väldigt bra för SD, som vi så ofta har sett. ni "tycker" alltså "egentligen" (knepigt begrepp med tanke på vilken fattningsförmåga partiledningen har visat prov på) att hetsen är gynnsam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: den hetsen är bara ett problem för vänsterrörelsen, möjligen för den anarkistiska kampen i stort (beroende på hur stor tilltro man sätter till vänsterns metoder). det är en fråga om retorik. kompensations-förtrycket existerar inte i verkligheten, så det finns inget problem. och icke-problem som folk sympatiserar med är väldigt bra för SD, som vi så ofta har sett. ni "tycker" alltså "egentligen" (knepigt begrepp med tanke på vilken fattningsförmåga partiledningen har visat prov på) att hetsen är gynnsam.

Jag skulle säga att saker som kvotering och instegsjobb definitivt är kompensations-förtryck i praktiken. En grupp ses som förtryckt och för att lösa förtrycket diskriminerar man en annan. Detta är saker som både den etablerade vänstern och den etablerade högern föreslår och i vissa fall också drivit igenom. SD är som enda etablerade parti motståndare till hela det synsättet. Det är definitivt inte bara en fråga om retorik när det gäller de andra partierna. Det är inte bara en fråga om att sätta sig i en martyrroll när det gäller SDs sakliga kritik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Alltså det beror ju på om man ser på stater i sig som reaktionära vilket man förstås definitivt kan göra. Men i hela samhällskontraktstanken är ju den att du byter bort förtryck till förmån för att mer samhällsnyttigt förtryck. Det kan vara att din frihet begränsas genom att du har ett rättsväsende men å andra sidan så får du ett visst skydd mot våldsverkare osv, du kanske inte får välja in enbart dina manliga golfpolare i en börsstyrelse men å andra sidan kan en kvinna slippa diskrimineras för att hon är kvinna, du kanske har en lagstiftning som exempel HMF som inskränker yttrandefriheten men å andra sidan motverkar du ja... hets mot folkgrupp, du är skyldig att betala skatt men å andra sidan får du fri skolgång osv. 

jag tror du tolkar in lite andra saker än vad jag avsåg att förmedla. jag snackar inte om det där att vänstern vill stärka den statliga makten utan om hur retoriken ser ut nu, vitkränktman, check your privilege etc... vänstern som borde sätta ned foten mot själva existensen av förtryck och syna dess mekanismer på djupet stirrar sig istället blinda på vissa statistiska asymmetrier, som om allt skulle bli bra bara man fixade så att lika många ahmed och greta som stellan och lars hade hutlösa inkomster och förmögenheter på andras bekostnad. vad viktigare är så tenderar de också att håna och förminska debattmotståndare på basis av privilegierad grupptillhörighet, vilket är diskriminering fast med omvänd polaritet jämfört med den inrotade strukturella som man vill motarbeta.

alibi för en passiviserad, steriliserad skenradikalitet som inte kräver några karriärmässiga eller sociala uppoffringar utan tvärtom går hand i hand med kommersiellt entreprenörskap och nätverkande, med att skapa sig en bekväm identitet i ett korrupt system.


   
SvaraCitera
Exner

mpt:hv:

jag tror du tolkar in lite andra saker än vad jag avsåg att förmedla. jag snackar inte om det där att vänstern vill stärka den statliga makten utan om hur retoriken ser ut nu, vitkränktman, check your privilege etc... vänstern som borde sätta ned foten mot själva existensen av förtryck och syna dess mekanismer på djupet stirrar sig istället blinda på vissa statistiska asymmetrier, som om allt skulle bli bra bara man fixade så att lika många ahmed och greta som stellan och lars hade hutlösa inkomster och förmögenheter på andras bekostnad.

ja


   
SvaraCitera