Aviseringar
Rensa alla

9 bra saker som händer i kroppen när du sover naken


Ämnesstartare

" Det är inte bara härligt – nu har forskare kommit fram till att det också är riktigt hälsosamt att sova naken!

1. Motverkar sömnlöshet En färsk studie visar att en sänkt kroppstemperatur behövs för att sömnen ska infinna sig naturligt. Kroppen fungerar lite som ett element och avger värme – främst från bålen – och om du då täcker den delen av kroppen med kläder är sannolikheten större för sömnlöshet.
Sover du däremot naken finns det inget som hindrar värmen från att utsöndras och du kommer att somna snabbare.
2. Längre och djupare sömn Förutom att du somnar fortare bidrar en sval kroppstemperatur till att du lättare når djupsömn och blir kvar där längre.
I en holländsk studie, där försökspersonerna bar termodräkter som sänkte deras temperaturer, blev det extra tydligt hur mycket det påverkade. Resultatet: Försökspersonerna sov mer oavbrutet och djupare under längre perioder.
sova
3. Minskar överflödigt bukfett Kortisol är en är en hormon som tillverkas av kolesterol och utsöndras vid exempelvis stress – och en lägre kroppstemperatur nattetid hjälper till att sänka kortisolnivån.
Från klockan 22 sänks dessa nivåer till ett minimum för att vid 02-tiden öka. När du inte får tillräckligt med kvalitativ sömn – ofta på grund av en hög kroppstemperatur – vaknar du med hög kortisolnivå, vilket stimulerar din aptit och suget efter skräpmat ökar.
4. Ett gladare kön Eftersom vaginan är varm och fuktig är den ett perfekt ställe för bakterier och svamp att frodas, om de får chansen. Genom att klä av sig och lufta könet tillåts de nedre regionerna att ”andas” och det förhindrar i sin tur bakterier och obalans att få fäste.
För män är det testiklarna som mår bättre av att luftas och en sval pung är oftast en glad pung. Sover du däremot med tajta kalsonger som håller den varm minskar antalet spermier.
glad
5. Du ser yngre ut När vi sover triggas tillväxthormoner och melatonin, vilka är kända för att vara de mest vitala anti-age-hormonerna vi har. Ju mer du sover desto mer hormoner producerar kroppen, så precis som vi fastslagit tidigare är en avklädd och sval kropp helt rätt väg att gå.
6. Bättre sexliv Om du inte sover ensam kan hud mot hud-kontakt boosta oxytocinet i din kropp. Oxytocin är en må bra-hormon som behövs vid orgasm och sexuell mottaglighet. Genom att kasta kläderna tar du också bort hindret mellan dig och din partner, vilket skapar en mer sexuell miljö.
kirsten-dunst
7. Stadigare blodsocker En studie publicerad i tidskriften Diabetes nämner att människor som sov i lägre temperaturer – och dessutom nakna – har länkats ihop med förbättrad ämnesomsättning, lägre blodsockernivåer och ett förebyggande skydd mot diabetes typ 2.
Forskare upptäckte att patienter som började sova svalare minskade mängden osunt fett på bara några veckor och även deras övriga hälsa förbättrades.
8. Ökad självkänsla Hur otroligt det än må låta finns det belägg för att din självkänsla ökar ju mer och oftare du är naken. Och med ökat självförtroende kommer lycka, som i sin tur ökar din attraktionsförmåga.
dansa
9. Ökat blodflöde För den som rör sig mycket i sömnen kan t-shirt, pyjamas och nattlinne tillfälligt strypa blodet från att cirkulera som det ska. Förutom att det kan vara obehagligt är en ökad blodcirkulation till nytta för både hjärtat och musklerna.
Nu när du vet hur det ligger till finns det inte längre någon anledning att klä på sig innan läggdags, så kasta pyjamasen och sov så gott!"


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Brudmagneten: Sover redan naken

Cool


   
SvaraCitera

Jag slaggar med kalsongerna, räknas det? 


   
SvaraCitera

Eller så sänker man bara temperaturen i rummet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedon:
Jag slaggar med kalsongerna, räknas det? 

ne ska vara helt naken

Ruttenfisk:
Eller så sänker man bara temperaturen i rummet

ne man ska sova naken det säjer forskarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sovit naken sen jag var typ 16


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brudmagneten:
ne man ska sova naken det säjer forskarna.

Ja för att temperaturen sänks. Om man istället sänker temperaturen i rummet så borde det ha samma effekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sovit naken hela mitt liv


   
SvaraCitera
duden

Brukar sova naken ibland


   
SvaraCitera

That's some bullshit right there.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aldrig i livet att jag sover naken, tänk om någon kommer in för att väcka mig och ba " okok, där ligger hon naken och sover" 


   
SvaraCitera

sover naken eller med något plagg på

fördömer detta för att trådstarten ser ut som en förbenad nyheter- 24 "artikel"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kuken e fri, men har t-shirt på mig 


   
SvaraCitera

Sover bara naken med en brud som vill se mig naken och ligga och trigga en halva natten 🙂 


   
SvaraCitera
myten

Sover nästan alltid naken, så sjukt gött 


   
SvaraCitera