Aviseringar
Rensa alla

Ni tjejer som tränar på gym


blum
 blum

Jag har ifs som mål att gå ner i vikt, men ändå. Jag kör crosstrainer eller springer på löpband 2-3 ggr/vecka, typ 40-60 min, ibland intervaller. Sen tränar jag styrka 1-2 ggr/vecka, typ basövningar, mest ben, mage, rumpa och armar. Bästa vore nog om man tränade hela kroppen men detta är mina problemområden så jag lägger tiden på dem :>

Spring, simma, kör basic styrka, cykla. Vill du bara träna för att må bra så är all träning bra träning. Var inte orolig för att "bli för stor" utan kör ordentligt om du styrketränar, det krävs en hel del jobb och en jäkla massa mat för att du ska kunna bygga några jättemuskler..
Träna gärna med fria vikter snarare än i maskiner, då använder man fler olika musklergrupper för att balansera kroppen. Det är iaf vad jag lärt mig... Här måste man ifs veta vad man pysslar med så att man inte gör fel. Fråga om en genomgång av personalen på gymmet!


   
SvaraCitera

Dennis:

Allvarligt talat, nu får det vara slut med detta missförstånd! Jag kan med säkerhet säga att fler reps än vanligt (6-10, det kör de flesta killar) bygger mer muskler, snabbare.

Även om man kör flera reps och LÄTT vikt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Även om man kör flera reps och LÄTT vikt?

Fler reps ger ju automatiskt lättare vikter. Annars skulle du ju inte orka de extra repsen.

Nu är hon ju tjej och kommer inte bygga muskler för hennes gener tillåter inte det på samma sätt som killars. Tänk hur mycket vi killar sliter och det tar ändå evigheter att bygga/forma kroppen så att den ser någorlunda muskulös ut. En tjej måste alltså ta i som fan vid varje träningstillfälle, t.o.m mer än oss killar, för att det skall ha någon effekt alls.


   
SvaraCitera

Dennis:

gener

[confused]
sounds like bs 2 me


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

sounds like bs 2 me

Vad trevligt det är när någon bara kastar ut en kommentar helt baserad på sin egen åsikt och utan något diskussionsmaterial överhuvutaget. Jag ääääälskar ungdomsforum....


   
SvaraCitera

Dennis:

Nu är hon ju tjej och kommer inte bygga muskler för hennes gener tillåter int

Klart hon kan. Att hon inte har lika mycket muskelmassa är inte detsamma som att hon har svårt att bygga muskler.


   
SvaraCitera

Hm. Gymmar minst två gånger i veckan, men har inte direkt ett speciellt sätt jag gör det på. Oftast växlar jag mellan löpbandet, crosstrainern, trappmaskinen och motionscyckeln tills jag är så trött att jag vill dö. Fast det har genererat i viktnedgång, så kanske inte är så bra tips.


   
SvaraCitera

Dennis:

Vad trevligt det är när någon bara kastar ut en kommentar helt baserad på sin egen åsikt och utan något diskussionsmaterial överhuvutaget. Jag ääääälskar ungdomsforum....

Mmmm och du kanske vill krydda ditt pantade uttalande med en källa, kanske??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Mmmm och du kanske vill krydda ditt pantade uttalande med en källa, kanske??

Så nu måste du ta till personangrepp för att du tycker att jag attackerade dig. Skillnaden mellan ditt och mitt svar var att mitt förde konversationen vidare, ditt skapade en återvändsgränd och det var inte speciellt utförligt. Nu till den verkliga diskussionen, du frågade efter källor.

Först och främst ser jag ingen anledning till att ge dig källor eftersom med sunt förnuft kan man se att män generellt har mer/större muskler än kvinnor. Genetiskt har män alltså mer muskelmassa än kvinnor. Mina källor på detta får bli:

http://www.treningsforum.se/artiklar/1506/blir-kvinnor-maskulina-av-styrketr%C3%...

http://wiki.answers.com/Q/Do_men_have_more_muscle_mass_than_women

http://www.livestrong.com/article/246036-how-much-more-muscle-mass-does-a-male-h...

Sedan lär naturkunskapsläraren ut detta, men du kanske inte har gått färdigt grundskolan...

Läs på lite själv innan du säger något.

EDIT: Detta summerar min åsikt väldigt bra och är något alla kvinnor borde träna efter.

"För att dra en slutsats kan vi säga att kvinnor utan risk kan styrketräna, utan att behöva oroa sig för att förlora sin kvinnlighet. Styrketräning är ett användbart verktyg för att strama upp kroppen, och det är, som bekant, något de flesta kvinnor är upptagen av. Baserat på vad vi har diskuterat i denna artikel, passar det bra att avrunda med detta träffande citat från Defranco:

- Females can still train like Tarzan, yet look like Jane!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Klart hon kan. Att hon inte har lika mycket muskelmassa är inte detsamma som att hon har svårt att bygga muskler.

Ja det är klart hon kan. Jag formulerade fel.

Se mitt inlägg ovan för källor.

EDIT:

Dennis:

Nu är hon ju tjej och kommer inte bygga lika mycket och stora muskler för hennes gener tillåter inte det på samma sätt som killars.


   
SvaraCitera

Jag är medveten om att män har mer muskelmassa än kvinnor och att det ser annorlunda ut när kropparna tränas. Men allt det du länkade till har jag inte kunnat säga emot på något sätt eftersom det inte ens var det du sa från första början, du sa:

Dennis:

En tjej måste alltså ta i som fan vid varje träningstillfälle, t.o.m mer än oss killar, för att det skall ha någon effekt alls.

Det du påstår är alltså att hon kan träna precis lika tungt och lika länge som en kille utan att behöva oroa sig för att bli biffig, för det kommer bara ha en knapp effekt? Det är ju felaktigt, för det kommer att ha en effekt på henne (en sådan som hon inte vill ha), och det var det jag dumförklarade dig för.

Mitt tips var att hon skulle träna lätt men med flera reps, detta skulle inte göra så att hennes muskler växer som om hon skulle träna tungt och få reps. Jag var dock osäker och frågade dig om jag hade rätt eller fel, men du svarade flyktigt och började babbla om något annat..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Det du påstår är alltså att hon kan träna precis lika tungt och lika länge som en kille utan att behöva oroa sig för att bli biffig, för det kommer bara ha en knapp effekt?

Basically ja.

honolulu:

Det är ju felaktigt, för det kommer att ha en effekt på henne (en sådan som hon inte vill ha), och det var det jag dumförklarade dig för.

Nej, det jag sa är korrekt. Hon ville vara fit, det kommer vara ett jäkla jobb för henne att hålla det uppe.

Du ville ha källor av mig, va fan håller du på med själv? Nä, förresten kan du inte ge källor för att det du säger baseras ENDAST på dina egna åsikter och tro. Jag försöker ändå ge fakta.

Jag menar att så som du föreslår att hon skall träna kommer inte ge något resultat alls. Man måste tyvärr ta i även om man är tjej. Sammanfattningen från mitt förrförra inlägg förklarar min ståndpunkt i denna fråga:

"För att dra en slutsats kan vi säga att kvinnor utan risk kan styrketräna, utan att behöva oroa sig för att förlora sin kvinnlighet. Styrketräning är ett användbart verktyg för att strama upp kroppen, och det är, som bekant, något de flesta kvinnor är upptagen av. Baserat på vad vi har diskuterat i denna artikel, passar det bra att avrunda med detta träffande citat från Defranco:

- Females can still train like Tarzan, yet look like Jane!"

honolulu:

muskler växer som om hon skulle träna tungt och få reps

Musklerna växer vid både fler reps och vid få reps. För maximal muskeltillväxt skulle jag rekommendera många reps med tillräckligt lätta vikter så att du klarar av repsen men ändå såpass tunga att du känner av träningen och pumpet i musklerna.

honolulu:

Jag var dock osäker och frågade dig om jag hade rätt eller fel, men du svarade flyktigt och började babbla om något annat..

Jag uppfattade inte att du frågade någonting och ursäktar ifall jag gav ett dåligt svar, det var inte meningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dennis:

g menar att så som du föreslår att hon skall träna kommer inte ge något resultat alls. Man måste tyvärr ta i även om man är tjej.

Nu får du ursäkta om jag missuppfattat någonting, men honolulu skrev endast att TS borde köra flera reps med lättare vikter. Självfallet menades då inte 20 reps med så lätt vikt att man inte blir trött alls, utan snarare så pass lätt vikt att du blir riktigt trött, men först efter 20 reps. Bara för att man gör många rept betyder inte dte att man inte tar i.

Vilket för övrigt låter som ett vettigt förslag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Nu får du ursäkta om jag missuppfattat någonting, men honolulu skrev endast att TS borde köra flera reps med lättare vikter.

Såhär såg honolulus första inlägg ut:

honolulu:

jogga/powerwalka, lyfta lätt med flera reps (för uthållighet, typ), whatelse.. spinning? simning(<3)? aerobics... :>

Sedan skrev jag ett dåligt formulerat inlägg som löd något i stil med att fler reps än de vanliga 6-12 som de flesta killar kör med faktiskt ger mer styrka än muskler och att man borde köra fler reps och set.

Horrorshow:

utan snarare så pass lätt vikt att du blir riktigt trött, men först efter 20 reps.

Absolut! My point exactly. Sedan är det en tunn gräns mellan att trötta ut musklen eller bli andfådd konditionsmässigt. Det kan man faktiskt känna skillnad på. Fast det är en annan diskussion.


   
SvaraCitera

Dennis:

För maximal muskeltillväxt

Innan jag svarar på något av ditt inlägg, du inser väl att trådskaparen INTE ville ha "mycket muskler" (hennes egna ord)?


   
SvaraCitera