Aviseringar
Rensa alla

Ni som går någon Samhälls-linje och Ekonomi SE HIT!


Ämnesstartare

Jag vet att det är jullov osv.. Men jag kan inte sluta tänka på gymnasielinje. Jag bara undrar några grejer.

Ni som går i någon Samhällslinje. Vad är själva "grundämnerna". Är det som i högstadiet där det är både matte, SO och NO liksom? Eller är det Mest SO?

Och ni som går på Ekonomilinjen. Är det mycket matte? Eller är det blandat med SO också. Liksom att man ska förstå samhällets ekonomi osv... För jag är inte så jättegrym på matte.

Tack för svar. Vill endast ha seriösa svar 🙂


   
Citera

Gick Samhäll/Ekonomi

Om du har tänkt bli civilekonom tror jag man måste läsa upp till Matte D. Är dock inte 100%.
Jag läste bara upp till Matte B, så C och D var iallafall inte obligatoriska att läsa för oss.

Minns knappt vad SO är/var [crazy] Vilka ämnen innefattar det?


   
SvaraCitera

enklast är väl om du googlar en skola och kollar på deras kursspecifikationer.


   
SvaraCitera

madd3333:

Ekonomilinjen

Nej det är inte så mycket matte, bara matte 1, 2 och 3 har jag för mig, och första året är det mest repetition på det från grundskolan.

madd3333:

samhällets ekonomi

Japp, det är precis det vi håller på med just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SO är typ historia, geografi, samhälls ... någonting haha 🙂
Gillar inte historia förstår du 🙂 Men det är ändå bara ett ämne av alla ju.. men ändå 😛


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

nubbie:

1, 2 och 3

oj, heter det så nu [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det är matte i alla andra linjer också ju! Och här får man lära sig mer matte? Eller om det är MER, haha.
har googlat as mycket men jag vill höra från levande människor liksom 😉 lutar åt ekonomi eller något samhäll... svååårt... dom är väl rätt lika?? bara att ekonomi är det mer matte och att man lär sig om.. vad det nu är. pengar osv.. företag och sånt


   
SvaraCitera

madd3333:

bara att ekonomi är det mer matte och att man lär sig om.. vad det nu är. pengar osv.. företag och sånt

Kurserna som var speciella för oss var:
Företagsekonomi A och B
Rättskunskap
Affärsjuridik

jag läste även Internationell Ekonomi och Marknadsföring men det var nog individuella kurser tror jag. (och eftersom vi antagligen inte pratar om samma skola är det ju inte säkert att du kan läsa dom men aa)


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

oj, heter det så nu

Ja de har ändrat massa saker med gymnasiet [blush].

madd3333:

lika

De är rätt lika men ekonomi är en lite bredare linje.

Du kanske ska läsa på lite mer om programmen, gå på öppna hus och sådär [rolleyes].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie:

Du kanske ska läsa på lite mer om programmen, gå på öppna hus och sådär .

ehe... joo.. jag har läst mycket [crazy] Både samhäll och ekonomi är väl rätt breda? Fast någon sa att på ekonomi jobbar man mer för sig själv eller ja.. och samhäll så är man alltid anställd. Fast det har inget med detta att göra. Öppethus är skit sent. Typ i slutet av januari! Och jag måste ha valt innan februari [chocked] hallåå.. [cry]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

oj, heter det så nu [blush]

finns även abc dvs 1a, 1b, 1c beroende på vilket program du läser........................ verkar askrångligt


   
SvaraCitera

madd3333:

ehe... joo.. jag har läst mycket

Verkar som att du inte har så bra koll dock [blush].

De flesta jag känner som har gått sam säger iaf att det är en rätt flummig linje.

madd3333:

måste ha valt innan februari

Förvisso men sen kommer ju omvalet i typ... Maj eller när det nu är, då kan du ändra dig helt och hållet i princip så det första valet är inte så himla superviktigt [wink].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nubbie:

De flesta jag känner som har gått sam säger iaf att det är en rätt flummig linje.

Ja det var det jag var lite "rädd" för. Är säkert jätte fördomsfull men jag vill inte hamna i en flummig klass. Jag vill ha det seriöst där alla är intresserade av skolan haha herregud, låter nördigt. Men du förstår......... Men självklart kan jag hamna i en flummig klass på ekonomi också?! Har för mig att det är mest killar som går där? hahaha [wink]

nubbie:

Verkar som att du inte har så bra koll dock .

haha, stämmer nog. Därför som jag frågar så mycket.. xD


   
SvaraCitera

madd3333:

Men självklart kan jag hamna i en flummig klass på ekonomi också?!

Självklart, men jag har fått uppfattningen av att de som väljer sam inte riktigt har koll på vad de vill göra och därför kan det bli lite oseriöst.

madd3333:

Har för mig att det är mest killar som går där

Haha, det är dock fler och fler tjejer som väljer ekonomi, i min klass är vi lika många killar som tjejer.


   
SvaraCitera