Aviseringar
Rensa alla

Ni som tror på Bibelns skapelseberättelse...


Ämnesstartare

Hur ställer ni er till dagens moderna forskning? Jag tänkte göra detta kort genom att rada upp två punkter jag tycker vi kan diskutera i denna tråd. Har ni fler punkter är det bara att skriva dem. Dessutom måste jag ärligt säga att jag aldrig läst bibeln från början till slut.

- Hur förklarar ni rymden?

- Hur ställer ni er till evolutionsteorin och människans uppenbara kopplingar till apan?

Fyll gärna på som sagt!


   
Citera

Fråga "Dödsguden" här på forumet. Där har du någon som kan ta gift på att evolutionsteorierna bara är bullshit.

Ha så kul

MohahaHAHAHA


   
SvaraCitera

Realisten:

- Hur förklarar ni rymden?

större än vi anar, vi vet inte hur stort, alltså vi människor

Realisten:

- Hur ställer ni er till evolutionsteorin och människans uppenbara kopplingar till apan?

vaddå uppenbara koppling?

I mina öron är det mer logiskt att vi är skapade än att vi är slumpade


   
SvaraCitera

är agnostiker. bryr mig inte tillräckligt mycket för att vara ateist och har för svag tro för att vara religiös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

I mina öron är det mer logiskt att vi är skapade än att vi är slumpade

Slumpade? Våra kopplingar till apan och apsläktet är tydliga. Vill du att jag ska gå in mer detaljerat eller kan du inte se det själv?

Och på vilket sätt är att vi blev "skapade" mer logiskt? [bigsmile] Finns ju ingen logik alls i att Adam och Eva blev skapade av en såkallad Gud?

LightInDarkness:

större än vi anar, vi vet inte hur stort, alltså vi människor

Men hur ställer du dig som religiös, som uppenbarligen tror på skapelseberättelsen, till rymden? Nämns ingenting om den i eran heliga skrift.

Nu ska jag dock sova! Svarar och fortsätter imorgon!


   
SvaraCitera

Realisten:

Finns ju ingen logik alls i att Adam och Eva blev skapade av en såkallad Gud?

Tru ståri[y]


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

I mina öron är det mer logiskt att vi är skapade än att vi är slumpade

Flameshield up!

Så du bortser helt ifrån alla fossiler i världen? Och om du är sån som tror att herren skapade evolutionen och därför stämmer allt ändå, varför skulle det då inte bara vara så att denna encelliga organismen fick liv? Inte som att detta hände på ca en vecka utan det hände på några miljoner år. (Några)


   
SvaraCitera

Realisten:

Slumpade

evolutionsteorin = allt slumpas fram för att bli så bra som det är idag

Realisten:

Våra kopplingar till apan och apsläktet är tydliga. Vill du att jag ska gå in mer detaljerat eller kan du inte se det själv?

vi är mindre håriga det är väl allt 😛 vi människor är smartare och tänker mer (sen att vi pajar planeten har inte med saken att göra)

Realisten:

Och på vilket sätt är att vi blev "skapade" mer logiskt? [bigsmile] Finns ju ingen logik alls i att Adam och Eva blev skapade av en såkallad Gud?

för mig är det enklare att tro att det finns någon skapare bakom allt som fixat allt än att allt bara råkade hända av vissa orsaker.

Realisten:

Men hur ställer du dig som religiös, som uppenbarligen tror på skapelseberättelsen, till rymden? Nämns ingenting om den i eran heliga skrift.

tycker inte att det har någon större betydelse, fattar inte riktigt vad du vill ha ut ang rymden?

Semi:

Så du bortser helt ifrån alla fossiler i världen?

vaddå bortser från fossiler?

Semi:

Och om du är sån som tror att herren skapade evolutionen

vet inte om jag tror att Gud skapade allt genom evolutionsteorin eller genom att Han skapade allt direkt, men evolutionsteorin kan iaf inte stämma i sig sj

Semi:

Inte som att detta hände på ca en vecka utan det hände på några miljoner år. (Några)

jag kan personligen inte mycket om just de vetenskapliga bitarna så jag ogillar att gå in i diskussioner om dem 😛 finns andra som kan mer om detta än mig 🙂

men om vi tar big bang som ex. inget fanns från början, och inget krockar med inget och allt skapas. sen råkar allt skapas av allt det som kommit ut och allt utvecklas och till slut finns allt vi ser.

detta låter för mig inte särskilt logiskt


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

detta låter för mig inte särskilt logiskt

Inget? Kallar du gaser och energi för inget?
Kolla in denna serien:

Ungefär 30 delar vill jag minnas.


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

evolutionsteorin = allt slumpas fram för att bli så bra som det är idag

Haha, lol. Naturligt urval, ringer det en klocka?

LightInDarkness:

vaddå bortser från fossiler?

Skapades allting på en gång eller viftade gud med sitt magiska spö lite då och då?

LightInDarkness:

men evolutionsteorin kan iaf inte stämma i sig sj

Varför?

[party]


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

vaddå bortser från fossiler?

Gamla fossiler är ju svart på vitt att något som evolutionsteorin de facto existerar

LightInDarkness:

detta låter för mig inte särskilt logiskt

Om det nu är såsom du beskriver, att ingenting fanns etc. Det är då onekligen intressant att spekulera i var denna högre makt kommer sig av

LightInDarkness:

allt slumpas fram för att bli så bra som det är idag

Någon slump är det ju inte tal om. Som bekant utvecklas saker och ting, så även människan, djuren och allt som finns på vår planet. Och det är ingen slump. Övning ger färdighet. På samma sätt som du blir bättre i något du över på, utvecklas även exempelvis människan.


   
SvaraCitera

Hell_man:

Någon slump är det ju inte tal om. Som bekant utvecklas saker och ting, så även människan, djuren och allt som finns på vår planet. Och det är ingen slump. Övning ger färdighet. På samma sätt som du blir bättre i något du över på, utvecklas även exempelvis människan.

Fan vad fint sagt.


   
SvaraCitera

Semi:

Fan vad fint sagt.

Ty![blush]


   
SvaraCitera

Semi:

Inget? Kallar du gaser och energi för inget?
Kolla in denna serien:

Haha, fan va rolig! x)


   
SvaraCitera

Fanatiska vetenskapsförnekare som LightInDarkness och andra religiösa som hänger på det här forumet är det lönlöst att diskutera det här med. De är oförmögna att ens förstå vad evolutionsteorin och big bang-teorien handlar om även om man gång på gång förklarar det för dem och struntar helt i alla bevisen som finns.

Låt dem ruttna i sin egna ignorans säger jag. Är man så pass ointelligent att man låter sig hjärntvättas av religion så har man inget att tillföra samhället ändå.

Lite ironiskt och hycklande dock att de gladeligen använder sig av alla tekniker, mediciner osv som aldrig hade varit möjliga att utveckla utan dessa vetenskapliga teorier som de motsäger sig.


   
SvaraCitera