Aviseringar
Rensa alla

Ni som inte tror på gud...


Ämnesstartare

inuti:

Kan man tro på "ingenting"?

jag tror inte "på ingenting", jag tror ingenting. För mig är jakten på en mening med livet bara att kasta bort sin dyrbara tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

men jag tänker definitivt inte börja förneka evolutionen eller så.

Det gör inte jag heller [crazy]

Schism:

Jag ser det som att "Gud" är allt som finns, men att detta i grund och botten bara är ett tillstånd av oändlig förändring.

intressant..

Dan_the_ironman:

För mig är jakten på en mening med livet bara att kasta bort sin dyrbara tid.

okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inuti:

Vad tror ni på...?

tro, hopp och kärlek och en gnutta av ödet.
behövs inte mer.

inuti:

För mig är gud skaparkraften. Meningen. Ordningen överallt och i alla tider.

för mig är gud ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inuti:

Ja, enligt mig. För gud är inget man kan ta på. Tror inte du på en skaparkraft? Förklara gärna vad du tror på annars, för jag fattar inte. NÅGOT måste väl ändå finnas bakom allt, och jag väljer att kalla detta något för gud.

Jag tror på Gud och att Han på ett direkt eller indirekt sätt ligger bakom t.ex skapelsen, hur den nu än skedde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Halva min släkt (iaf den äldre generationen) tror typ på gud då jag kommer från ett katoliskt land. Har lite svårt att fatta hur dom kan vara så envisa med sin tro[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burg:

. Har lite svårt att fatta hur dom kan vara så envisa med sin tro

Hurdå envisa? [crazy] Tror man på gud så gör man

upponer:

en gnutta av ödet.

Vad innebär det?

upponer:

för mig är gud ingenting.

Tror du på en mening och en ordning i skapelsen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inuti:

Vad innebär det?

ÖDET!

inuti:

Tror du på en mening och en ordning i skapelsen?

vaaaa[blush]


   
SvaraCitera

inuti:

Vad tror ni på...?För mig är gud skaparkraften. Meningen. Ordningen överallt och i alla tider. Kan man tro på "ingenting"?

Jag är ateist i den meningen att jag inte tror på Gud eller att någon övermäktig kraft har skapat världen.

Gud kan jag inte tro på eftersom om han är allsmäktig och dessutom god som många kristna påstår, varför ser världen ut som den gör?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Firefox:

Gud kan jag inte tro på eftersom om han är allsmäktig och dessutom god som många kristna påstår, varför ser världen ut som den gör?

Kristna tror även på frivilja och på satans existens. (alla kristna tror ju inte så men för det mesta.)

Frivilja innebär att människan får själv välja att göra goda eller onda handlingar.

Att satan existerar innebär att det finns en ondskefull kraft som härjar och påverkar negativt.

Sedan har vi naturlagar och naturliga katastrofer som ställer till med en hel del elände.

Alltså är det inte så konstigt att världen ser ut som den gör idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den skapande kraften är ju naturen (dvs allt) i sig. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Den skapande kraften är ju naturen (dvs allt) i sig.

Varifrån kommer detta 'allt' då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror på att man ska kämpa för att uppfylla sina drömmar. Det är det livet går ut på enligt mig. Jag vet inte om det finns en högre makt i någon form. Kanske finns det, kanske finns det inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upponer:

ÖDET!

en gnutta av ödet = ödet. okej då vet jag

upponer:

vaaaa

Att det finns en mening med allt som sker.

Firefox:

Jag är ateist i den meningen att jag inte tror på Gud eller att någon övermäktig kraft har skapat världen.

Med övermäktigt menas (eller jag menar) att det är något som människor inte kan förstå. När du ser på den vackra naturen tex, förstår du då hur den har kommit till?

Firefox:

Gud kan jag inte tro på eftersom om han är allsmäktig och dessutom god som många kristna påstår, varför ser världen ut som den gör?

Världen ser ut som den gör eftersom alla har olika saker att lära. Ingen av oss är fullkomlig.

Schism:

Den skapande kraften är ju naturen (dvs allt) i sig.

ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Varifrån kommer detta 'allt' då?

Från sig själv, förslagsvis. Någon metafysisk superkraft föreligger knappast. Universums öde är att det måste finnas till.


   
SvaraCitera

Tja, ny här... sökte nyss på google efter ett forum för ungdommar, då jag är ute efter att Få höra vad fler har att säga om just sånt här, sanningen är ju att dom flesta har mycket fler funderingar än vad vi oftast vill erkänna.

elr hur!

Jag kan säga såhär;

Vi är ett, Perspektiv, dom är ju olika elr hur ^^

Om vi slutar lyssna på allting som vi blir... , och också Har blivit tillsagda att lyssna på sedan vi var barn, hur är upplevelsen från oss själv?

Hur upplever du .. den här upplevelsen, att vara människa..

Vad kan vi göra?
Vad har vi redan gjort?

Vilka idéer har vi verkligen håålit med om på riktigt?

Vi tror alltid på något, även att tvivla är väl att bara tro på nånting som man egentligen inte vill;

Simpelt exempel:

Jag tror på det där äpplet (fokuserar på ett äpple, right?)

Jag tror inte på det där äpplet (jag fokuserar ju fortfarande på äpplet?)

Typ:

"Jag tror inte på Gud"

Nähe, vem är den där Gud då, som du inte tror på?
För uppenbarligen så vet du ju att nån slags, Gud, som du inte tror på?
Liksom, på ett sätt så är ju det konceptet redan där ändå!
Även om vi alla, även jag, tycker det verkar väldigt absurt med den typen av gud som vissa tror på.

Jag menar, jag tror nästan att saken med att säga "Jag tror inte på Gud"
Är mer som en slags, intresse av att vilja veta på riktigt ändå, att det verkligen inte finns eller att det finns! Hur mycket personen än vill verka stensäker på sin sak.

Jag brukar tänka såhär;
Vi människor är så Bra på att Tro, så att vi till och med kan Veta!
Get it?

Va snäll! 😉


   
SvaraCitera